Onderzoek: voetbalsponsoring is zeer lucratief

Onderzoek: voetbalsponsoring is zeer lucratief
  • Sponsoring
  • 21 jan 2021 @ 10:08
  • 23528 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Voetbal

Het professionele voetbal is voor bedrijven nog altijd een uiterst effectief platform om zakelijke doelstellingen te behalen. Sponsoring van een Eredivisieclub levert gemiddeld 94.000 nieuwe klanten op.

Dat blijkt uit 2 grootschalige recente onderzoeken van Markteffect, in samenwerking met de Eredivisie CV en KNVB Expertise.

Shirtsponsors van Eredivisieclubs ervaren tastbare, positieve effecten van hun partnership met een Eredivisieclub

Uit de onderzoeken blijkt dat zij op een gemiddelde toename in naamsbekendheid kunnen rekenen van 722.000 consumenten, wat zich uiteindelijk vertaalt in gemiddeld 94.000 nieuwe klanten. De meeste sponsors doen er volgens Markteffect uiteraard meerdere jaren over om deze aantallen te kunnen behalen. Het succes van het partnership is onder andere afhankelijk van de termijn van het partnership, de strategie, de activaties en de producten/diensten van de sponsor, zoals ook in de onderstaande infographic staat samengevat (punt 3):

Zakelijke partners zijn tevreden: beoordeling van een 8.0
Ondanks corona staat de tevredenheid over de relatie met de club voorlopig niet onder druk. Gemiddeld beoordelen zakelijke partners hun relatie met de club met een rapportcijfer 8,0. Tevens geeft 79% van de partners aan tevreden te zijn over de extra inspanning die de club tot nu toe heeft geleverd tijdens de uitdagende coronaperiode. Voor 17% van de gevallen heeft dit zelfs geleid tot een nog betere relatie.

Sponsors blijven ondanks corona trouw: meerderheid wil verlengen

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een meerderheid (57%) van de zakelijke partners aangeeft de club trouw te blijven door de samenwerking aan het einde van dit seizoen te verlengen. Slechts 4% verwacht dat niet te kunnen of willen doen. Voor degenen die nog twijfelen over een verlenging (39%) is duidelijkheid over de mogelijkheid om in het nieuwe seizoen weer wedstrijden in het stadion bij te wonen van doorslaggevende betekenis.

Over het onderzoek

Voorgaande gegevens zijn afkomstig uit een tweetal onderzoeken die Markteffect uitvoerde in opdracht van de Eredivisie CV en KNVB Expertise. Eén uitgebreid onderzoek met meer dan 6.000 respondenten richtte zich op de effecten voor de shirtsponsoren van Eredivisieclubs. Het andere onderzoek bracht de tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit van sponsoren én zakelijke relaties van alle 34 BVO’s in Nederland in kaart. Aan dat laatste onderzoek deden bijna 700 respondenten mee. Het veldwerk van beide onderzoeken vond plaats in het najaar van 2020.

Hoofdvisual: credits HousofSports

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken