Ajax boekt 17 miljoen euro nettowinst

Ajax boekt 17 miljoen euro nettowinst
  • Sponsoring
  • 1 mrt 2018 @ 14:45
  • 23070 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • SponsoringZakelijkVoetbal

De titel lijkt uit zicht, maar commercieel gaat het goed met AFC Ajax, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Over de eerste zes maanden van het boekjaar 2017-'18 is een nettowinst van 16,9 miljoen euro gerealiseerd.

Het operationele resultaat bedraagt 4,4 miljoen euro negatief, met name door het ontbreken van de inkomsten uit de groepsfase van een Europees toernooi. Het saldo vergoedingssommen bedraagt 27,2 miljoen euro positief, met dank aan de transfers van Davinson Sánchez, Kenny Tete en Jairo Riedewald.

De netto-omzet bedraagt € 46,8 miljoen en kent een daling van € 8 miljoen. De totale bedrijfslasten bedragen € 51,2 miljoen, een daling van € 0,9 miljoen. Het totaal eigen vermogen stijgt in het eerste halfjaar van het seizoen 2017-'18 met € 16,6 miljoen naar € 175,5 miljoen, 67% van het balanstotaal.

De analyses en het volgende financieel overzicht hebben betrekking op de periode van 1 juli 2017 tot en met 31 december 2017 en worden vergeleken met de periode 1 juli 2016 tot en met 31 december 2016.

Commerciële successen

Voor voetbalclubs wordt het steeds belangrijker om uit meerdere bronnen geld te verdienen. Dat lukt Ajax heel behoorlijk:

  • 5.119 seizoenkaarten meer verkocht (een record)
  • 0.6 miljoen extra aan Business seats en boxen  (dus 1.2 mio in een heel jaar)
  • Merchandise gegroeid met 1.3 miljoen
  • Sponsoring inkomsten qua contracten goede stijging heeft. Wel in totaal een daling van 0.2 miljoen, maar dat is geheel te wijten aan geen bonussen voor Europees voetbal.

Vorig jaar speelden we Europees voetbal en dat zorgde voor veel bonussen van de grote sponsoren. Die bonussen zijn dit seizoen nul. Ondanks die flinke daling is de totale daling maar 0.2. Dat komt omdat de structurele sponsorinkomsten zijn gestegen door onder meer verbeterde contracten met o.a. Mercedes, maar ook nieuwe contracten zoals Hikvision en HPE. Andere meerwaarde zijn de nieuwe eSports-sponsoren Subway en PayPall.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken