Wielerploeg Roompot stopt ermee

Wielerploeg Roompot stopt ermee
  • Sponsoring
  • 5 okt 2019 @ 17:33
  • 9123 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringSport

Het doek is gevallen voor wielerploeg Roompot-Charles. Het Nederlandse team is er niet in geslaagd om een nieuwe hoofdsponsor te vinden voor 2020.

'We hakken nu de knoop door', zegt manager Michael Zijlaard tegen de NOS. 'Er liepen nog wat lijntjes, ik heb nog een staatslot gekocht, maar we moeten realistisch zijn en zeggen: het gaat niet meer lukken.'

Op 23 juli maakte hoofdsponsor Roompot Vakanties bekend uit het wielrennen te stappen. De formatie van Zijlaard en mede-oprichters Michael Boogerd, Erik Breukink en Jean-Paul van Poppel ging halsoverkop op zoek naar een nieuwe sponsor, maar deelde de achttien renners en het personeel vrijdag mee dat dit niet is gelukt - en het avontuur daarmee ook stopt.

Alle medewerkers (en dus ook alle renners) kunnen op zoek naar een nieuwe werkgever. Zeven van die achttien renners hebben inmiddels een nieuw team gevonden, maar renners als Lars Boom, Jan-Willem van Schip en Pieter Weening hebben nog geen nieuwe ploeg gevonden.

Successen van Roompot

De ploeg stapte in 2015 de wielersport in met een volledig Nederlands profiel. Jonge talenten en geroutineerde profs die elders buiten de boot vielen, kregen een kans bij Roompot Oranje Peloton. In het eerste jaar was één van die talenten de 21-jarige Dylan Groenewegen, die na meerdere zeges al vrij snel de overstap maakte naar concurrent Lotto-Jumbo.

Routiniers als Johnny Hoogerland, Boom en Weening sloten zich later ook aan bij Roompot, dat gemiddeld vijf zeges per jaar boekte. Maar het was vooral de aanvallende manier van koersen waarmee Roompot naam maakte.

De laatste kilometers worden gemaakt op dinsdag 15 oktober, met de eendagswedstrijd in het Belgische Putte-Kapellen. Ploegleider Erik Breukink is dan al afgezwaaid. 

Zijlaard laat weten hoop te hebben over een herstart in 2021. Er zouden meerdere co-sponsors zijn die weer willen instappen zodra er een nieuwe hoofdsponsor is gevonden.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken