Windsurfer Dorian van Rijsselberghe oceaan-ambassadeur WWF

Windsurfer Dorian van Rijsselberghe oceaan-ambassadeur WWF
  • Sponsoring
  • 5 apr 2019 @ 11:46
  • 13798 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportMaatschappijEndorsement

Tweevoudig olympisch kampioen Dorian van Rijsselberghe surft het Europees Kampioenschap in Mallorca met de wereldberoemde panda van het Wereld Natuur Fonds op zijn zeil. Hij is benoemd toto 'oceanen-ambassadeur' van WWF.

Naast de panda voert Van Rijsselberghe ook de WWF-slogan: 'Be one with nature.' Als wereldwijde oceaan-ambassadeur gaat hij zich samen met WWF inzetten voor het leven in zee. Dat maakten de surfer en de internationale natuurorganisatie bekend voorafgaand aan het EK.

Dorian van Rijsselberghe: 'Als maatschappij moeten we nadenken over hoe we de wereld achterlaten voor de volgende generaties. Als topsporter kom ik voor mijn trainingen en wedstrijden op de mooiste locaties over de hele wereld. Ik wil dat mijn kinderen later ook van deze prachtige wereld kunnen genieten. Dat ik mijn bekendheid daarvoor kan en mag inzetten is fantastisch.'

Plasticvervuiling

Stephanie Verbeek, hoofd van het Oceanenprogramma van WWF: 'De gevolgen van de plasticvervuiling zijn overal ter wereld zichtbaar en het leven in zee wordt steeds meer bedreigd. Bewustwording en publieke druk zijn cruciaal om het tij te keren. Met Dorian als oceanen-ambassadeur kunnen we wereldwijd nog meer bereiken.'

Van Rijsselberghe: 'Sinds 2014 verzet ik me openlijk tegen wegwerpplastic, maar alleen roepen wat we niet moeten doen is voor mij onvoldoende. Ik wil juist ook graag aandacht vragen voor andere initiatieven. Zoals natuurherstel op bijvoorbeeld de Noordzee maar ook meer beschermde zeegebieden en aandacht voor de bedreigde soorten die in de zee leven.'

Palma de Mallorca

Van Rijsselberghe: 'We hebben bewust gekozen om voor het eerst hier in Palma de Mallorca te varen met WWF in het zeil. Het plastic is hier een groot probleem terwijl veel mensen dat niet weten. De ingesloten ligging van de Middellandse Zee in combinatie met een hoeveelheid plastic vergelijkbaar met zo’n 66.000 volle vuilniswagen per jaar die in de Middellandse Zee belandt, zorgen ervoor dat plastic zich hier ophoopt. Het zijn niet alleen de lokale mensen maar juist ook wij, de toeristen die het gebied bezoeken. Ik schrok toen ik hoorde dat het zwerfvuil met 40 procent toeneemt door de toeristen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, we zijn hier te gast.'

Het Europees Kampioenschap van 7 t/m 13 april is voor Van Rijsselberghe geen piekevenement dit jaar. 'Ik moet het zien als een stap in mijn opbouw, want het WK in september is waar het dit jaar allemaal om draait.' Aldus Van Rijsselberghe in zijn eigen blog. Op het WK in september gaat de selectiestrijd om een Olympisch ticket verder tussen Van Rijsselberghe en trainingspartner Badloe.

Het komende jaar gaan de windsurfer en de natuurorganisatie op verschillende momenten gezamenlijk aandacht vragen voor schone zeeën, zoals op het allereerste watersport- en muziekfestival Waves op Texel in juni. Dit is een initiatief van Van Rijsselberghe.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken