[Tour de France] Dumoulin en Vos strijden om meeste marketingwaarde

[Tour de France] Dumoulin en Vos strijden om meeste marketingwaarde
  • Sponsoring
  • 17 jul 2018 @ 16:20
  • 11151 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Sport

Tom Dumoulin is de bekendste wielrenner van Nederland. 76% van de Nederlanders kent hem. Hij wordt op de voet gevolgd door Marianne Vos, die opvallend genoeg wel een hogere marketingwaarde heeft. Dit blijkt uit onderzoek van Nielsen.

De eerste rustdag in de Tour de France was voor Nielsen Sports maandag een goed moment om de bekendheid van de Tour de France en de Nederlandse renners te onderzoeken. Daarnaast vond dinsdag het vrouwenevenement van de Tour-organisatie plaats: La Course by Le Tour de France.

De Tour de France is verreweg het meest bekende wielerevenement onder Nederlanders. 81% is bekend met de ronde. La Course was op het moment van meten al drie van de vier keer gewonnen door een vrouwelijke Nederlandse wielrenner. Dat leverde 30% bekendheid op van La Course. Vandaag wist Giro Rosa-winaar Annemiek van Vleuten La Course op haar naam te zetten, wat de bekendheid alleen maar zal doen stijgen.

Veel merkwaarde voor Tom Dumoulin

Dumoulin is niet alleen de bekendste Nederlandse man in het peloton, hij is tevens de wielrenner met de hoogste marketingwaarde in deze Tour. Nielsen Sports onderzocht ook de marketingwaarde van de renners. Duizend Nederlanders beoordeelden de sporters op kenmerken als bekendheid, sympathie en betrouwbaarheid. Hieruit komt een N-Score, oftewel de marketingwaarde van een atleet, op een schaal van 0 tot 100.

Naast de kopman van Sunweb wordt de top-5 aangevuld met Bauke Mollema, Laurens ten Dam, Robert Gesink en Wout Poels. Sprinter Dylan Groenewegen valt nog net buiten de top-5. 39% van de Nederlanders had voor de start van de Tour gehoord van de Amsterdamse sprinter. Dat percentage zal na zijn twee etappeoverwinningen een flinke impuls krijgen.

Rolmodel is geld waard

Qua bekendheid en marketingwaarde doen Marianne Vos en Tom Dumoulin nauwelijks voor elkaar onder. Beiden worden gezien als succesvol en een rolmodel. Vos scoort net iets hoger qua marketingwaarde.

Het grootste verschil is te zien op social media. Op de Twitter en Instagram-accounts van Dumoulin is amper activiteit, terwijl Vos haar volgers constant op de hoogte houdt. Op Instagram is Dylan Groenewegen echter de onbetwiste nummer één. Met 137.000 volgers doet hij het beter dan alle andere Nederlandse wielrenners.

Wat is de Nielsen N-score?

De Nielsen N-Score geeft inzicht in de commerciële waarde van beroemdheden. Deze index meet de consumentenperceptie van een beroemdheid op verschillende kenmerken. Welke beroemdheid heeft volgens het publiek de grootste commerciële waarde?

Duizend respondenten beoordelen atleten op dertien kenmerken. Op basis van een door Nielsen ontwikkeld algoritme komt daar uiteindelijk per atleet een N-Score uit, die staat voor de commerciële waarde van de atleet. Bekendheid en sympathie zijn de kenmerken met de meeste invloed op de uiteindelijke N-Score. Degene met de hoogste N-Score wordt door het publiek gezien als het sterkste merk.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken