Rotterdam verdient 6 miljoen aan WK Triathlon

Rotterdam verdient 6 miljoen aan WK Triathlon
  • Sponsoring
  • 9 aug 2018 @ 11:49
  • 20682 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementSportmarketingSportMarketing

Rotterdam Topsport bekendgemaakt dat het WK Triathlon 2017 in de Maasstad gezorgd heeft voor een economische impact ter waarde van ruim zes miljoen euro. Het WK werd georganiseerd door de NTB en TIG Sports, in samenwerking met de stad Rotterdam.

Rotterdam was medio september 2017 het decor van de ITU World Triathlon Grand Final en de wereldkampioenschappen triathlon voor paratriatleten, beloften (onder 23 jaar), junioren, elite en agegroup-atleten. Het was voor de eerste keer dat de beste triatleten ter wereld in Nederland streden om de wereldtitels op de sprint- en olympische afstand.

Het WK werd georganiseerd door de Nederlandse Triathlon Bond (NTB) en TIG Sports in samenwerking met de stad Rotterdam en trok ruim 13.500 bezoekers en 4600 deelnemers naar de haven en langs het parcours in de binnenstad.

Economische impact

Opvallend is dat 80% van de aanwezigen uit het buitenland afkomstig was. De totale extra bestedingen van de deelnemers en de bezoekers aan het WK Triathlon bedroegen respectievelijk € 2.165.000 en € 2.098.000. De additionele organisatorische bestedingen resulteerden in € 1.852.000. Dit brengt het totaal aan extra bestedingen door bezoekers, deelnemers en organisatie op € 6.115.000.

Dit blijkt uit onderzoek naar de economische impact van het WK Triathlon dat is uitgevoerd door Onderzoeksbureau Meerwaarde, Kirco Company en de Haagse Hogeschool. Voor Rotterdam was 2017 het jaar van de grote toernooien. Naast het WK Triathlon vond er in maart het WK Shorttrack en in de zomer het EK Voetbal voor Vrouwen plaats. Vergelijkbare onderzoeken naar de impact van bijvoorbeeld de start van de Tour de France in 2010 (33 miljoen) en het WK Shorttrack (1,1 miljoen) wordt ook nu weer aangetoond dat het organiseren van internationale topsportevenementen een extra impuls geeft aan de economie en een boost geven aan het imago van de stad Rotterdam.

Andere uitkomsten van het onderzoek naar de economische impact van het WK Triathlon zijn:

  • Circa 14.200 hotelovernachtingen, waarvan gemiddeld 3,9 nachten per persoon.
  • Gemiddelde uitgaven Nederlanders: 22,20 euro per persoon.
  • Gemiddelde uitgaven Buitenlanders: 67,24 euro per persoon.
  • Gemiddelde uitgaven deelnemers: 150 euro per persoon.
  • Tevredenheidscijfer bezoekers 7,6.
  • Met 47% hbo- en 18% master- opleidingen zijn bezoekers hoog opgeleid.

Een typisch kenmerk van dit evenement was het groot aantal deelnemers (4600) ten opzichte van het aantal bezoekers. Een groot aantal van de bezoekers had ook nog eens een relatie met een van de deelnemers of teams. Als gevolg van het hoge percentage aanwezigen uit het buitenland (80%) waren alle hotels in Rotterdam gedurende het evenement vrijwel volgeboekt. Het aantal bezoekers uit Rotterdam was relatief laag. In totaal legde de ruim 13.500 bezoekers ongeveer 27.000 bezoeken af.

Het organiseren van internationale sportevenementen sluit aan bij de strategische doelstellingen van Rotterdam om zich te profileren als één van de meest aansprekende sportsteden in Europa. Een andere belangrijke doelstelling bij het organiseren van topsportevenementen is het creëren van economische impact. Onder economische impact worden de extra bestedingen verstaan die dankzij het evenement in 2018 in de Rotterdamse economie zijn gevloeid.

Ook de Nederlandse Triathlon Bond (NTB) hoopt in de komende jaren internationale titeltoernooien naar Nederland te halen. Het EK in Weert, volgend jaar juni, is daarvan het eerste resultaat.



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken