Janneke Staarink verruilt IFFR voor De Doelen

Janneke Staarink verruilt IFFR voor De Doelen
  • Sponsoring
  • 24 apr 2018 @ 00:24
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • PersonaliaZakelijkKunst & Cultuur

Zakelijk directeur Janneke Staarink vertrekt na acht jaar bij het International Film Festival Rotterdam (IFFR). Ze wordt algemeen directeur bij concert- en congresgebouw De Doelen.

'Janneke heeft de zakelijke kant van IFFR ontwikkeld op een manier die past bij IFFR: vernieuwend, met visie, lef en energie', zo reageer Pieter Broertjes, voorzitter van de raad van advies van IFFR. 'We zien Janneke met spijt gaan maar zijn haar zeer dankbaar dat zij IFFR toekomstbestendig heeft gemaakt.' 

Staarink initieerde innovaties die de strategische positie van IFFR in de (inter)nationale filmindustrie hebben versterkt. Zo speelde ze een belangrijke rol bij de totstandkoming van IFFR Unleashed, de wereldwijd opererende streamingdienst die het festival afgelopen editie lanceerde na jarenlang een pioniersrol te hebben vervuld binnen de onafhankelijke filmdistributie. Ook stond Staarink aan de wieg van de Rotterdamse glasvezelverbinding met Hilversum, de Mediaring, en van het zusterfestival Curaçao International Film Festival Rotterdam. Daarnaast werd afgelopen editie een groots Talks & Masterclasses-programma gestart met spraakmakende namen uit de filmwereld.

Nieuwe partners en sponsors

Staarink wist de begroting van het festival sterk te verbeteren door middel van nieuwe partners en goede relaties met fondsen en sponsoren. Ze bracht tal van nieuwe samenwerkingsverbanden in Rotterdam tot stand met onder meer Museum Boijmans van Beuningen en Kunsthal Rotterdam (in Rotterdam Xpanded en MASH-UP!), ROC Zadkine, Erasmus Universiteit Rotterdam, Willem de Kooning Academie en festivallocaties als Theater Rotterdam, LantarenVenster, WORM en de Doelen. Staarink is al jaren voorvechter van meer diversiteit in de culturele sector en maakte zich daar met zichtbaar resultaat hard voor binnen IFFR.

Het educatiebereik werd onder Staarinks leiding vergroot van 0 naar 30.000 leerlingen en studenten, en ze introduceerde een reizend festivalinitiatief door de wijken van Rotterdam. Staarink was bovendien verantwoordelijk voor nieuwe publieksgerichte initiatieven zoals Eerste Hulp bij Filmkeuze en het interactieve dashboard in de filmzalen, en versterkte de financiële band met het publiek door de oprichting van de Stichting Tiger Friends en het Tiger Film Mecenaat.

Staarink: 'Ik heb het de afgelopen acht jaar, de leeftijd van mijn jongste dochter, ontzettend naar mijn zin gehad bij IFFR. Met echt een geweldig team en bijzondere partnerorganisaties hebben we fantastische festivaledities neergezet. Er waren ook moeilijke perioden, zoals de forse bezuinigingen in 2013 en de ziekte van mijn toenmalig collega-directeur Rutger Wolfson in 2014, maar daar hebben we ons samen doorheen gewerkt. Met pijn in mijn hart verlaat ik het mooiste festival van het land. Maar voor mijn gevoel ben ik klaar, en ik weet dat het festival in goede handen is van collega-directeur Bero Beyer en de rest van het team. Het is daarnaast een fijn idee dat ik de komende jaren betrokken blijf vanuit de Doelen: het hart van het festival.'

Staarink werkte acht jaar voor het festival waarvan de eerste vijf jaar samen met artistiek directeur Rutger Wolfson en de laatste drie edities met zijn opvolger Bero Beyer.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken