Rabobank en Nevobo serveren 'smashing salade'

Rabobank en Nevobo serveren 'smashing salade'
  • Sponsoring
  • 2 apr 2018 @ 14:42
  • 24309 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • FoodSponsorshipSportmarketingInterview

Rabobank heeft zich als sponsor verbonden aan volleybalbond Nevobo. Dat niet alleen: beide partijen starten ook een driejarig foodprogramma. Verslag van de duurzame lancering, in een kas. ‘Smashing salade!’

Daar stonden ze dan, tussen de kasplanten. De twee beste beachvolleyballers van Nederland, Alexander Brouwer en Robert Meeuwsen. Daar waar lanceringen van sponsorships doorgaans plaatsvinden in hippe horeca of aanverwante etablissementen, stond nu een twintigtal genodigden in een glazen kas van stadboerderij De Moestuin vlakbij een Utrechtse uitvalsweg. Het regende, maar in de kas was het genoegzaam.

Beachvolleyballers kunnen wel tegen een paar druppels regen. Sterker nog: voormalig wereldkampioenen Brouwer en Meeuwsen laten zich niet gek maken. Een fijn sponsor-object, want beide mannen zijn relaxed en bijdehand. Voor het partnership tussen Rabo en Nevobo lieten ze zich gewillig filmen terwijl ze volleybalden op een akker.

Food-gimmick

Midden in de natuur is de essentie van de sfeerfilm, een handelsmerk van bureau Kumpany dat eerder ook de nationale bobsleeërs filmde in een stemmige strijd tegen de elementen. Rabobank en Nevobo hangen hun kersverse samenwerking namelijk op aan een driejarig foodprogramma dat gezonde, duurzame voeding moet stimuleren. Daar hoort ook een 'food-gimmick' bij: de Volley Bowl, een doormidden gesneden volleybal gevuld met seizoensgroenten.

De Volley Bowl is de nieuwe 'healthy pleasure' voor sportliefhebbers, zo betoogden de sponsorpartners in Utrecht. Brouwer en Meeuwsen erkenden bij de presentatie dat elke topsporter wel eens snakt naar een 'guilty pleasure', iets dat hij beter niet kan eten. Een gezond én smakelijk alternatief is dan de Volley Bowl, ontwikkeld door chefkok Erik te Velthuis van het Topsportrestaurant in sportcentrum Papendal. Hij bereidde een uitgekiende mix van lekkere, gezonde en plantaardige seizoensproducten, afkomstig van Nederlandse lokale bedrijven, samen met de zwangere ex-topvolleybalster (tegenwoordig 'foodie') Debby Stam.

Drie topsport-events

'De Volley Bowl past goed bij de huidige trend in biologische, lokale, seizoensgebonden en plantaardige voeding', zegt Nevobo-directeur Michel Everaert. 'De lekkere, gezonde "volleybal" inspireert het sportpubliek om bewust met hun eetpatroon bezig te zijn.'

De halve volleybal vol gezond eten wordt geserveerd aan bezoekers en sporters tijdens drie aanstaande topevents in de volleybalsport. Het EK Beachvolleybal 2018 en het WK Zitvolleybal 2018, die beiden van 15 tot en met 22 juli plaatsvinden op diverse locaties in Nederland, hebben de primeur. Daarna volgt het Europees Kampioenschap voor de zaalvolleyballers in 2019, dat deels in Nederland wordt afgewerkt. De bowl wordt via een statiegeldsysteem verstrekt om duurzaam hergebruik te stimuleren.

Sponsorstrategie

Het sponsorship tussen Rabobank en Nevobo draait natuurlijk niet alleen om gezonde voeding, maar dit is wel bewust als speerpunt gekozen. De bank wordt partner van de genoemde internationale titeltoernooien die in 2018 en 2019 in Nederland plaatsvinden. Beide partijen bundelen daarbij hun voedselkennis vanuit de gezamenlijke ambitie om rondom de evenementen een impuls te geven aan een gezond, duurzaam voedingsaanbod. Het foodprogramma wordt in samenwerking met NOC*NSF ontwikkeld en het plan is om het ook uit te rollen rondom andere sportevenementen. Rabobank heeft daarbij als partner van TeamNL een optimale positie om dit breder uit te rollen.

Een jaar geleden hervormde Rabobank zijn sponsorstrategie: het moest allemaal lokaler, maatschappelijker en duurzamer. 'De verbintenis met Nevobo is een verdiepingsslag in die strategie', bevestigt Tom van Kuyk, sponsorstrateeg bij Rabobank. 'Wij verbinden al decennia lang amateursporters, sportverenigingen en de absolute topsport. Die aanpak is geïntensiveerd, waarbij we naar meer zaken kijken, van de lokale leefomgeving tot inderdaad ook voeding en verspilling. De samenwerking met Nevobo past hier goed bij.'

Kickstart Food

De kersverse samenwerking tussen Rabobank en Nevobo is onderdeel van het Kickstart Food-programma dat de bank onlangs lanceerde. Via dit programma deelt Rabobank eigen kennis, netwerken en financiële oplossingen voor het ecologisch en sociaal verduurzamen van de voedings- en landbouwsector. Samen met partners zoals Nevobo wil Rabobank gezonde voeding voor iedereen in Nederland beschikbaar maken en afval reduceren.

Everaert (Nevobo) is blij met Rabobank als partner. 'Meestal zijn sponsors vooral geïnteresseerd in zichtbaarheid, met name op televisie. Nu gaat het echt om clubs ondersteunen en een maatschappelijke rol vervullen.'

Van Kuyk vult aan: 'De Volley Bowl is een geschikte fysieke vorm om het voedselthema te adresseren. Kickstart Food gaat nog veel breder, maar dat gaan in de komende jaren verder uitbouwen, ook via andere sporten.'

Verslag: Jeroen Mirck, senior redacteur van MarketingTribune

Volleybal in Nederland

De Nederlandse Volleybalbond (Nevobo) vertegenwoordigt 1.200 vereniging en 125.000 leden. Behalve het reguliere volleybal vallen daar ook beach- en zitvolleybal onder. Dela was tot 2016 hoofdsponsor van de volleybaldames en heeft zich sinds 2017 verbonden aan het Nederlandse beachvolleybal, zowel de top als de breedtesport. IlionX is sinds 2016 hoofdsponsor van de volleybaldames.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken