Coca-Cola blijft Olympische sponsor

Coca-Cola blijft Olympische sponsor
  • Sponsoring
  • 25 jun 2019 @ 13:22
  • 9684 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • FoodOlympische SpelenMerkenSponsorship

Coca-Cola blijft tot 2032 sponsor van de Olympische Spelen. Het Amerikaanse bedrijf verlengde het contract met IOC dat nog tot 2020 liep, maar krijgt er wel een concurrent bij.

Over langlopende sponsorships gesproken: Coca-Cola is al sinds 1928 onafgebroken sponsor van de Olympics. Door de nieuwe deal is de fmcg'er trouwens niet meer de enige drankensponsor. Het Chinese zuivelbedrijf China Mengniu Dairy wordt van 2021 tot en met 2032 de officiële zuivelsponsor van de Spelen.

Financiële details zijn niet naar buiten gebracht, maar volgens bronnen zouden de twee bedrijven 3 miljard dollar betalen in de komende twaalf jaar. Coca-Cola-topman James Quincey wilde alleen kwijt dat het om een ‘groot contract’ gaat.

Kritiek van Foodwatch

De verlenging zal door IOC en de honderden nationale bonden juichend zijn ontvangen, maar er klinkt ook kritiek. Lobbyclub Foodwatch noemt de contractverlenging met Coca-Cola teleurstellend omdat de Olympische Spelen ‘op deze manier een uithangbord blijven voor junkfood’.

De belangenorganisatie had gehoopt dat Coca-Cola navolging zou geven aan het besluit van McDonald’s om te stoppen met de sponsoring van de Spelen - naar verluidt mede onder druk van de breed gehoorde kritiek om fastfood en sport van elkaar los te koppelen. Volgens Foodwatch zouden de Olympische Spelen in het licht van de ‘obesitas-epidemie’ niet moeten worden gebruikt ‘om junkfood een sportief imago te geven’.

Groeiend bereik in Azië

Coca-Cola geeft dus geen gehoor aan deze anti-lobby. Wel deelt het voortaan het dranksponsorship met Mengniu Dairy, de grootste zuivelproducent van China. Mengniu wil de sponsordeal gebruiken om wereldwijd te groeien, in navolging van Coca-Cola. 

De entree van de Chinese melkreus klinkt logisch: de laatste jaren neemt de belangstelling voor de Olympische Spelen in het westen af (in kijkcijfers en animo om het evenement te organiseren), maar in het oosten is die belangstelling juist booming. Van de dertien TOP-sponsors van het IOC komen er inmiddels vijf uit Azië. Naast Mengniu hebben ook Alibaba, Samsung, Toyota en Panasonic langjarige sponsorcontracten met de Olympische koepel. 

Foto: Jeepers Media (Flickr/CC)



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken