'Federer breekt na 21 jaar met Nike'

'Federer breekt na 21 jaar met Nike'
  • Sponsoring
  • 18 jun 2018 @ 11:29
  • 19494 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingMerkenSponsorshipSport

Opmerkelijk: toptennisser Roger Federer verlaat na 21 jaar zijn vaste kledingsponsor Nike. Dat meldt de Zwitserse krant Le Matin. Hij zou voor tien jaar hebben getekend bij het Japanse merk Uniqlo.

De nieuwe samenwerking moet voor het eerst zichtbaar zijn op Wimbledon. Daar treedt de 36-jarige Federer aan als de nieuwe nummer één van de wereld. Ondanks zijn gevorderde leeftijd gaat de beste tennisser aller tijden door met het breken van records.

Het wegvallen van Nike als sponsor lijkt in eerste instantie niet echt in dat plaatje te passen. Federer wordt zijn hele leven al gesponsord door het sportmerk. Mocht hij stoppen, dan kan een dergelijk sponsorship gewoon doorlopen, zo bewees een ander sporticoon, basketballer Michael Jordan.

Onkreukbaar imago

Verrast is ook sponsoradviseur Marcel Beerthuizen. 'Federer is een echte Nike-atleet', zegt hij tegen de NOS. 'Het is net of George Clooney geen Nespresso meer drinkt. Wat mij opvalt, is dat Nike hem laat lopen. Federer is niet alleen de beste tennisser ooit, zijn imago is ook nog eens onkreukbaar.'

Bij Uniqlo zou Federer met 30 miljoen dollar per jaar drie keer zo veel kunnen verdienen als bij Nike. 'Mijn contract bij Nike is in maart afgelopen', meldde de tennisser afgelopen week in Stuttgart, waar de koppositie van de wereldranglijst heroverde. 'We zijn nog in gesprek. Dit soort dingen horen er helaas bij, maar ik kan nu ook kijken wat er nog meer mogelijk is.'

Federer is al sinds 1994 verbonden aan Nike, enkele jaren voordat hij proftennisser werd. Toen de successen kwamen, ontwikkelde hij voor bijna ieder grandslamtoernooi een nieuwe RF-kledinglijn. Een reden voor Federer om de Amerikaanse sponsor in te ruilen voor Uniqlo zou kunnen zijn dat er na zijn actieve carrière meer mogelijk is bij het Japanse merk, dat ook voorziet in vrijetijdskleding. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken