Ajax boekt 17 miljoen euro nettowinst
- Sponsoring
- 1 mrt 2018 @ 14:45
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - SponsoringZakelijkVoetbal
- 1 mrt 2018 @ 14:45
- Jeroen Mirck
De titel lijkt uit zicht, maar commercieel gaat het goed met AFC Ajax, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Over de eerste zes maanden van het boekjaar 2017-'18 is een nettowinst van 16,9 miljoen euro gerealiseerd.
Het operationele resultaat bedraagt 4,4 miljoen euro negatief, met name door het ontbreken van de inkomsten uit de groepsfase van een Europees toernooi. Het saldo vergoedingssommen bedraagt 27,2 miljoen euro positief, met dank aan de transfers van Davinson Sánchez, Kenny Tete en Jairo Riedewald.
De netto-omzet bedraagt € 46,8 miljoen en kent een daling van € 8 miljoen. De totale bedrijfslasten bedragen € 51,2 miljoen, een daling van € 0,9 miljoen. Het totaal eigen vermogen stijgt in het eerste halfjaar van het seizoen 2017-'18 met € 16,6 miljoen naar € 175,5 miljoen, 67% van het balanstotaal.
De analyses en het volgende financieel overzicht hebben betrekking op de periode van 1 juli 2017 tot en met 31 december 2017 en worden vergeleken met de periode 1 juli 2016 tot en met 31 december 2016.
Commerciële successen
Voor voetbalclubs wordt het steeds belangrijker om uit meerdere bronnen geld te verdienen. Dat lukt Ajax heel behoorlijk:
- 5.119 seizoenkaarten meer verkocht (een record)
- 0.6 miljoen extra aan Business seats en boxen (dus 1.2 mio in een heel jaar)
- Merchandise gegroeid met 1.3 miljoen
- Sponsoring inkomsten qua contracten goede stijging heeft. Wel in totaal een daling van 0.2 miljoen, maar dat is geheel te wijten aan geen bonussen voor Europees voetbal.
Vorig jaar speelden we Europees voetbal en dat zorgde voor veel bonussen van de grote sponsoren. Die bonussen zijn dit seizoen nul. Ondanks die flinke daling is de totale daling maar 0.2. Dat komt omdat de structurele sponsorinkomsten zijn gestegen door onder meer verbeterde contracten met o.a. Mercedes, maar ook nieuwe contracten zoals Hikvision en HPE. Andere meerwaarde zijn de nieuwe eSports-sponsoren Subway en PayPall.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing