Robeco en Concertgebouw over 30 jaar SummerNights: 'Baanbrekend en innovatief'

Robeco en Concertgebouw over 30 jaar SummerNights: 'Baanbrekend en innovatief'
  • Sponsoring
  • 18 mei 2018 @ 11:20
  • 27845 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • EntertainmentEvenementKunst & CultuurSponsoring

Na 30 jaar stopt Robeco als sponsor van SummerNights, de vroegere Zomerconcerten. Dit sponsorship met Het Concertgebouw geldt als toonbeeld voor innovatieve cultuursponsoring. Hoe kijken beide partijen terug op drie decennia samenwerking?

De reden dat Robeco stopt met SummerNights is dat het bedrijf zijn bakens verlegt richting investeren in talentontwikkeling van kinderen door educatie. Dit is in lijn met het huidige duurzaamheidsbeleid van de vermogensbeheerder. Daarmee komt er na deze zomer geen einde aan de SummerNights. De zomerprogrammering vindt ook in 2019 gewoon doorgang, zo laat Het Concertgebouw weten. culturele. Naar een nieuwe partner wordt gezocht. 'Het Concertgebouw doet mededelingen zodra de ontwikkelingen daar aanleiding toe geven. Daar is geen concrete termijn aan te verbinden.'

Met het vertrek van Robeco als sponsor eindigt een van de langstlopende culturele partnerships van Nederland. Begonnen in 1989 als een bescheiden muziekfestival met een handvol concerten in de toen nog cultuurluwe zomer, groeiden de Robeco SummerNights al snel uit tot een jaarlijks evenement waar sindsdien honderdduizenden bezoekers op af kwamen. Twee maal werd een SponsorRing gewonnen: in 2003 met de Robeco Zomerconcerten (categorie Kunst) en in 2014 met de Robeco SummerNights (Oeuvreprijs).

Robeco en de Zomerconcerten/SummerNights zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is het dan eigenlijk niet doodzonde (ja, misschien zelfs wel kapitaalvernietiging) om de samenwerking te beëindigen?

Eliza de Waard, Head of Corporate Communications van Robeco: 'We kijken met zeer veel tevredenheid terug op de samenwerking met Het Concertgebouw. We hebben bijvoorbeeld de bekendheid van ons merk zien groeien onder een brede doelgroep. We hebben nu echter de keuze gemaakt om de aandacht verleggen naar het investeren in talentontwikkeling van kinderen door educatie.'

Vanwaar de keuze om de aandacht te verleggen naar talentontwikkeling van kinderen? En wat houdt dit nieuwe beleid concreet in?

'Wij gaan via een nieuw op te richten stichting, de Robeco Foundation, investeren in talentontwikkeling van kinderen door educatie. Het doel van de stichting is gelijke kansen creëren voor minder bevoorrechte kinderen. We committeren ons daarmee nog meer aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties, die positieve maatschappelijke verandering beogen.

Als een van de ondertekenaars van de Nederlandse SDG Investing Agenda zet Robeco zich voor deze duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die door de VN zijn opgesteld, omdat we die zien als katalysatoren voor duurzame verandering. Robeco past de SDG's al toe op zijn duurzame beleggingsbeleid. Robeco is een wereldwijde leider in duurzaam beleggen en we willen dit ook laten doorklinken in de lokale gemeenschappen waar we vestigingen hebben.'

Geef eens een voorbeeld.

'Zo is het eerste programma van de stichting, het Rotterdam Digital Skills Programma, tot stand gekomen in nauw overleg met de gemeente Rotterdam, de stad waar Robeco in 1929 is opgericht en waar het hoofdkantoor is gevestigd. Dit programma zal zich richten op het bevorderen van digitale vaardigheden van Rotterdamse kinderen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. De Robeco Foundation gaat daarvoor initiatieven op scholen ondersteunen die erop gericht zijn kinderen beter voor te bereiden op een digitale samenleving waarin online kennisdeling steeds belangrijker wordt.'

Sponsoring beslaat binnen bedrijven vaak zeer uiteenlopende projecten. Was het echt niet mogelijk om toch nog enigszins betrokken te blijven bij de SummerNights?

'We hebben 30 jaar lang samengewerkt met Het Concertgebouw, we hebben nu gekozen voor iets anders en willen ons daar ook op focussen. We starten in Rotterdam, maar willen op termijn uitbreiden naar andere steden waar we vestigingen hebben.'

Wordt er bij de afsluitende jubileum-editie van dit jaar vanwege het afscheid extra groots uitgepakt?

Reinoud van Houten, PR-manager van Het Concertgebouw: 'De Robeco SummerNights pakken elke zomer groots en feestelijk uit met zo’n 80 concerten uit alle muzikale genres. Het jubileum wordt gevierd met alle mooie concerten die er zijn, er is dus niet nog een apart jubileumprogramma.'

De Waard (Robeco) vult aan: 'Wij organiseren ieder jaar een aantal bijzondere avonden voor onze klanten, en dat zullen we uiteraard dit jaar weer doen.'

Hoe kijken jullie terug op 30 jaar samenwerking?

Simon Reinink, algemeen directeur van Het Concertgebouw: 'Wij kijken met veel trots terug op de 30-jarige sponsorsamenwerking met Robeco. Mede dankzij Robeco heeft Het Concertgebouw dertig zomers lang een rijk gevuld en gevarieerd concertprogramma kunnen presenteren. Uniek in de historie van Het Concertgebouw.'

Gilbert Van Hassel, CEO van Robeco: 'We kijken terug op drie decennia aan prachtige zomeravonden. We hebben samen met Het Concertgebouw muziek op een innovatieve wijze voor iedereen toegankelijk gemaakt, net zoals we dat met beleggen hebben gedaan. Nu vinden wij het tijd om de aandacht te verleggen van cultuur naar educatie. Via een nieuw op te richten stichting, de Robeco Foundation, willen wij helpen gelijkwaardige kansen te creëren voor schoolgaande kinderen in minder bevoorrechte posities door hun talentontwikkeling te stimuleren.'

Waarom was dit sponsorship zo vernieuwend?

Van Houten (Concertgebouw): 'De zomerprogrammering in Het Concertgebouw begon in een tijd dat het Amsterdamse culturele leven in de zomerperiode grotendeels stil lag. Met name locaties voor podiumkunsten zoals concertzalen en theaters sloten in juli en augustus hun deuren om pas weer in september te openen voor een nieuw seizoen. Het was baanbrekend dat de deuren van Het Concertgebouw ook in de zomer geopend bleven voor publiek. Na een bescheiden start in 1989 waren er in de jaren daarna in juli en augustus al snel dagelijks Robeco Zomerconcerten te bezoeken in Het Concertgebouw.'

Hoe hebben jullie het concept drie decennia lang relevant gehouden?

'Door van tijd tot tijd het concept tegen het licht te houden, te verbeteren en te verfrissen. Programmering werd gevarieerder met meer genres, meer muzikale cross-overs, meer randprogramma’s en culinaire mogelijkheden et cetera. Ook kreeg het concept een internationaler karakter door de naamswijziging van een aantal jaar geleden, van Zomerconcerten naar SummerNights.'

Wat was het meest spraakmakende dat jullie met dit concept hebben gedaan?

'Het is moeilijk om uit 30 jaar zomerprogrammering met honderden bijzondere optredens één evenement te selecteren. Spectaculair was wel het project "Sleep", een compositie van Max Richter van 8 uur die alle menselijke slaapfasen volgt. Dit werk werd in een zomernacht integraal uitgevoerd in de Grote Zaal, waarbij publiek tijdens de uitvoering liggend kon luisteren, sluimeren, in slaap vallen en dromen tot het ochtendgloren. ’s Ochtends werd er ontbijt geserveerd.'

De Waard (Robeco): 'Het project "Sleep" was inderdaad erg bijzonder. Daarnaast hebben we ook voor onze klanten een aantal heel mooie events georganiseerd, zoals bijvoorbeeld de Summernights Live waarbij ze in gesprek konden met de dirigent. Of de actie via social media waarbij een overnachting in Het Concertgebouw kon worden gewonnen.' 

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune 




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken