KNVB brengt ode aan amateur-shirt

KNVB brengt ode aan amateur-shirt
  • Sponsoring
  • 20 sep 2019 @ 17:53
  • 13492 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActivatieVoetbalBranding

De KNVB bestaat in december 130 jaar. Ter gelegenheid hiervan is een speciaal voetbalshirt ontworpen waar alle shirts van de bijna 3.000 amateurverenigingen in terugkomen. De ultieme ode aan het amateurshirt dus.

De KNVB-medewerkers gaan de komende weken het land in om bij al deze clubs ‘shirtje te ruilen’. Zo krijgt elke vereniging dit collectors item in het bezit en heeft de KNVB straks een unieke collectie voetbalshirts, die het rijke verenigingsleven van ons land weergeeft.

Uniek voetballandschap

Nederland heeft een in de wereld uniek voetballandschap, dat de afgelopen 130 jaar is opgebouwd. Elke gemeente heeft minimaal één vereniging en dat is een voetbalvereniging. Geen land heeft een grotere dichtheid aan amateurclubs, allemaal verenigingen met een eigen geschiedenis, identiteit en tradities.

Met ruim 1 miljoen actieve voetballers, een half miljoen vrijwilligers en naar schatting 3,5 tot 4,5 miljoen personen die elk weekend betrokken zijn bij de amateurwedstrijden, loopt het voetbal door alle lagen van de samenleving heen. Daarmee heeft het ook nog een hele belangrijke sociale functie. Op het veld komen alle bevolkingsgroepen samen, van jong tot oud. En binnen de verenigingen werken vrijwilligers samen, doen sociale contacten op en leren nieuwe vaardigheden. De verenigingen helpen bovendien maatschappelijke problemen aan te pakken door bijvoorbeeld op grote schaal de beweegvaardigheid van kinderen te verbeteren en de eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan.

Vrijwilligers besteden jaarlijks gezamenlijk 126.720.000 uren aan het amateurvoetbal. Elk jaar worden er 750.000 amateurwedstrijden gespeeld en 60.000 teams komen vol trots uit voor hun club en de clubkleuren. Kleuren die soms zelfs verweven zijn met de eeuwenoude historie van de betreffende gemeente, of soms gewoon in de smaak vielen bij de oprichters van de club.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken