Wat kosten Tour-renners in criteriums?

Wat kosten Tour-renners in criteriums?
  • Sponsoring
  • 31 jul 2018 @ 12:20
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingEntertainmentEvenementSponsoringSport

Drie weken lang waren wielerfans aan de buis gekluisterd vanwege de Tour de France. Dat sfeertje wordt dezer dagen dunnetjes overgedaan bij tal van criteriums. Zowel de Tour als deze 'rondjes om de kerk' trekken veel sponsors. Waar betalen zij aan mee?

Eerst nog even de Tour zelf: wat levert dat eigenlijk op? Sky, de ploeg van Tourwinnaar Geraint Thomas, heeft in drie weken een prijzengeld van 728.630 euro bij elkaar gereden, iets meer dan toen hun kopman Froome vorig jaar won.

De Tour-inkomsten zijn als volgt verdeeld: 500.000 voor de eindwinnaar, 200.000 euro voor de nummer twee (Tom Dumoulin), 100.000 voor de nummer drie.  De nummers vier en vijf (Primoz Roglic en Steven Kruijswijk, allebei van Team LottoNL-Jumbo) strijken 70.000 en 50.000 euro op.

Een etappewinnaar ontvangt 11.000 euro, een dag de gele trui dragen is 500 euro waard. Ook vallen er kleine bedragen te verdienen met aanvalslust, tussensprints en dagzeges in het ploegenklassement. Sowieso verdient elke deelnemende renner 1.000 euro.

Crowdfunding voor hekkensluiter

De minst verdienende ploeg Education First-Drapac heeft vooral moeten toeleggen op de Tour, getuige de schamele oogst van slechts 14.420 euro. Dit bedrag moet verdeeld worden over alle renners en begeleiders. Gelukkig had deze ploeg wel veel publiciteit dankzij rode-lantaarndrager Lawson Craddock, die de verbeelding werd van pijn verbijten als wielrenner. Hij was succesvoller met een crowdfund-actie voor elke etappe die hij uitreed ondanks zijn blessures, ten behoeve van de renovatie van een wielerbaan in zijn geboorteplaats Houston. Daarmee verdiende hij 167.000 euro.

Wat kosten criteriums?

Daags na de Tour was er alweer een nieuwe wedstrijd. Nou ja, wedstrijd... De wielercriteriums direct na de Ronde van Frankrijk zijn vooral bedoeld om fans dichtbij hun idolen te brengen. De winnaars zijn vooraf bepaald: doorgaans een vedette of lokale favoriet. In Chaam 'verloor' Tom Dumoulin nipt van de afzwaaiende anti-held Bram Tankink. 

Renners kunnen hun bankrekening flink spekken met deelname aan criteriums, maar over de gages wordt vaak heel geheimzinnig gedaan. Voor zeer succesvolle Tour-deelnemers zou wel eens 40.000 euro zijn betaald, zo gaat het gerucht. De bemiddelende partij Cycling Service noemt dat bedrag 'veel te veel' als RTL Z ernaar vraagt.

Wat wordt er dan wel betaald? 'Kleine' renners moeten het doorgaans doen met 250 euro startgeld. De iets bekendere zouden een paar duizend euro ontvangen om aan de start te verschijnen bij een criterium.

Dumoulin kost 30.000 euro

Toch onthult RTL Z een concreet bedrag: volgens een anonieme bron ('Het ligt gevoelig!') kost Tom Dumoulin 30.000 euro, net als vorig jaar toen hij de Giro won. Hij doet mee aan minimaal zes criteriums. Tour-winnaar Geraint Thomas komt slechts opdraven als er 50.000 euro wordt neergeteld. Hij start dit jaar bij de criteriums in Etten-Leur en in Surhuisterveen.

Volgens de bron krijgen 'goede Nederlandse renners met een Tour-historie' rond de 10.000 euro. Ook grote overwinningen buiten de Tour spelen mee: denk aan Nikki Terpstra (winnaar Ronde van Vlaanderen), Wout Poels (winnaar Luik-Bastenaken-Luik 2016) en Robert Gesink.

Bekende knechten die er al wat dienstjaren op hebben zitten, krijgen zo'n 4.000 à 5.000 euro. Beginnende jongens als Timo Roosen en Marco Minnaart moeten het met een slordige 2.500 euro doen.

Het absolute record staat naar verluidt nog altijd op naam van Lance Armstrong. In 2004 zou hij 100.000 euro hebben gekregen om te starten in de Profronde van Stiphout. Dat criterium ging in 2014 uiteindelijk ter ziele, omdat de grote sponsors waren afgehaakt. Ook voor hen was een ton voor een renner blijkbaar te veel van het goede.

Verslag: Jeroen Mirck, senior redacteur MarketingTribune  



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken