Eredivisie-clubs gaan collectief data verzamelen

Eredivisie-clubs gaan collectief data verzamelen
  • Sponsoring
  • 13 aug 2018 @ 00:00
  • 16482 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
  • VoetbalBig dataInnovatie

De Eredivisie CV en alle achttien aangesloten clubs starten dit seizoen met het collectief verzamelen en delen van sportieve data van alle wedstrijden in de eigen competitie. Voor het vastleggen van alle bewegingen wordt gebruik gemaakt van het Tracab-systeem van ChyronHego.

In de Eredivisie-stadions zijn hypermoderne camera's geïnstalleerd, die bewegingen van spelers en bal registreren en automatisch omzetten in data. Deze statistieken worden gebruikt om de prestaties van spelers en team te analyseren en daarmee te ontwikkelen. 

Voor het vastleggen van alle bewegingen maakt de Eredivisie gebruik van het Tracab-trackingsysteem van ChyronHego. Iedere seconde worden er van elke speler en bal gemiddeld 25 bewegingen vastgelegd, wat resulteert in 3,5 miljoen datapunten per wedstrijd. Dit systeem wordt structureel bij alle wedstrijden in de Eredivisie ingezet en voor het eerst vrijdagavond bij PEC Zwolle - sc Heerenveen. Het Tracab-systeem wordt reeds gebruikt in onder andere de Engelse Premier League, de Duitse Bundesliga, UEFA Champions League, het WK voetbal en het Amerikaanse honkbal (MLB).

Prestaties meten

Alle verzamelde sportieve data, zoals fysieke, positie- en tactische data, zijn voor de Eredivisieclubs toegankelijk. Het is zo voor trainers, technisch directeuren en data analisten mogelijk om sportieve data van het eigen team, maar ook van andere Eredivisie-wedstrijden, te gebruiken. Hierdoor kunnen zij nauwkeurig de prestaties van spelers analyseren, monitoren en vergelijken met andere clubs. Deze gezamenlijke aanpak draagt bij aan een hogere kwaliteit van het Nederlandse voetbal en de wedstrijden in de Eredivisie.

Tevens heeft meer dan de helft van de Eredivisie-clubs gekozen om tijdens trainingen gebruik te maken van nieuwe draagbare tracking technologie van ChyronHego, waarbij de gegevens volledig consistent zijn met de data van wedstrijden. De Eredivisieclubs zijn wereldwijd de eerste clubs die gebruik maken van zowel het trackingsysteem als draagbare technologie van ChyronHego.

Datastroom van Opta Sports

De door het trackingsysteem ingewonnen data wordt daarnaast verrijkt met een datastroom van Opta Sports, waarin zogeheten event data is vastgelegd. Hierin worden naast de bekende variabelen als doelpunten, assists, doelpogingen en balbezit ook alle overige acties op het veld in kaart gebracht zoals tackles, passes, dribbels en balveroveringen. Opta Sports is al vijf jaar verbonden aan de Eredivisie als 'Official Match Data Supplier' en gaat vanaf nu ook de clubs direct ondersteunen bij hun data analyse via de professionele tak van het bedrijf genaamd OptaPro.

Tot slot gaan de fans profiteren van de innovatie, doordat meer data zichtbaar wordt in de live-uitzendingen rondom de Eredivisie en er toepassingen ontwikkeld worden voor in de stadions. Ook kunnen de verzamelde gegevens gebruikt worden voor nieuwe (analyse)toepassingen, zoals FOX Sports dat momenteel doet door hoogtepunten aan te bieden in virtual reality.

De introductie van het trackingsysteem is na de Video Assistant Referee (VAR) de tweede grote innovatie in de Eredivisie dit seizoen.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken