KPMG wil Team Sunweb helpen aan Tour-zege

KPMG wil Team Sunweb helpen aan Tour-zege
  • Sponsoring
  • 26 jul 2018 @ 13:14
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • PartnershipBig dataInnovatieSport

KPMG en Team Sunweb gaan nauw samenwerken om de prestaties van het team naar een hoger niveau te brengen. De samenwerking houdt in dat KPMG de wielerploeg gaat helpen om een meer data-gedreven organisatie te worden.

'Een beter gebruik van de technologie moet Team Sunweb in staat stellen om de komende jaren structureel deel uit te maken van de top van het internationale wielrennen', zegt Iwan Spekenbrink, CEO van Team Sunweb, tegen Dutch IT-channel. 'Uiteindelijk moet de samenwerking eraan bijdragen dat Team Sunweb structureel mee kan doen voor de winst in de belangrijkste wielerwedstrijden, zoals de Tour de France.'

Dit partnership moet Team Sunweb in staat stellen om de enorme set aan data die de ploeg nu al verzamelt schaalbaar te maken om vervolgens betere voorspelmodellen te creëren. Dat brengt het performance-model naar een hoger niveau.

Spekenbrink: 'Op de middellange termijn zal de transitie naar een meer data-gedreven werkwijze echter nadrukkelijk ook een organisatieverandering met zich mee brengen. We benaderen het wielrennen als een ultieme teamsport, waarin renners en experts moeten kunnen excelleren om daarmee het team sterker te maken. KPMG is de aangewezen partij om ons in dat proces te begeleiden.'

‘People-driven progress’

In de benadering van Team Sunweb staat de optimale balans tussen de prestaties van de individuele renner en het team centraal. Data en technologie moeten een grotere bijdrage gaan leveren aan deze prestaties.

'Het gaat hierbij niet alleen om technologie', zegt Rob Fijneman, Head of Advisory bij KPMG. 'Om stappen vooruit te kunnen maken is de menselijke factor van groot belang, van de individuele renners én het gehele team. Data, technologie en menselijke inbreng moeten nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd om tot vooruitgang te komen waarbij de mens aan het stuur blijft. Dat is people-driven progress.'

Deze verandering vraagt aanpassingen, van de mensen, de processen en de systemen binnen de organisatie. KPMG en Team Sunweb gaan samenwerken om deze veranderingtot stand te brengen waarbij de mens centraal staat.

Real-time dataplatform

Een essentieel onderdeel van de transformatie vormt de ontwikkeling van een nieuw data-platform dat alle experts die binnen Team Sunweb actief zijn real-time toegang geeft tot de relevante beschikbare data over de ploeg en de individuele renners.

Fijneman: 'Dan praten we niet alleen over renners en ploegleiding, maar ook over trainers, bewegingswetenschappers, voedingsdeskundigen en medici. In dit platform stoppen we alle informatie die van de individuele renners bekend is. Informatie over hun fysieke conditie, hun prestaties tijdens trainingen, hun voedingsschema’s en hun race- en blessuregeschiedenis. Door alle disciplines binnen het team tijdens een race nauw te laten samenwerken en de verkregen inzichten tijdens de rit te gebruiken, kan een betere prestatie worden neergezet.'

Daarbij moet worden gedacht aan gegevens over bijvoorbeeld de fysieke gesteldheid van de renners, de details van de etappe en de weersomstandigheden. Die data wordt real-time verzameld, geanalyseerd en ingezet om betere besluiten te nemen tijdens de koers. Fijneman: 'Met behulp van kunstmatige intelligentie en voorspellende analyses wordt een beeld verkregen van mogelijke koersscenario’s, van de kansen van de ploeg om een rit succesvol af te sluiten en van de impact van strategische ingrepen van de ploegleiding.'



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken