Denise de Boer (Frans Hals Museum): 'SponsorRingen belonen innovatie'

Denise de Boer (Frans Hals Museum): 'SponsorRingen belonen innovatie'
  • Sponsoring
  • 16 aug 2018 @ 11:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringInterviewKunst & CultuurSponsorRing

Adjunct-directeur Denise de Boer van het Frans Hals Museum is lid van de SponsorRing-deeljury Cultuur. Ze ziet de economie weer aantrekken en daarmee ook culturele sponsoring. 'Ik verwacht meer nieuwe inzenders.'

De Boer was voor haar directiefunctie bij het Frans Hals Museum teamleider Fundraising & Sponsorships bij het Amsterdam Museum. Ze haalde mastertitels in Business (Finance) en Kunstgeschiedenis aan de Universiteit of Amsterdam. Naast haar werk is ze ook heel actief: zo is ze voorzitter in het bestuur van Voordekunst.nl en jurylid van de SponsorRingen.

Wat is volgens jou de stand van sponsoring anno 2018?

Denise de Boer: 'In de culturele sector zie je sponsoring weer aantrekken. Er is duidelijk weer ruimte voor nieuwe initiatieven. De klassieke sponsoring, waarbij het bedrijf betaalt voor zichtbaarheid en een hospitality-pakket bij een culturele instelling, bestaat nog altijd, maar je ziet daarnaast ook meer creatieve vormen ontstaan. Het bedrijf en de culturele instelling zoeken naar een gelijkwaardige meerwaarde en gebruiken daarbij elkanders expertise. Hierdoor ontstaan interessante vormen van co-creatie.'

Wat zie je nog meer aan ontwikkelingen?

'Ook zie je dat bedrijven hun maatschappelijke doelstellingen als het ware ‘uitbesteden’ aan culturele instellingen. Het interesseren van kinderen voor techniek en wetenschap doen bedrijven als Shell en Basf door het financieel ondersteunen van Nemo. Het credo is daarbij duidelijk: waarom zelf doen als iemand anders het beter kan? Ten slotte zie je de laatste jaren de nieuwe industrieën de sponsormarkt (groter) betreden. Waren het voorheen vooral de banken en advocatenkantoren die de culturele sector ondersteunden, nu zie je ook media- en internetbedrijven meerjarige sponsorrelaties aangaan met musea en podia.'

Wat betekent dit voor de focus van de huidige SponsorRing-jury? 

'De deeljury Cultuur kijkt naar de creativiteit, wederzijdse meerwaarde en het maatschappelijke effect van een sponsoring. De jury beloont innovatie en originaliteit. Met goede sponsorvoorbeelden hoopt de jury dat meer bedrijven en culturele instellingen geïnspireerd raken elkaar op te zoeken en elkaar echt goed te leren kennen, zodat een langdurige, waarde creërende sponsorrelatie kan ontstaan.'

Waar ga jij als jurylid dit jaar persoonlijk extra goed op letten? 

'Originaliteit en slimme sponsoring, waarbij de fortes en wensen van beide partijen goed zijn ingezet en vervuld.'

Op welke manier gaan we als bezoekers volgens jou verrast worden bij de komende SponsorRing-uitreiking?

'Ik verwacht meer originele genomineerde cases en nieuwe spelers op de markt.'

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Sponsor-cases kunnen nog tot 19 september worden ingezonden. Dat kan via SponsorRing.nl.  



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken