Handboog-WK levert miljoenen op
- Sponsoring
- 6 dec 2019 @ 11:17
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnderzoekEvenementSportmarketing
- 6 dec 2019 @ 11:17
- Jeroen Mirck
Voor wie twijfelt of een (sport)event iets oplevert voor de stad of regio die het organiseert: het WK Handboogschieten in ’s-Hertogenbosch heeft volgens onderzoek gezorgd voor een totale economische impact van 4,6 miljoen euro.
Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het Mulier Instituut en Fontys SPECO Sportmarketing. Volgens de onderzoekers bezochten in totaal 10.200 mensen de wedstrijden van de WK, die van 3 tot en met 16 juni 2019 plaatsvonden in het centrum van de Brabantse hoofdstuk.
Nog eens 13.371 mensen kwamen via de verschillende side-events in aanraking met het evenement, onder meer bestaande uit een BowBingo voor eenzame ouderen, Archery for Everyone clinics voor mensen met een beperking en Stay Focused concentratietrainingen voor eindexamenkandidaten. Het uitgebreide entertainmentprogramma, met optredens van onder andere YouTube-ster Djuncan en de Edwin Evers Band, zorgde voor nog eens enkele duizenden bezoekers.
Beste WK ooit
De bezoekers beloonden de WK met een 8,3 als gemiddeld cijfer. De deelnemende atleten gaven gemiddeld een 8,2 voor het evenement. Vooral de finalelocatie op de Parade onder de voet van de iconische Sint Janskathedraal werd door bezoekers en atleten hooggewaardeerd, met een gemiddeld cijfer van 9,0. Een meerderheid van de ondervraagde atleten (60%) noemde de WK in ’s-Hertogenbosch zelfs de beste WK Handboogschieten ooit.
Het Mulier Instituut en Fontys SPECO Sportmarketing concluderen dat de World Archery (Para) Championships op vrijwel alle gebieden een succes zijn geweest. Zeker ook op financieel gebied. Het onderzoek laat zien dat het evenement 4,6 miljoen euro aan additionele uitgaven opleverden, uitgaven die zonder de WK niet in de regio terecht zouden zijn gekomen; 1,3 miljoen euro voor de gemeente ’s-Hertogenbosch, 3,3 miljoen euro voor de provincie Noord-Brabant. Op een totale begroting van 6,4 miljoen euro werd een break-even resultaat gerealiseerd.
77 miljoen kijkers
Eerder maakte de internationale handboogfederatie World Archery al bekend dat er 77 miljoen kijkers waren voor finales van de World Archery Championships 2019 in ’s-Hertogenbosch. Volgens het Duitse mediaonderzoeksbureau IRIS goed voor een totale sponsorwaarde van nog eens 2 miljoen euro voor de stad ’s-Hertogenbosch.
Eric Kersten (Directeur toernooiorganisator Team TOC): 'De WK voelde voor ons al als een ongekend succes, maar het is mooi om het nu ook op papier te hebben. Een resultaat waar we met zijn allen enorm trots op kunnen zijn.'
Ook Jack Mikkers (burgemeester van de gemeente ’s-Hertogenbosch) is tevreden: 'We zien nu dat dit unieke en inclusieve evenement waar iedere Bosschenaar gratis van kon meegenieten, zeer succesvol was. Het heeft ’s-Hertogenbosch prachtige resultaten opgeleverd.” Huib van Olden (Wethouder Sport), vult aan: “Dat deze wereldkampioenschappen en de side-events hebben gezorgd voor verbinding voor ruim 13.000 mensen geeft aan dat evenementen – zeker met een internationale uitstraling – breder bijdragen dan alleen sportief!'
Michel Reinders (Directeur BrabantSport): 'De WK zijn een groot succes geweest en hebben Brabant internationaal op de kaart gezet. Alle side-events bij elkaar brachten zelfs nog meer mensen op de been dan de WK zelf. Een prachtige samenwerking met Team TOC, gemeente ’s-Hertogenbosch en de Nederlandse Handboog Bond. Zo maken we Brabant nog sterker door sport.'
Arnoud Strijbis (Directeur Nederlandse Handboog Bond): 'Dat we met een relatief kleine sport in Nederland zo’n bereik hebben kunnen realiseren, is geweldig. Dit onderstreept maar weer eens de enorme potentie van de handboogsport en dat samenwerking tussen partijen loont.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- evenement
- sportevenement
- WK
- opbrengst
- handboogschieten
- SPECO
- Mulier Instituut
- rendement
- sportmarketing
- Den Bosch
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Cupra breidt betrokkenheid bij... 14-03-2025
- EasyToys en Steffie Weterings: It's... 13-03-2025
- Heineken sluit langdurig partnership... 11-03-2025
- Plus terug als Official Partner van... 04-03-2025
- Enterprise stuurt Ajax-fans op... 03-03-2025
- Rabobank keert terug in het wielrennen27-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center