Dit moet je weten over de Volvo Ocean Race

Dit moet je weten over de Volvo Ocean Race
  • Sponsoring
  • 20 jun 2018 @ 13:03
  • 16913 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
  • EntertainmentSportmarketingEvenementSport

Nog vier dagen te gaan tot de finish van de Volvo Ocean Race in Scheveningen. Team Brunel uit Nederland strijdt nog om de overwinning. In een periode van acht dagen verwacht de stad ongeveer 400.000 toeschouwers. Alle cijfers op een rij.

De festiviteiten na de finish worden een groot spektakel. Dat hebben de zeilers, die in acht maanden tijd liefst 83.000 kilometer (langs 6 continenten, 3 oceanen en 12 steden) rond de wereld aflegden, ook wel verdiend. Op het strand van Scheveningen wordt een Race Village opgebouwd van liefst 55.000 vierkante meter. Dat zijn ruim 10 voetbalvelden naast elkaar.

Laten we het evenement eens samenvatten in een reeks cijfers:

  • 4 dagen: de Volvo Ocean Race-vloot komt, naar verwachting, op zondag 24 juni uit Gothenburg aan. De finishweek van de Volvo Ocean Race in Den Haag duurt tot en met zondag 1 juli.
  • 0 is het aantal punten verschil tussen Team Brunel, Mapfre en Dongfeng Race Team bij de start van de laatste etappe in Gothenburg, op weg naar Den Haag.
  • 55.000m2 Race Village Beach op het strand, een oppervlakte van tien voetbalvelden.
  • 0 euro kost de entreee van het finish-evenement.
  • 500 meter extra steiger, waarvan 194 meter permanent.
  • 699 boten in de drie havens.
  • De VOR-finish telt meer dan 25.000 VIP-arrangementen.
  • 265 Optimist zeilers uit 44 landen doen mee aan het EK.
  • 500 SWAP-fietsen gebruikt de organisatie deze week.
  • 110 containers reizen tijdens deze race de wereld rond, Host City Den Haag heeft aanvullend nog eens 30 containers met materiaal en 25 containers voor de bouw van o.a. een Innovation Pavilion.
  • 7 miljoen euro: begroting van het evenement, samengesteld uit onder meer sponsoring, verkoop hospitality en subsidie.
  • Verwachte ROI: 12 tot 15 miljoen euro.
  • 500 vlaggen, in de stad en de Race Village.
  • 670 vrijwilligers waarvan 43 uit het buitenland.

Twee Nederlandse boten deden mee aan deze Volvo Ocean Race: Team AkzoNobel en Team Brunel. In totaal hebben er zes Nederlandse zeilers mee gevaren: Bouwe Bekking (Team Brunel), Carlo Huisman (Team Brunel), Simeon Tienpont (Team AkzoNobel), Carolijn Brouwer (Dongfeng Race Team), Annemieke Bes (Sun Hung Kai/Scallywag). In een tweetal etappes voer ook Peter van Niekerk met Team AkzoNobel mee. Bouwe Bekking is Nederlands recorddeelnemer. De schipper van Team Brunel vaart nu zijn achtste Volvo Ocean Race. Hij wordt gevolgd door Marcel van Triest met vijf deelnames. 

Het verwacht aantal bezoekers is 400.000. Ter vergelijking: het inwonersaantal van Den Haag is 516.000. De stad heeft 61 hotels, met 4.079 kamers. Andere attracties: 20 musea, twee conferentiecentra, acht theaters, 3.800 winkels en 1.700 restaurants en cafés.

De race is drie keer gewonnen door een Nederlandse boot. Bij de meest recente Nederlandse winnaar, ABN Amro I in 2005-2006, was overigens geen enkele Nederlander aan boord. Met drie overwinningen is Nederland het meest succesvolle land.

Na Alicante, Lissabon, Kaapstad, Melbourne, Hongkong, Guangzhou, Auckland, Itajai, Newport, Cardiff en Gothenburg hebben de zeilers met de aankomst in Den Haag hun ultieme bestemming bereikt. In 2022 is er in elk geval weer een heel groot zeilevenement in Den Haag: de WK zeilen, in alle olympische klassen.

www.volvooceanracedenhaag.nl


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken