[interview] Imre van Leeuwen blikt terug op geslaagd sponsorjaar

[interview] Imre van Leeuwen blikt terug op geslaagd sponsorjaar
  • Sponsoring
  • 26 nov 2018 @ 09:11
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • SponsoringSponsorRing

Imre van Leeuwen, voorzitter van de Stichting SponsorRingen, kijkt met een tevreden gevoel terug op het afgelopen jaar. De uitdaging is nu om de betrokkenheid rondom de stichting te vergroten en 'behind the scene events' te organiseren. Vanavond worden de SponsorRingen in Postillion Amsterdam uitgereikt.

De uitreiking van de SponsorRingen vindt plaats op maandag 26 november 2018, in het nieuwe Postillion Convention Centre in Amsterdam. De presentatie van de avond is in handen van Mark Tuitert, onder meer bekend als voormalig langebaanschaatser. Ga hier naartoe voor meer informatie.

Wat vind je van de inzendingen dit jaar? Wat valt op?

We hebben met het bestuur en de vakjury's hard gewerkt om het aantal cases verder te laten stijgen. Met 55 inzendingen verspreid over vijf categorieën is dat goed gelukt. In de categorie Sport is er zoals altijd weer massaal ingezonden, maar ook in een nieuwere en daarmee lastige categorie als die van Gesponsorde zijn voldoende kwalitatieve cases ingezonden.

Welke case steekt er wat jou betreft bovenuit?

Als bestuur staan we echt buiten de beoordeling van de cases. Daar hebben we gelukkig verschillende toegewijde jury's voor. Wij zijn er om de stichting te leiden, de jury's te faciliteren, het proces te organiseren en uiteraard om de uitreikingsavond te organiseren. Ik lees de cases niet en kan ze dus ook niet beoordelen.

Waar staan we met het sponsoringvak op het moment? Waar ligt de uitdaging?

Sponsoring heeft bij een groot scala van bedrijven en merken een vaste plek als communicatiemiddel gekregen. Het is een reclamemiddel dat door elk bedrijf ingezet kan worden om een breed scala van doelstellingen te helpen ondersteunen. Een lokaal initiatief kan immers net zoveel impact maken voor een kleine partij als een (inter)nationaal sponsorship.

Daarin schuilt natuurlijk ook een geweldige uitdaging. Er zijn immers zoveel combinaties te verzinnen tussen de letterlijk tienduizenden sponsors en gesponsorden. Hoe kom je, met die keuzestress, tot een goede sponsormatch en wat werk je vervolgens samen uit om het sponsorship uit te dragen en te activeren? Sponsoring is geen 'kunstje' of een proces dat altijd hetzelfde is. Met name omdat het product van de gesponsorde, zeker in sport, niet van te voren vaststaat. Dit doet een groot beroep op de creativiteit en flexibiliteit van partijen en de eventuele bureaus die bij het sponsorship betrokken zijn.

Je bent nu ruim een jaar voorzitter van de SponsorRingen. Wat is er sinds jouw komst veranderd? En wat wil je nog veranderen?

Voor mijzelf is er in ieder geval best iets veranderd. Het heeft me echt wel even wat tijd gekost om te weten waar we als stichting stonden, wat goed is en uiteraard wat beter kan. Samen met het bestuur hebben we een jaarplan opgesteld en een aantal speerpunten vastgesteld. Belangrijkste focus is de communicatie richting potentiële inzenders en het hele juryapparaat geweest. Die laatste groept weet natuurlijk het best wat er speelt in hun categorie.

We ontvingen daarbij hulp van Ad Maatjens die als geen ander bovenop het sponsornieuws zit. Met SponsorReport hebben we ons gericht op het verhaal achter de winnende cases. Het vriendennetwerk is verder uitgebreid en naast het vriendendiner gaan we komend jaar zogenaamde 'behind the scenes events' organiseren om ook met die belangrijke groep de betrokkenheid met onze stichting te vergroten. Ook zijn we ervan overtuigd dat we op deze manier onze belangrijke netwerkfunctie nog beter kunnen vervullen. We zijn, ondanks de vele tijd die met name Erik Romijn en Michel van Grunsven in het proces gestoken hebben, nog niet helemaal tevreden over de logica in het juryproces. Hoofd- en vakjury staan nu teveel boven elkaar, terwijl ook zij veel meer gedurende het proces gezamenlijk zouden optrekken. De ideeën hierover gaan we na de komende uitreiking verder uitwerken.

Wat betekent sponsoring voor jou, professioneel maar ook persoonlijk?

Persoonlijk en professioneel valt bij mij samen op deze vraag. Ik vind het geweldig dat het doel van sponsoring vaak tweeledig is. Wij focussen ons als SponsorRingen vaak op de effectiviteit van het sponsorship. Maar naast de vraag 'Does it sell more soap?' is het natuurlijk geweldig dat je als sponsor ook de dromen en ambities van artiesten en sporters helpt te ondersteunen. Dat het mogelijk maakt dat een evenement plaatsvindt in Nederland, waar consumenten en relaties gewoon heel veel plezier aan beleven. Die maatschappelijke component maakt het voor mij persoonlijk meer dan de moeite waard om professioneel tot het maximale te gaan. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken