Minke Booij: 'Zo levert Spieren voor Spieren Gala meer geld op'

  • Sponsoring
  • 10 apr 2019 @ 11:46
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportMaatschappijFondsenwervingInterview

Het Spieren voor Spieren Gala pakte de fondsenwerving op de avond zelf compleet anders aan dan gebruikelijk. De traditionele veiling werd ingeruild voor een loterij. Directeur Minke Booij legt uit hoe dat is aangepakt.

‘Elk jaar weer is het Spieren voor Spieren Gala een groot feest voor alle gasten, maar we wilden het dit jaar eens anders doen’, vertelt Booij in reactie op vragen van MarketingTribune. ‘Normaal gesproken organiseren we net als veel andere goede doelen een veiling met spectaculaire items. Alleen is het zo dat bij een veiling niet alle gasten mee kunnen doen.’

En dat zag men liever anders?

‘De instapwaarde ligt soms al hoog en de items gaan naar de hoogste bieder. Wij kregen steeds vaker als feedback: ik wil graag bijdragen maar het lukt me niet. Daarnaast nam de veiling een groot deel van de avond in beslag waardoor er minder tijd was om te dansen en te netwerken. Dit jaar wilden we graag dat alle 400 gasten mee konden doen voor een bedrag waar zij zich prettig bij voelen en optimaal konden genieten van een bijzondere avond.’

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

‘Om dit te bereiken moesten we het anders aanpakken, maar daar is wel een dosis lef voor nodig want de veiling zorgde al jaren voor een prachtige opbrengst. We hebben gekozen voor een nieuw concept, een nieuwe locatie en een nieuwe manier van communiceren.’

Waarom een loterij?

‘We hebben gekozen voor een grote loterij met prijzen die hetzelfde niveau hadden als onze waardevolle en exclusieve veiling-items. Zoals een schaatsclinic van Sven Kramer, een helikoptervlucht met Danny Blind, golfen met Marco van Basten, een ontmoeting met Max Verstappen of een plek in de ploegleidersauto van Jumbo Visma tijdens een etappe van de Tour de France.’

Hoe levert dit een vergelijkbaar bedrag op als een veiling?

Alle gasten met een of meerdere loten konden deze bijzondere prijzen winnen. Met als topstuk een verblijf met tien gasten op een super de luxe jacht. De prijs van één lot was 1.000 euro. En we hebben 1.500 loten verkocht.’

En hoe pakte de nieuwe aanpak uit?

‘Tot het einde van de avond bleef iedereen in spanning of er een prijs op een van zijn of haar loten was gevallen. Uiteindelijk waren er alleen maar winnaars, want alle lotenkopers hebben bijgedragen aan een recordopbrengst voor kinderen met een spierziekte.’

Interview: Jeroen Mirck (MarketingTribune)

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken