Guido Gielen (AA Drink): 'SponsorRing draait ook om inspelen op trends'

Guido Gielen (AA Drink): 'SponsorRing draait ook om inspelen op trends'
  • Sponsoring
  • 19 sep 2018 @ 11:12
  • 15871 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • AwardsInterviewSportmarketingSponsorRingSport

Sponsor-aandacht voor individueel georiënteerde sporten neemt toe, merkt marketingmanager Guido Gielen van AA Drink. Als jurylid van de SponsorRingen, waarvan de inzending is verlengd tot 26 september, kijkt hij scherp naar strategie en trends.

Wat is volgens jou de stand van sponsoring anno 2018?

Guido Gielen: ‘De sportsponsorindustrie is een complex krachtenveld geworden met veel belanghebbenden. Dat geldt ook voor Nederland. Misschien wel zo complex dat het vrijwel onmogelijk is daar een eenduidig waardeoordeel over te vellen. Als ik naar mijn eigen werkveld kijk als marketingmanager binnen de FMCG-sector, zie ik wel een duidelijke ontwikkeling aangaande sportsponsoring. De toename in (sponsor)aandacht voor individueel georiënteerde sporten neemt behoorlijk toe. Kijk maar eens naar de explosieve groei van hardlopen, wielrennen en alle bewegingsvormen die in de gym plaatsvinden, zoals Crossfit, spinning, yoga en bootcamp.'

Waarom groeit juist de aandacht voor deze individuele sporten?

'Mensen zijn zich er steeds meer van bewust dat ze moeten bewegen om fit te blijven. Gelukkig maar. Eén van de belangrijkste oorzaken voor de populariteit van deze sporten vinden we terug in de sociaal-maatschappelijke hoek. Want iedereen wil tegenwoordig  graag de controle houden over wanneer en waar er wordt gesport. Zonder beperkende factoren als een vaste groep, gezette tijden en altijd dezelfde omgeving. Noem het individualisering van de sport en tegelijkertijd flexibilisering van vrijetijdsbesteding.'

En daar haken ook sponsors dus op in?

'Als gevolg van deze ontwikkeling haken sponsors uit vrijwel alle categorieën gretig in op deze trend. Neem de populariteit van hardlopen in al haar facetten. Op vrijwel alle soorten running events zien we een bonte verzameling van sponsors met hun activaties. En dat geldt niet alleen voor grote traditionele wedstrijden zoals de marathons van Amsterdam en Rotterdam. Ook populaire klassiekers zoals de Dam Tot Damloop en de Zevenheuvelenloop en verschillende mud-runs plukken de vruchten van deze trend. Dat is ooit echt 180 graden anders geweest.' 

Heeft dat ook een keerzijde?

'Jazeker. Tegelijk hebben een aantal van oorsprong traditioneel sterke sporten in ons land het moeilijk. Niet alleen om sporters aan zich te binden en te behouden, ook in sponsorland word het langzaamaan Code Oranje. Neem tennis, een wereldsport die bijna in elk land nog steeds tot de topvijf van populairste sporten behoort. In Nederland worden moeilijk sponsors gevonden die zich willen verbinden aan de tennissport, zowel op nationaal als regionaal niveau. Kijk bijvoorbeeld naar de afname van Nederlandse Future- en Challenger-toernooien. Dat zijn tennistoernooien op respectievelijk het derde en tweede profniveau. Deze toernooien zijn hartstikke belangrijk voor jonge talenten om zichzelf in de kijker te spelen, ervaring op te doen en punten te verzamelen voor de wereldranglijst. Het is zaak om die toernooien voor Nederland te behouden. Maar veel van deze toernooien houden het niet meer vol. Dat is vrijwel altijd door het niet (meer) kunnen aantrekken van voldoende sponsors.

Gelukkig hebben we altijd nog het wereldberoemde ABN Amro World Tennis Tournament, de winnaar van de SponsorRing 2017 in de categorie Lang Lopende Sponsorships. Een belangrijk toernooi uit de allerhoogste divisie van het proftennis mét een topsponsor die hopelijk blijft zorgen voor focus en tennisbeleving op topniveau.’  

Wat betekent dit voor de focus van de SponsorRing-jury? 

‘Ik denk dat het voor de jury nog belangrijker wordt om de verschillende sponsorcases te blijven bekijken vanuit Nederlands perspectief. Dat houdt in dat lopende trends en ontwikkelingen in Nederland extra aandacht verdienen en dienen te worden meegewogen in de beoordeling. Is er bijvoorbeeld voldoende ingespeeld op een heersende trend binnen een bepaalde sport waarbinnen de sponsoring plaatsvindt? Is daar maximaal op meegelift en gebruik van gemaakt, of is er juist sprake van een gemiste kans?’  

Waar ga jij als jurylid dit jaar persoonlijk extra goed op letten? 

‘De strategie die ten grondslag ligt aan een sponsorcase is essentieel voor het succes. Is de keuze voor sponsoring strategisch passend, gekeken naar de verschillende doelstellingen? Is het een kortetermijnoplossing of (hopelijk) een project op lange termijn met een heldere visie? Ik ben daarnaast altijd geïnteresseerd in hoeverre een communicatievraagstuk de voedingsbodem was voor het aangaan van een sponsoring.’ 

Laten we ook eens over de grenzen kijken: welke buitenlandse sponsorcases hebben jou de afgelopen tijd enorm geïnspireerd? 

‘Afgelopen januari was ik in Melbourne tijdens de Australian Open, het eerste Grand Slam-toernooi van het jaar. Op Melbourne Park trof ik het ‘AO Ball Park’ aan. Een gigantisch themaplein gericht op kinderen van verschillende leeftijden. Doel van het themapark was om kinderen enthousiast te maken voor racketsporten. Met partners als Disney, Marvel en Lego werden verschillende activaties aangeboden die fantastisch aansloten op de belevingswereld van kinderen. Dankzij deze partners was de drempel om deel te nemen laag en de activaties heel herkenbaar. Het kunnen tennissen tegen een Marvel-superheld (in een pak met 35 graden) veroorzaakte een wachtrij van zo’n 100 meter. De actiefoto die je achteraf meekreeg, en natuurlijk kon delen op Instagram, leverde je absoluut veel likes op. Zo zie je maar, partners en sponsors die voor relevante content en een goede aansluiting met je doelgroep zorgen, zijn goud waard.’ 

Op welke manier gaan we als bezoekers volgens jou verrast worden bij de komende SponsorRing-uitreiking? 

‘Hopelijk met een vernieuwde vorm waarin de cases worden gepresenteerd. Het zou tof zijn als de ontwikkelaars van een sponsorcase op een interactieve manier met het publiek in gesprek gaan over de betreffende case. Wellicht een idee?!’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune  

Sponsor-cases kunnen een week langer worden ingestuurd, dus nog tot aan 26 september. Dat kan via SponsorRing.nl.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken