'Festival van verdieping' Musica Sacra mikt op betrokken sponsor en publiek

'Festival van verdieping' Musica Sacra mikt op betrokken sponsor en publiek
  • Sponsoring
  • 22 sep 2018 @ 00:01
  • 10713 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert en creatief
    MarketingTribune en L&L
  • MarketingKunst & CultuurMVO

Het enige festival in Europa dat zich specifiek richt op 'het zoeken naar verdieping' is Musica Sacra, dat nu plaatsvindt in Maastricht. We spreken Fons Dejong, programmeur en verantwoordelijk projectleider over dit sympathieke festival en sponsoring.

De 36e editie van Musica Sacra Maastricht staat in het teken van Vergelden, Vergeven, Verzoenen. Dit vierdaagse kunstenfestival is t/m zondag 23 september 2018 op bijzondere locaties in de historische binnenstad van Maastricht te bezoeken en daarbuiten.

1.       Kunt u zichzelf kort introduceren?
'Fons Dejong, programmeur. Muziektheoreticus. Ik begon mijn carrière in het theater als technicus, vervolgens productie- en zakelijk leider bij Theatergroep De Federatie Maastricht, richtte Theater Kumulus en Kaleidoscoop Cultuur & School op, werd programmeur dans, muziek en jeugdtheater bij Theater aan het Vrijthof, projectleider van festival Musica Sacra Maastricht, en later kwartiermaker voor AINSI theater en initieerde daar festival Zomeravonden. Was jarenlang lid van de festivalcommissie van Fonds Podiumkunsten, voorstellingsbezoeker voor de Raad voor Cultuur, lid van de commissie van de Prins Bernhard Cultuurprijs Limburg en lid van de jury van de Zwanen, dansprijzen van de VSCD en lid van de redactieraad van Nederlandse Dansdagen. Ik ben momenteel programmeur dans, muziek en theater bij Theater aan het Vrijthof Maastricht en projectleider Musica Sacra.' 

2.       Wanneer is Musica Sacra ontstaan, met welke reden? En hoe raakte u betrokken?
'Musica Sacra begon in 1983 als festival Religieuze muziek met een programmering in de Maastrichtse kerken van circa vijftien concerten in drie weekeinden in september. Het was de tijd waarin overal in Europa zomerfestivals ontstonden om niet alleen toeristen te gerieven maar ook om de lokale en regionale bevolking een feestelijk programma te bieden in de zomerse cultuurluwte. Initiator was het Cultureel Centrum Maastricht, lees, de plaatselijke schouwburg. Aanvankelijk werd louter religieuze muziek geprogrammeerd. Later vierden de teugels en kwamen er ook niet strikt religieuze composities aan bod. Daarmee focuste het festival  het meer algemene "sacrale". Tegelijk condenseerde het festival de programmering van de 15 concerten in drie weekeinden naar een intensief programma in drie dagen in het derde weekeinde van september. Die veranderingen kwamen mede tot stand onder invloed van de deelname van KRO Radio aan het festival en de intentie om er een meer feestelijk publieksmanifestatie van te maken. 
Daarnaast werd een programmacommissie opgericht en de thematische samenhang geïntroduceerd om een strek gerichte focus te realiseren in het brede spectrum van de sacraliteit. Sacraal is breder dan religieus: naar mij smaak gaat religie over collectieve kader- en begripsbepaling met het oogmerk om een gemeenschap te vormen, terwijl sacraliteit veel meer gaat over het individuele, de persoonlijke interpretatie van wat er tussen hemel en aarde is.
Zelf raakte ik in 1999 betrokken bij Musica Sacra toen de directie van Theater aan het Vrijthof (de opvolger van het cultureel centrum, red.) mij vroeg om een meerjarenaanvraag bij het ministerie van OCW te schrijven... kennelijk had ik naar de smaak van het hoofd programmering bij Theatergroep De Federatie voldoende ervaring opgedaan van het subsidieschrijven. Ik vond het als musicus natuurlijk een fijne uitdaging om eventueel te kunnen bijdragen aan de verdere uitbouw van het culturele leven in mijn geboorte- en woonstad. Met als afspraak dat ik dit om niet zou doen, maar wel zou participeren als de subsidie zou binnen komen. Wat gebeurde. En sinds 2001 ben ik dus bij het festival betrokken en lukte het ons om nog vier maal de verantwoordelijke commissie te verleiden het festival te erkennen in meerjarige subsidie. Voor de volgende planperiode scherpen wij alweer de messen…'

3.       Wanneer u Musica Sacra als merk zou omschrijven in 1 regel, hoe zou deze luiden?
'Musica Sacra Maastricht is een festival dat aanzet tot reflectie op, en intensieve beleving van kunst als verbeeldingsvorm van wat ons als mens fundamenteel bezig houdt.'

4.       Wat is nieuw dit jaar?
'Nieuw dit jaar zijn vele producties, zoals de Vier Heemskinderen een muziektheaterproductie voor familiepubliek door Toneelgroep Maastricht met muziek van Karel de Grote. Of Lichtkoepels, een bewegingstheatervoorstelling van Dönci Bánki in de kelder van een groot industrieel monument. Een nieuw werk van de Britse componist Michael Finissy ziet het licht, en er zijn verschillende Nederlandse premières in andere programma’s, zoals de dansvoorstelling Duel van Agata Maszkiewicz.'

5.       Hebt u ook sponsors? Welke?
'Musica Sacra heeft geen sponsors in de zin van bedrijven die het festival financieel steunen. Wel werven we elk jaar verschillende particuliere en grote Nederlandse fondsen. Daarnaast heeft het festival een trouwe schare Vrienden en enkele mecenaatsbijdragen. Soms verkopen we een contingent kaarten aan een collega culturele instelling die daarmee zijn vrijwilligers of sponsoren ion het zonnetje zet. We hebben barters met mediabedrijven als L1 en Dagblad De Limburger (onderdeel van Mediahuis Limburg, red.) waarin natuurlijk een deel sponsoring schuilt. NTR Radio 4 neemt concerten op voor uitzending, wat sponsoring in natura is. Tot slot verkopen we advertentieruimte in de brochure.'

6.       Wat is/zijn goede redenen voor merken om MS te sponsoren? Welk publiek trekt MS?
'Musica Sacra Maastricht trekt een publiek van overwegend 50+, hoogopgeleid en in goeden doen. Die doelgroep vormt natuurlijk ook een belangrijke doelgroep voor andere merken. Een goede reden dus om je met Musica Sacra te associëren. Een andere sterke motivatie is de nationale en internationale topkwaliteit van het festival. En het is het enige festival in Europa dat zich zo specifiek richt op het zoeken naar verdieping. Dat spreekt in elk geval een grote groep van vermogend publiek aan.'

7.       Wat krijgt een sponsor er “voor terug”? Welk type sponsor zou eventueel nog goed passen?
'Op de eerste plaats natuurlijk de verbintenis met een gerespecteerd, authentiek en (dus) sterk cultureel merk. Dat geeft een zekere maatschappelijke status. Met alle respect, we zijn eerder het Ajax van de cultuur dan het MVV daarvan. Ik merk het ook in mijn privé-omgeving en het culturele veld: je bent kennelijk onderdeel van een club die ertoe doet. Misschien is dat ook de reden dat de leden van onze Raad van Toezicht met lede ogen het einde van hun termijn tegemoet zien. En de reden waarom beleefd geweigerde verzoeken om toe te treden tot de programmacommissie altijd gepaard gaan aan de mededeling dat men dolgraag aan dit prachtige festival zou willen deelnemen. 
Vertaald naar de praktijk gaat een sponsorship natuurlijk over creëren van zichtbaarheid in/op onze communicatiedragers, over vrijkaarten, exclusieve ontmoetingen met topartiesten, over een kijkje in de keuken van de programmacommissie, en misschien ook over inspiratiesessies.'   

8.       Er zijn vele voorstellingen, welke gaat u beslist zien?
'Ik ga in elk geval eindelijk weer eens op groot scherm de film Once upon a time in the West zien, Dan de Vier Heemskinderen, Lichtkoepels, Caravan, Spectra Ensemble, ik verheug me enorm op Chantres du Thoronet, een abdij bij Aix-en-Provence waar ik een van de zangers ooit bezig hoorde. Duel zal ik niet missen, net zo min als Schola Maastricht in het Bergportaal. Verder verheug ik me op de interactieve lezing over vergelding en verzoening, die zich zaterdagochtend voltrekt in de oefenrechtbank van de rechtenfaculteit -een nieuwe samenwerking- van Maastricht University. En ik kijk uit naar het concert van het Harmonieorkest van het Conservatorium Maastricht in de Sint Janskerk, waar onder andere Medea’s Dance of Vengeance van Samuel Barber klinkt. En natuurlijk ga ik zaterdagavond New York Polyphony luisteren in de Kapel Zusters onder de Bogen. En voor ik het festival afrond met een prachtig orgelrecital door Marcel Verheggen en Mirel Jancovici ben ik de zondag de hele dag in touw met een wandeling naar, en twee concerten van Koerikoeloem in de tuin van Buitenplaats Wijlre, recht tegenover ’s lands oudste brouwerij.'

Zondag 23 september: 'Kom ontbijten tussen hemel en aarde in Maastricht'

Download hier de online brochure Musica Sacra Maastricht 2018

Met dank aan Hetty van Dongen. Meer info over Musica Sacra klik hier.



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken