Amsterdam Marketing schrapt 'marketing' uit bedrijfsnaam

Amsterdam Marketing schrapt 'marketing' uit bedrijfsnaam
  • Sponsoring
  • 28 feb 2019 @ 11:55
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BrandingKunst & CultuurMarketing

Amsterdam Marketing heeft vanaf maart anders: Amsterdam & Partners. Zonder 'marketing' dus, een woord dat veel ergernis opriep in het felle toerisme-debat over drukte in de stad. Onterecht, vindt de nieuwe directeur Geerte Udo. Wel is de strategie verlegd van kwantiteit naar kwaliteit van toerisme-instroom.

Voor wie Amsterdam Marketing niet kent: dat is de stichting achter de citymarketing-campagne 'I Amsterdam'. De nieuwe naam Amsterdam & Partners sluit aan bij de aangescherpte strategie, die bedoeld is om de toerismestromen in goede banen te leiden voor de gehele Metropool Amsterdam, waar ook buurgemeenten als Zaandam en IJmuiden onder vallen.

Jarenlang heeft de organisatie zich ingezet om buitenlandse toeristen naar Amsterdam te halen en krijgt zodoende geregeld kritiek dat zo is bijgedragen aan de enorme drukte in de binnenstad van Amsterdam. Udo bestrijdt die kritiek vandaag in Het Parool. In 2009, toen de citymarketing van start ging, was het nog economische crisis en snakten hotels, winkels en musea naar toeristen. Dat het vervolgens uit de hand liep heeft volgens Udo te maken met de economische groei en de dalende ticketprijzen.

Beeldvorming aanpassen

Op deze beeldvorming wordt actief ingehaakt met de nieuwe strategie. De bewoner staat voortaan centraal, maar bezoekers en bedrijven blijven natuurlijk wel welkom. Udo staat voor de uitdaging om met alle partners de regie te houden op de uitdagingen van de Metropool Amsterdam, zo meldt de organisatie in een persbericht.

'De bewoner centraal betekent heel concreet alle Amsterdammers te gidsen door het brede, diverse cultuuraanbod en hen ook de minder bekende buurten en plekken van Amsterdam te laten ontdekken’, aldus Udo in de persverklaring.

Tegen Het Parool is Udo openhartiger. Eigenlijk is Amsterdam Marketing in 2014 al gestopt met het werven van toeristen, zegt ze in de voormalige verzetskrant. 'We zagen toen al dat het erg hard ging.' Het nieuwe Amsterdam & Partners zet deze lijn door.

Is de organisatie daardoor niet overbodig geworden, luidt de voor de hand liggende vraag. Udo vindt van niet. 'We gaan ons weliswaar niet meer bezighouden met promotie van de stad, maar wel met het gidsen van bezoekers en bewoners richting de onontdekte plekken in de stad en in de regio - zodat ze ook naar een museum of theater in Zaanstad gaan. Daarnaast hebben we een campagne ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat toeristen zich beter gedragen en minder overlast veroorzaken.'

Spreiding van toerisme

Wat opvalt aan de nieuwe strategie is de inzet op spreiding van toerisme over een groter gebied: niet alleen de historische binnenstad van Amsterdam, maar ook richting het buitengebied van de stad en buurgemeenten als Haarlem en Zaanstad.

Ook ten aanzien van bedrijven en congressen staat kwaliteit voorop, meldt Amsterdam & Partners. 'De aandacht gaat naar die bedrijven en congressen die banen in de Metropool Amsterdam realiseren en bijdragen aan duurzaamheid en innovatie.'

De benadering van de internationale bezoeker is een goed voorbeeld van een effectieve metropool-brede aanpak. Udo: 'Een volgende belangrijke stap is de regie te pakken op de gezamenlijke aanpak van uitdagingen op het gebied van wonen, werken, studeren en cultuur in de Metropool Amsterdam.'

Andere koers, andere naam

De naam Amsterdam Marketing past niet meer bij de aangescherpte koers. 'De term "marketing" wordt gekoppeld aan meer. Maar het is kwaliteit waar we voor kiezen. De nieuwe naam benadrukt wat we doen, met wie en voor wie. Samen met een veelheid aan partners en relaties dragen wij bij aan een leefbare en welvarende Metropool Amsterdam. Die belofte blijft onveranderd.'

Tegelijk met de nieuwe koers en naam verandert ook de leiding van Amsterdam & Partners. Per 1 maart treedt Geerte Udo aan als directeur. Zij zat al in het managementteam en was verantwoordelijk voor strategie en onderzoek. Ze volgt Frans van der Avert op, die na jarenlang het boegbeeld te zijn geweest nu directeur wordt van de programmering van­ Paleis Soestdijk.

Anita Nijboer, voorzitter Raad van Toezicht: 'De brede eindverantwoordelijke directierol past bij Geerte. Zij heeft een groot hart voor de Metropool Amsterdam en al haar belanghebbenden. Ze heeft visie, draagt die uit, kan verbinden en weet te vernieuwen. Intern en extern heeft Geerte de benodigde steun en het vertrouwen. Dit alles heeft ons unaniem doen besluiten haar te benoemen in deze rol.'

Zelf zegt Geerte Udo over haar benoeming: 'Mijn voorganger Frans van der Avert laat een solide organisatie achter. Een stichting die gestelde doelen realiseert en zich weet aan te passen aan veranderende omstandigheden, behoeften en belangen van de Metropool Amsterdam en haar partners. Waardoor de organisatie met volle kracht aan de slag kan met de aangescherpte koers.'

Geerte Udo (45) studeerde Bestuurskunde aan de Universiteit in Leiden. Na haar studie begon zij als consultant bij adviesbureau Twijnstra Gudde (2000). Zij adviseerde over vraagstukken die veelal te maken hadden met samenwerkingen en verandermanagement in de publieke sector. In 2006 vertrok zij naar Amsterdam Partners en in 2013 nam zij zitting in het managementteam van het toenmalige Amsterdam Marketing, het huidige Amsterdam & Partners.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken