KNSB en Unox richten Gilde van Natuurijsmeesters op

KNSB en Unox richten Gilde van Natuurijsmeesters op
  • Sponsoring
  • 19 jan 2022 @ 17:55
  • 46083 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Sport

Een gezamenlijke inspanning van de KNSB en Unox leverde honderden nieuwe ijsmeesters op: ‘We willen kennis doorgeven aan volgende generaties en we stellen het vak voor de komende jaren veilig door de oprichting van een Gilde van Nederlandse Natuurijsmeesters’, aldus Rieks Poelman van de KNSB.

Vergrijzing van het legioen van de 2.000 bestaande ijsmeesters maakte een wervingscampagne noodzakelijk, dus deden schaatsbond KNSB en Unox eind oktober 2021 een oproep aan vrijwilligers in het hele land. Ruim 800 mensen hebben zich aangemeld voor de opleiding Natuurijsmeester.

‘Gilde van Natuurijsmeesters is uniek’

Als het gaat vriezen, moeten de natuurijsmeesters paraat staan. ‘Er is veel kennis en kracht bij de oudere generatie, maar tot nu toe hadden we niet genoeg aanwas van nieuwe ijsmeesters om deze over te dragen’, aldus Poelman, voorzitter van de sectie Natuurijs van de schaatsbond. ‘Met de oprichting van het Gilde krijgt de Hollandse traditie van schaatsen op natuurijs een nieuwe impuls. Het zit in het hart van de Nederlandse cultuur en staat zelfs op de lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed. maar er was nog geen plek waar alle kneepjes van het vak bij elkaar kwamen. Het belangrijkste wat we gaan doen? Het vakmanschap ophalen bij en delen met bestaande en nieuwe ijsmeesters. In de komende jaren zal je daardoor zien dat de ene baan in Friesland wat gaat leren van de andere in Zuid-Holland. En dat de techniek die in Brabant wordt gebruikt, ook toepasbaar is in Drenthe. Het Gilde wordt een nationaal platform voor kennisdeling over natuurijs. En dat is uniek in de wereld, voor zover ik weet.’

Liane Lens van Unox: ‘Gilde van Natuurijsmeesters is een eerbetoon aan de vrijwilligers’

Het Gilde van Natuurijsmeesters wordt woensdag 19 januari 2022 gelanceerd tijdens een online conferentie. Liane Lens, marketingmanager bij KNSB-partner Unox: ‘We investeren hiermee in een van onze belangrijkste winterse tradities. ‘Met het Gilde creëren we een community van duizenden ijsmeesters, waardoor alle kennis en ideeën kunnen worden gedeeld en doorgegeven.’ Lens noemt het Gilde een eerbetoon aan het ambacht en de talloze vrijwilligers die zich inzetten voor de natuurijsbanen in Nederland. ‘We vinden het belangrijk om op deze manier bij te dragen aan de winterse saamhorigheid en de koek-en-zopiecultuur, die je bij uitstek op het ijs ziet.’

Jeroen Steenbergen (22) uit het Drentse Odoorn: ‘Het ijsmeesterschap zit al generaties in mijn familie en ik vind het prachtig om bij te gaan dragen aan het maken van de ijsbaan, waar mijn opa mij heeft leren schaatsen’

Een van de presentatoren van de conferentie is de Leiderdorpse natuurijsmeester Pauline van der Zant (foto): ‘We willen dat, zodra het weer gaat vriezen, zoveel mogelijk teams van opgeleide ijsmeesters en andere vrijwilligers klaarstaan om een mooie ijsbaan te maken. Dat moet in enkele dagen gebeuren, want de perioden van aaneengesloten vorst worden steeds korter. Daardoor blijft innovatie en verjonging nodig. Nieuwe ideeën en technieken zijn meer dan welkom!’

Jeroen Steenbergen (22) uit het Drentse Odoorn kan niet wachten om onderdeel te zijn van het Gilde: ‘Het ijsmeesterschap zit al generaties in mijn familie en ik vind het prachtig om bij te gaan dragen aan het maken van de ijsbaan, waar mijn opa mij heeft leren schaatsen. Het lijkt me schitterend als ik op mijn beurt ervoor kan zorgen dat straks onze kinderen en kleinkinderen ook die kans krijgen.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken