Pearle Opticiens nieuwe partner PSV Esports

Pearle Opticiens nieuwe partner PSV Esports
  • Sponsoring
  • 4 mei 2020 @ 10:11
  • 15599 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • SportMaatschappijVoetbal

Pearle Opticiens en PSV Esports - de virtuele voetbaltak van PSV - hebben zich voor de duur van een jaar aan elkaar verbonden en trekken gezamenlijk op om gamende jongeren bewust te maken van de gevolgen van intensief beeldschermgebruik voor de ogen.

Samen met PSV esporters Ali Riza Aygün en Yusuf Ercan gaat Pearle jongeren preventieve oefeningen aanreiken die in het teken staan van de 20-20-2-regel: na 20 minuten dichtbij kijken, tenminste 20 seconden in de verte kijken en twee uur per dag naar buiten.

Bijziendheid door leefstijl en schermgebruik

Oogklachten worden vaak geassocieerd met senioren, maar ook kinderen en jongvolwassenen hebben in steeds grotere mate last van slechtere ogen. Dat wordt mede veroorzaakt door onze huidige leefstijl, waarbij we steeds vaker en langer naar beeldschermen kijken en veel binnen zijn. Intensief beeldschermgebruik is van grote invloed op bijziendheid en vergroot de kans op oogklachten.

Zorgen

Frans Janssen, commercieel directeur PSV: ‘Wij zijn de samenwerking met Pearle aangegaan omdat wij het belangrijk vinden dat jongeren naast het gamen ook goed voor hun ogen zorgen. We zijn dan ook verheugd dat een A-merk als Pearle ons hierbij helpt en onze esporters inzet om gamers te informeren.’

‘Door samenwerking jongeren bereiken’

Pearle ziet helaas steeds meer jongeren in de winkel komen met klachten als wazig zicht, hoofdpijn en branderige, vermoeide en jeukende ogen. Bas Nuytinck, Marketing & Digital Directeur van GrandVision Benelux (waarvan Pearle Opticiens onderdeel uitmaakt): ‘Bij Pearle geven we graag tips om je ogen gezond te houden. Je ogen zijn immers je meest kostbare bezit. Ernstige oogproblemen ontstaan vaak pas op latere leeftijd, maar de kiem wordt gelegd in de jeugd en daarom vindt Pearle het belangrijk om kinderen en jongeren - en hun ouders - bewust te maken van de gevolgen van intensief beeldschermgebruik. Via de samenwerking met PSV Esports kunnen we de jongeren op het juiste moment bereiken.’

Skill Challenge

Om aandacht voor ooggezondheid te creëren gaat Pearle het komende jaar via de diverse socialmediakanalen van PSV Esports jongeren beter bewust maken van het effect van beeldschermgebruik op je ogen. Een van onderdelen van de awarenesscampagne is de Skill Challenge. Met deze challenge dagen Pearle en PSV Esports gamers uit om tenminste twee uur per dag naar buiten te gaan en hun voetbalskills te tonen, waarbij zij afwisselend dichtbij en in de verte kijken.

Oefenen tijdens gamen met 20-20-2-regel

In het teken van de 20-20-2-regel worden ook oogoefeningen gegeven die de gamers kunnen toepassen wanneer zij voor langere tijd achter een scherm zitten. Deze leefregel helpt oogklachten te verminderen. De esporters zullen tijdens de live Fifa Weekend League de 20-20-2-regel inzetten: na elke 20 minuten dichtbij kijken, wordt de gamer gevraagd om minstens 20 seconden in de verte te kijken en na afloop geeft de esporter aan dat hij twee uur naar buiten gaat - uiteraard op dit moment wel met 1,5 meter afstand van elkaar.

Bijziendheid
Bijziendheid (myopie) is deels erfelijk bepaald, maar wordt mede veroorzaakt door onze huidige leefstijl, waarbij we steeds vaker en langer naar beeldschermen kijken en veel binnen zijn. Het oog moet zich extra inspannen bij veelvuldig dichtbij kijken (dit kan overigens ook het lezen van een boek zijn); om scherp te kunnen zien wordt de lens boller. Door voortschrijdende bijziendheid wordt het oog langer en hoe langer het oog wordt hoe meer de cellen die licht moeten opvangen achter in het oog kunnen beschadigd raken. Hoe langer het oog wordt en hoe hoger de afwijking, des te groter is de kans op oogziektes en slechtziendheid op latere leeftijd. Daarnaast is het gebrek aan natuurlijk daglicht een belangrijke aanjager voor de ontwikkeling van bijziendheid. Bijziendheid neemt dan ook over de hele wereld in rap tempo toe en zou zelfs de grootste oorzaak van slechtziendheid en blindheid kunnen worden. Naar verwachting zal in 2050 de helft van de wereldbevolking bijziend zijn. Langdurig kijken naar een scherm is dan ook vermoeiend voor je ogen. Daarnaast knipperen we daardoor ook te weinig met de ogen met vervelende klachten zoals droge en geïrriteerde ogen tot gevolg. Het urenlang aaneengesloten turen naar beeldschermen en smartphones vormt voor gamende jongeren dan ook een extra risicofactor. Pearle adviseert daarom om iedere 20 minuten het dichtbij kijken (op een beeldscherm) af te wisselen met 20 seconden in de verte kijken (naar een object op 6 meter afstand). Daarnaast wordt aangeraden om tenminste twee uur per dag buiten te zijn (bijvoorbeeld om te sporten). Kortom: houd de 20-20-2-regel in gedachten.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken