Anoek Hoijtink (Unicef) over belang van partnerships

Anoek Hoijtink (Unicef) over belang van partnerships
  • Sponsoring
  • 30 mei 2018 @ 23:51
  • 15902 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
  • PartnershipMVOFondsenwervingMaatschappijInterview

Unicef Nederland gelooft sterk in de kracht van partnerships en werkt nauw samen met bedrijven en overheden. Anoek Hoijtink, Head of Partnerships van Unicef, komt zelf uit het bedrijfsleven. Wat is het fundament en belang van partnerships met het bedrijfsleven?

Het merk Unicef: hoe belangrijk is dat voor partnerships? ‘We zijn in staat om grote structuren te veranderen en te laten beklijven, omdat we de overheden aan boord krijgen', zegt Hoijtink in gesprek et Ronnie Oergoor van 7Ditches.tv. 'Ons merk is dus belangrijk. Het imago past goed bij veel organisaties. In mijn ogen, omdat we niet te activistisch op de barricade staat, maar juist vanuit positieve insteek benaderen wat we willen bereiken.’

Balans tussen commercie en goed doen

Hoijtink kent het bedrijfsleven goed. Hoe moeilijk is het om de balans tussen idealisme en commercie te vinden? ‘Ik denk dat het voor bedrijven vooral lastig is op het gebied van erkenning. Je moet – als bedrijf – erkennen dat het duurzame bedrijfsmodel maakt dat je zowel commercieel als op het gebied van het goed doen je steentje wil bijdragen. Die twee zaken horen bij elkaar.'

Met die erkenning hebben bedrijven soms nog moeite, ervaart Hoijtink. 'Het goed doen komt vaak echt vanuit het hart, maar erkennen dat daar ook een bepaald belang bij hoort is erg belangrijk. Dat moet je echt omarmen. Die commerciële strategie is er bij een bedrijf. Voor een samenwerking ga je dus kijken waar de match zit. Je wil iets toevoegen aan de businessmodel-kant en aan de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties.’ 
 
Multi-stakeholder alliance

Unicef is in die partnerships vooral op zoek naar commitment en verwevenheid. Dat is een ander soort samenwerking, volgens Hoijtink. ‘Er zijn dingen uit het bedrijfsleven die we nodig hebben als organisatie, omdat we ze zelf niet in huis hebben. Innovatiekracht of capaciteit in technisch opzicht. Het gaat om erkennen wat je van elkaar kunt gebruiken. En dan is filantropie in de vorm van geld geven en uitgeven niet genoeg.'

Een puur filantropische insteek maakt ook dat iets wankel is, meent Hoijtink. 'Als je het hebt over SDG's, dan heb je een commitment voor langere termijn nodig. Bovendien vind ik het samenwerken tussen bedrijven – maar ook overheid en kennisinstelling - ook erg belangrijk, dat noemen wij multi-stakeholder alliance.’

Toegevoegde waarde

Hoijtink spreekt beide ‘talen’ – zowel business als NGO. Wat kan dan nog tegenvallen? ‘Het feit dat bedrijven "goed doen" zo hoog in het vandaal hebben, maar dat dan de samenwerking met een NGO zo moeilijk blijkt. Juist omdat er aan twee kanten zo veel kennis zit, is die brug belangrijk. Ik ben ook gestart omdat we zien dat er veel gebeurt op het gebied van partnership.’

Hoog op het wensenlijstje voor de toekomst? ‘Dat we in staat zijn om goed uit te leggen wat onze toegevoegde waarde is als Unicef en van daaruit strategisch die link te maken met bedrijven en particuliere donateurs. Zodat bedrijven echt vanuit hun intrinsieke gedrevenheid investeren in die structurele verandering die Unicef teweeg kan brengen. En ik vind het ontzettend relevant dat wij de samenwerking tussen bedrijven op gang gaan krijgen. Want met elkaar gaan wij een impact kunnen maken op bepaalde onderwerpen, maar kunnen wij als Unicef ook iets teruggeven.’

Wie is Anoek Hoijtink?

Anoek Hoijtink is een gepassioneerd marketingstrateeg en - zoals ze dat zelf zegt - 'people manager' met meer dan 20 jaar ervaring in strategie, merkontwikkeling, marketinginnovatie en marketingonderzoek. Ze werkte bij gerenommeerde bedrijven zoals Unilever en was 8 jaar lang eigenaar en managing director van Branddoctors, een van de toonaangevende Nederlandse marketingadviesbureaus.

Tussen 2012 en 2016 woonde zij met haar familie in Kenia en Zuid-Afrika en trad zij toe tot het global marketingbureau Innate Motion als partner. In deze tijd richtte zij zich op maatschappelijke verantwoordelijkheid en gedeelde waardestrategieën als onderdeel van zinvolle organisatie- en merkontwikkeling.

Terug in Nederland ondersteunde ze het marketing- en fondsenwervingsteam van de Rode Kruis-organisatie in Den Haag. En vanaf begin 2017 ging Anoek de uitdaging aan om Head of Partnerships te worden bij Unicef in Nederland. De focus ligt op het opbouwen van sterke partnerships en daarmee bereid te zijn om bestaande fondsenwervende structuren te veranderen. 




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken