Zandvoort heeft Formule 1 eindelijk binnen

Zandvoort heeft Formule 1 eindelijk binnen
  • Sponsoring
  • 14 mei 2019 @ 11:48
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingEvenementSport

De Formule 1 keert in 2020 definitief terug in Nederland. Het Formula One Management (FOM) gaf dinsdag groen licht dat Zandvoort volgend jaar mei een Grand Prix mag organiseren. Heineken is titelsponsor van het evenement.

De lobby om het walhalla van de autosport naar Nederland te halen was al maandenlang een breed uitgemeten soap, met Assen als jaloerse zusje van Zandvoort. Zondag was al zonneklaar dat de kogel door de kerk was, toen een stralende Jan Lammers, sportief directeur van de 'Dutch Grand Prix', te gast was bij Studio Sport. Toen gaf hij al een niet mis te verstane hint, dinsdag kon het hoge woord er eindelijk uit. Lammers vandaag: 'Een circuit voor coureurs met ballen.'

Het circuit van Zandvoort en de FOM zijn een contract voor drie jaar overeengekomen en de race gaat officieel de Heineken Dutch Grand Prix heten. Het is nog niet bekend op welke dag in mei de race op de kalender komt te staan.

Race voor nieuwe generatie

Volgens FOM-voorzitter Chase Carey zijn er drie redenen dat het F1-circus terugkeert in Nederland: 'De Grand Prix van Zandvoort kent een mooie historie, de passie in Nederland is mede door Max Verstappen geweldig en we wilden een nieuwe race in Europa voor deze generatie.' De locaties van de races moeten volgens hem 'de verbeelding van de wereld samenvatten en een gevarieerd programma aanbieden aan fans van alle leeftijden'.

Het is voor het eerst in 35 jaar dat er een Formule 1-race in Nederland zal worden gehouden. De laatste keer was in 1985, toen drievoudig wereldkampioen Niki Lauda zegevierde op het circuit van Zandvoort.

Tussen 1952 en 1985 werd er jaarlijks - met uitzondering van vier jaar - een F1-race georganiseerd in de kustplaats. Na 1985 kreeg de organisatie het budget niet meer rond en raakte Nederland zijn Grand Prix in de koningsklasse van de autosport kwijt.

Maandenlange lobby

Met de bevestiging van het FOM komt er een einde aan een maandenlange lobby van Zandvoort om de Formule 1 terug naar Nederland te halen. De roep om een Nederlandse Grand Prix werd de afgelopen paar jaar steeds luider door de populariteit van Max Verstappen, die inmiddels zijn vijfde seizoen in de Formule 1 beleeft - waar hij sinds zijn overstap naar Red Bull meestrijdt om de hoofdprijzen.

Ook Assen aaste op het organiseren van een Grand Prix, maar de bazen in de Formule 1 prefereerden de historie van Zandvoort. Wilde ideeën over een stratenrace in Amsterdam of Rotterdam werden nooit concreet.

Twijfel over investeringen

Geld leek lang een spelbreker te worden, zeker toen de Nederlandse regering begin dit jaar liet weten niet te willen investeren in een Formule 1-race. De gemeente Zandvoort koos er wel unaniem voor om 4 miljoen euro in het project te steken. Dat was een belangrijke stap in het proces, want overheidssteun is een van de voorwaarden die het FOM stelt aan circuits die een race willen organiseren.

De Grand Prix van Zandvoort, die mogelijk in de plaats van de Grand Prix van Spanje komt, is niet de enige nieuwe race op de kalender voor 2020. Eerder werd al bekend dat het debuterende Vietnam een race mag organiseren in de straten van hoofdstad Hanoi.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken