Half miljoen van VriendenLoterij voor BoekenBoost

Half miljoen van VriendenLoterij voor BoekenBoost
  • Sponsoring
  • 8 feb 2019 @ 11:15
  • 12600 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MaatschappijFondsenwervingCampagnesPrint

VriendenLoterij-ambassadeur Johnny de Mol heeft een cheque van 500.000 euro uitgereikt aan CPNB en Stichting Lezen. Dit geld gaat naar De Nationale BoekenBoost, een nieuwe project dat leesplezier wil stimuleren door veel extra boeken in de klas.

De Nationale BoekenBoost is bedoeld om de impact van bestaande leesbevordering-campagnes te vergroten voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar, zoals De Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek en de Boekenweek voor Jongeren. Het initiatief versterkt bovendien het netwerk tussen scholen, boekhandels en bibliotheken.

'Wij zijn ongelooflijk blij met deze belangrijke schenking van de Vriendenloterij waardoor de Nationale BoekenBoost mogelijk wordt', zegt CPNB-directeur Eveline Aendekerk. 'Dankzij dit bedrag kunnen we zoveel mogelijk boeken bij kinderen en jongeren bezorgen die deze het hardst nodig hebben. Dit zal het leesplezier een significante boost geven. Het effect van de boeken wordt extra versterkt doordat deze worden verspreid tijdens onze leesbevorderende campagnes op scholen met behulp van boekhandel en bibliotheek. De Nationale BoekenBoost bewijst: een boek kan zoveel doen. Impact maken doe je samen.'

Dorine Manson, managing Director VriendenLoterij: 'Voor ieder kind zijn taalbegrip- en expressie voorwaarden voor persoonlijke ontplooiing, relaties bouwen, weerbaarheid, betere kansen op school en in de maatschappij. Kinderen die met plezier lezen, worden beter in taal en kunnen zich persoonlijk meer ontplooien. Wij vinden het daarom belangrijk om organisaties, zoals CPNB en stichting Lezen, te steunen met vernieuwende en prikkelende initiatieven zodat kinderen enthousiast worden om te lezen en schrijven.'

VriendenLoterij-ambassadeur Johnny de Mol reikt de cheque uit aan CPNB-directeur Eveline Aendekerk

Wat is De Nationale BoekenBoost?

Kinderen in Nederland lezen steeds minder en hebben minder plezier in lezen. Lezen staat aan de basis van onderwijs, persoonlijke ontwikkeling en meedoen in onze taalrijke maatschappij. Onderzoek wijst uit dat kinderen die fysieke boeken om zich heen hebben, een grotere kans hebben om te gaan en te blijven lezen. Een goede leesomgeving helpt leesachterstanden te verminderen. Op veel Nederlandse scholen, waar kinderen veel van hun tijd doorbrengen, staan vaak onvoldoende recente en inspirerende leesboeken.

Daarom heeft Stichting CPNB samen met Stichting Lezen een plan gemaakt om boeken heel dicht bij de kinderen te brengen. De boeken komen terecht bij de kinderen en jongeren die niet vanzelfsprekend omgeven zijn door boeken, waardoor rondom deze kinderen een optimalere omgeving om te (beginnen met) lezen ontstaat.

De CPNB-campagnes gericht op de doelgroep tussen 0 en 18 jaar (De Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek en de Boekenweek voor Jongeren) worden vanaf 2019 bij honderd (voor)scholen per campagne uitgebreid met De Nationale BoekenBoost. Met De Nationale BoekenBoost kunnen op deze manier circa driehonderd zorgvuldig geselecteerde scholen ieder jaar hun boekencollectie op school aanvullen met recente boeken die uitnodigen tot (meer) lezen.

Goed Geld Gala 2019

De schenking ten gunste van De Nationale BoekenBoost is bekendgemaakt in de aanloop naar het jaarlijkse Goed Geld Gala van de VriendenLoterij dat op 11 februari plaatsvindt in Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Dankzij de deelnemers aan de VriendenLoterij gaan er dit jaar weer miljoenen naar goede doelen die zich inzetten voor welzijn en gezondheid in Nederland.

De VriendenLoterij steunt inmiddels meer dan 50 (gezondheids)fondsen en organisaties die een extra steuntje in de rug geven aan mensen die dat nodig hebben om mee te doen in de samenleving. De deelnemers hebben ook de mogelijkheid om organisaties en clubs te steunen waar zij zich mee verbonden voelen. Deelnemers spelen op die manier inmiddels al mee voor meer dan 3.300 clubs, verenigingen en stichtingen. Zo leveren zij direct een bijdrage aan de samenleving.

Samen nemen Stichting CPNB en Stichting Lezen een voortrekkersrol in een nieuw ambitieus initiatief om de Nederlandse kinderen tot lezen aan te zetten. Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek heeft ervaring met de campagnes, heeft het bereik onder de doelgroep, de organisatiekracht, de kanalen en de mediapartners in huis om van De Nationale BoekenBoost een succes te maken. Stichting Lezen voegt onderzoekers, inhoudelijke specialisten en onderwijskundigen toe. In deze samenwerking komen praktische slagkracht, kennis van leesbevordering en de laatste wetenschappelijke inzichten bij elkaar.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken