Tennisbond vernieuwt marketingstrategie

Tennisbond vernieuwt marketingstrategie
  • Sponsoring
  • 7 feb 2019 @ 00:12
  • 11923 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenMarketingSportmarketingSport

De KNLTB komt met een nieuwe marketingstrategie waarbij toptennis wordt ingezet als aanjager voor tennisbeleving. De campagne 'Beleef het beste' moet bijdragen aan de groei van tennis in Nederland in alle facetten.

Voorafgaand aan het Fed Cup-duel tussen Nederland en Canada in ’s-Hertogenbosch heeft de KNLTB op woensdag 6 februari 2019 de nieuwe marketingstrategie voor toptennis gelanceerd. Met de campagne ‘Beleef het beste’ zet de KNLTB in op meer fanbeleving, meer publiek en meer aandacht voor tennis. Door het verbinden van alle betrokken partijen rond evenementen zal ook de commerciële waarde van toptennis events toenemen.

Er zijn meer dan één miljoen mensen die tennissen in Nederland, waarvan bijna 570.000 lid zijn van een vereniging. De KNLTB is ervan overtuigd dat de inzet van toptennis een belangrijke katalysator zal zijn om de tennisbeleving in ons land te vergroten en de tennissport te laten groeien.

Kiki Bertens-effect

In feite haakt de tennisbond in op wat het 'Kiki Bertens-effect' wordt genoemd. Nederlandse tennissers die behoren tot de wereldtop, zoals Bertens en Robin Haase, zorgen voor een enorme aantrekkingskracht tot de sport. Daarnaast is toptennis een belangrijke aanjager voor meer kijkers, meer tennissers en interactie met de fans. Bovendien biedt toptennis de mogelijkheid voor een additioneel financieringsmodel.

Technisch directeur Jacco Eltingh: 'We willen de impact van het Nederlandse toptennis vergroten door structurele verbetering van de prestaties. Daarvoor hebben we vorig jaar het toptennisplan "Five steps to the Top" opgezet. Maar onze ambitie reikt verder dan dat. Toptennis in Nederland is op het moment erg versnipperd, niet goed zichtbaar en een aantal grote Nederlandse toptennistoernooien hebben het moeilijk. Hier willen we proberen verandering in te brengen.'

Alle toptennis op één domein

Albert-Jan Smid, manager Commerciële Zaken en Events: 'Door minder openbare zendtijd op de Nederlandse televisie leeft toptennis ook minder in Nederland. We moeten dus andere manieren vinden om aantrekkelijk te zijn voor partners. Door alle toptennis-activiteiten te bundelen en als één domein te positioneren, kunnen we het beter vermarkten met toegevoegde waarde voor alle stakeholders en partners. Door deze nieuwe strategie vergroten we de zichtbaarheid en betrokkenheid van de fans en daarmee ook de commerciële waarde.'

Eltingh: 'Onder het motto "Beleef het beste" geven we vanaf dit Fed Cup-weekend in De Maaspoort een nieuwe impuls aan Nederlands toptennis. Maar hier blijft het niet bij, want het hele jaar door zullen we op alle toptennis-events in Nederland meer tennisbeleving creëren voor de fans, zowel langs de baan als online. Met een grotere betrokkenheid van fans, spelers, verenigingen en tennisscholen en het verbinden van onze partners en bedrijven kunnen we het enthousiasme voor tennis vergroten. Dat is belangrijk voor de aandacht en groei van tennis in Nederland.'

Doelgroep-events

Rond toptennis-evenementen in Nederland zal de KNLTB diverse side-events voor verschillende doelgroepen organiseren. Dit kunnen bijvoorbeeld meetings met verenigingen zijn of cursussen voor trainers, maar ook clinics voor kinderen en bijeenkomsten met (potentiële) partners. Gemeenten en lokale verenigingen worden nadrukkelijk betrokken bij de organisatie van deze (side-)events. Zo maken voorafgaand aan het Fed Cup-evenement meer dan 1500 kinderen via een scholenprogramma kennis met tennis. Tijdens de loting zitten 200 kinderen in het stadion en er is een speciale jeugdfanzone.

Onder KNLTB Toptennis vallen gecertificeerde tennisscholen, spelers, partners en Davis- en Fed Cup-wedstrijden. Ook toptennis-evenementen zoals het ABN Amro World Tennis Tournament, Libéma Open, alsmede alle Nederlandse Future- en Challenger-toernooien, Eredivisie, NK’s, ITF Seniors en ITF Wheelchair Events vallen vanaf nu onder de noemer Toptennis.

De ambitie: ‘Beleef het beste’ verbindt én viert tennis van topsport tot en met breedtesport met als doel de beleving in Nederland te vergroten, zodat meer mensen blijven of gaan tennissen.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken