KPN stopt als hoofdsponsor KNSB

KPN stopt als hoofdsponsor KNSB
  • Sponsoring
  • 30 apr 2019 @ 09:26
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringSponsorshipSport

Een storm in schaatsland: KPN stopt na tien jaar als hoofdsponsor van de KNSB. Het huidige contract loopt medio 2020 af en wordt niet verlengd. De schaatsbond heeft ruim een jaar om een opvolger te vinden.

Beide partijen laten weten terug te kijken op een 'vruchtbaar partnerschap', dat begon in 2010 na de Olympische Winterspelen van Vancouver. Met steun van KPN heeft de schaatssport zich nog verder ontwikkeld, 'sloeg het schaats-enthousiasme weer toe tijdens natuurijswinters en werd een sterk programma opgezet om kinderen te leren schaatsen'. Ook bouwde KPN samen met de bond aan Schaatsen.nl, inmiddels de best bezochte schaatswebsite van Nederland.

Olympisch succes

De Nederlandse toppers, zowel langebaan als shorttrack, waren bijzonder succesvol op de Winterspelen van Sotsji (24 medailles) en PyeongChang (20 medailles). Bovendien konden in de afgelopen tien jaar meer dan 400.000 klanten van KPN schaatsevenementen bijwonen of zelf schaatsen op De Coolste Baan van Nederland in het Olympisch Stadion in Amsterdam en andere ijsbanen door het hele land.

'Met trots kijken wij terug op de afgelopen tien jaar waarin we met elkaar de schaatssport verder hebben versterkt', zegt Mark Versteegen, directeur sponsoring van KPN. 'Schaatsen is een geweldige sport, waar heel Nederland van houdt. Wij hebben het schaatsen omarmd, zowel de top- als breedtesport. Dat heeft ons veel positiefs gebracht, onder andere met de verbetering van KPN's reputatie, de merkbeleving en daarmee ook commercieel succes. We gaan er met elkaar nog een prachtig laatste seizoen van maken en geven dan andere bedrijven de kans om net zo’n warm partnerschap met de KNSB aan te gaan als wij dat kennen.'

Focus op voetbal

De sportsponsoring van KPN zal zich na juni 2020 nog meer focussen op de bestaande samenwerking met de KNVB en het hoofdsponsorschap van de Eredivisie.

De zoektocht door de KNSB naar een nieuwe partner is reeds ingezet. Met enkele potentiële hoofdsponsors worden verkennende gesprekken gevoerd. De KNSB staat open voor partners die de schaatssport in zijn volle breedte willen omarmen. Recente onderzoeken wijzen uit dat de populariteit én de mediawaarde van het schaatsen onverminderd groot zijn.

Nieuwe hoofdsponsor

'Wij kijken terug op een geweldige samenwerking en bedanken KPN voor alles wat het sinds 2010 voor de schaatssport heeft gedaan', zegt Herman de Haan, directeur-bestuurder van de KNSB. 'Dat is van enorme waarde. Het is jammer dat aan onze trouwe relatie een einde komt. Maar waar deuren sluiten gaan andere deuren open. Het vertrek van KPN betekent dat andere bedrijven kunnen instappen als hoofdsponsor in de grootste en populairste wintersport van Nederland.'

Vorige zomer besloot Daikin, mondiaal marktleider op het gebied van airconditioning, zich reeds als sponsor aan de KNSB te verbinden. Belangrijkste doel van dat partnerschap is om via het schaatsen de Nederlandse consument te bereiken voor de afzet van warmtepompen. Naast Daikin is bij de KNSB zeker ruimte voor nog een of meer 'Partners van Schaatsend Nederland', aldus De Haan.

'Ik kan me voorstellen dat ook bedrijven uit andere branches een logische match met het schaatsen voelen. KPN heeft laten zien hoe goed je de commerciële kansen van onze sport kunt benutten', zegt Jeroen Kraaij, manager commercie van de KNSB. 'We zijn een wintersport waar vijf miljoen mensen fan van zijn. Als er natuurijs ligt binden we met zijn allen de ijzers onder en bij elk toernooi zit Nederland massaal voor de tv en trekken we volle stadions. De KNSB biedt potentiële sponsors een platform met een breed en groot bereik, waarmee je de harten van het Nederlandse publiek kunt veroveren.'
 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken