Trofeejacht sponsort Zimbabwaanse economie

- Sponsoring
- 28 apr 2021 @ 07:17
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingMVO
- 28 apr 2021 @ 07:17
- Peter van Woensel Kooy
Zimbabwe maakte bekend dat het binnenkort tot 500 'rechten' zal verkopen voor de jacht op de ernstig bedreigde Afrikaanse Savanne- en bosolifant. De dieren sponsoren aldus de economie.
'Teleurstellende inkomsten door de stilgevallen toeristische sector vomen de reden', vertelt Tinashe Farawo, een woordvoerder van de Zimbabwaanse autoriteit voor Park- en Wildbeheer, aan CNN. 'We hebben een budget van ongeveer 25 miljoen dollar (20,7 miljoen euro, red.) voor onze activiteiten. Dat geld wordt - gedeeltelijk - verzameld door de jachtsport, maar toerisme is op sterven na dood op dit moment vanwege de coronapandemie.'
Jachttrofee als ego-boost
De beslissing krijgt felle kritiek. In het bijzonder omdat de Afrikaanse bosolifant sinds enkele weken geleden officieel een 'ernstig bedreigde diersoort' is, aldus De Morgen die het sponsor-schandaal nader belicht. De Savanneolifant staat iets minder laag op de rode lijst, maar de toestand van het dier is ook zorgwekkend. De soort is 'bedreigd'. Simiso Mlevu, woordvoerder van het Centrum voor het Beheer van Natuurlijke Grondstoffen, een belangengroep voor milieu- en mensenrechten, veroordeelt de plannen scherp in de krant. Ze noemt het 'verschrikkelijk'.
Corrupte regimes
Trofeejacht als sponsor van de lokale economie wordt in stand gehouden door fervente jagers die hiervoor een fors bedrag betalen en in ruil in eigen kring bewondering oogsten met foto's. Behalve onder trofeejagers lijden Afrikaanse wildparken als in Zimbabwe ook onder stroperij. Chinese kwakzalvers houden de vraag naar gestroopte Afrikaanse diersoorten met dank aan corrupte regimes in stand, door ze te verwerken tot bestanddelen voor 'medicijnen'. Ook de vraag naar ivoor stimuleert de jacht. De Zimbabwaanse overheid speelt hier slim op in.
(PvWK, bronnen: De Morgen en CNN, foto: Lachcim Kejarko /Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- corona
- Park- en Wildbeheer
- olifant
- jachtsport
- WWF
- Zimbabwe
- jacht
- ego
- stroper
- CNN
- ivoor
- De Morgen
- China
- Tinashe Farawo
- pandemie
- trofee
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Muziekfestival DGTL vergroot focus... 16-03-2023
- Campagne KNVB en Mitsubishi Electric... 09-03-2023
- DP World Tour en Fortinet sponsor... 08-03-2023
- Athlon Nederland verlengt... 08-03-2023
- Straat Museum en ABN Amro werken aan... 07-03-2023
- BouwGarant: Gun je kind judo02-03-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day