Ford werft eigen esports-raceteams

Ford werft eigen esports-raceteams
  • Sponsoring
  • 20 aug 2019 @ 00:05
  • 10532 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActivatieOnline gamingeSports

Ford stapt in esports en komt met eigen esports-teams. Werving voor nationale teams, genaamd Fordzilla, begint op Gamescom in Duitsland. Het automerk wil de synergie tussen de digitale en echte wereld verkennen en denkt 'dat gamen kan helpen vormgeven hoe we ons in toekomst verplaatsen'.

Ford is op zoek naar kandidaten voor nationale Fordzilla-teams voor Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Ook komt er een Europees team dat zal bestaan uit de topspelers van elk nationale team.

'We hebben een raceverleden waar anderen alleen maar van kunnen dromen', pocht Roelant de Waard, vice-president Marketing, Sales & Service bij Ford Europa. 'Dit is het moment om die knowhow te gebruiken en toe te passen op de wereld van esports. Dit kunnen we doen door de nieuwe generatie autocoureurs te inspireren om een rit te maken in een van onze performance-auto’s.'

Gaming en mobiliteit

De verwachting is dat in 2019 de wereldwijde esports-markt goed zal zijn voor een omzet van 1,1 miljard dollar, een toename van ruim een kwart in een jaar tijd. Er zal een publiek mee worden bereikt van 453,8 miljoen mensen, van wie 201,2 miljoen actieve esports-fans en 252,6 miljoen incidentele toeschouwers. In tegenstelling tot het stereotype beeld van veel mensen is de gemiddelde gamer een jonge dertiger.

Ford wil de synergie tussen gamen en mobiliteit in kaart brengen en hoe die synergie kan helpen bij het vormgeven hoe we ons in de toekomst allemaal gaan verplaatsen. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan het rijden als 'passagier' in een autonome voertuig.

'Het onderscheid tussen echte en virtuele werelden begint te vervagen', zegt Amko Leenarts, director Design bij Ford Europa, een tweede Nederlander op een internationale topfunctie. 'Gamen is onderdeel geworden van de heersende cultuur. Topgamers dagen professionele coureurs in het echt uit en veel van onze dagelijkse activiteiten zijn "vergamed": van het gebruik van fitness-apps tot het verzamelen van loyaliteitspunten voor gratis koffie. De passie en expertise van de game-community kan ons helpen bij de beeldvorming over hoe reizen in de toekomst eruit zal zien.'

Fordzilla verovert Gamescom

In 2017 was Ford de eerste autofabrikant met een stand op Gamescom, een beurs met meer dan duizend deelnemers die elk jaar honderdduizenden bezoekers trekt. Vorig jaar onthulde het merk als eerste een nieuwe auto op de show: de Ford Ranger Raptor, de sportieve versie van de Ford Ranger, de bestverkopende pick-up in Europa.

Een van de games waarin Fordzilla gaat meestrijden, is het bekroonde Forza Motorsport 7, ontwikkeld door Turn 10 Studios van Microsoft Game Studios. De Forza-serie is de populairste raceserie en bedient een van de grootste racecommunity’s ter wereld. Elke maand spelen wereldwijd miljoenen mensen Forza-games; één miljoen spelers kiezen in de game voor Ford-auto’s.

'We zijn erg blij dat Forza Motorsport dé game voor grote merken als Ford blijft en dat ze esports-initiatieven opzetten', zegt Justin Osmer, senior manager of Partnership Development bij Turn 10 Studios, de makers van Forza Motorsport. 'Miljoenen fans spelen Forza-games. We zien een belangrijke toename in het aantal deelnemers (of gewoon toeschouwers) aan esports. Het is geweldig om te zien dat een trouwe partner als Ford het nog aantrekkelijker maakt voor mensen om deel te nemen.'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken