Amstel Gold Race trekt prijzengeld M/V gelijk

Amstel Gold Race trekt prijzengeld M/V gelijk
  • Sponsoring
  • 5 apr 2022 @ 15:10
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Nederlands enige klassieker, de Amstel Gold Race, is na 2 jaar afwezigheid weer klaar voor de start op zondag 10 april, met publiek en een evenwichtiger prijzengeldverdeling. In Valkenburg werd dinsdag 5 april namelijk tijdens de perspresentatie bekendgemaakt dat het prijzengeld van vrouwen en mannen volledig gelijkgetrokken is.

Els Dijkhuizen, marketing directeur Heineken Nederland: ‘Vijf jaar geleden zijn we opnieuw gestart met een vrouweneditie. Bij Amstel staan vriendschap en verbinding centraal bij alles wat we doen en vinden we het belangrijk dat iedereen gelijk is. In de afgelopen jaren hebben we steeds opnieuw stappen genomen om ook meer gelijkheid te krijgen in de Amstel Gold Race. Van de ludieke actie met de rondemisters, tot gezamenlijke ploegenpresentatie van mannen en vrouwen. Daarnaast is er steeds langere zendtijd voor de vrouwenkoers bij de NOS en hebben we het prijzengeld de afgelopen jaren stapsgewijs verhoogd.'

Vanaf aankomende editie aanstaande zondag trekken we het prijzengeld voor de mannen en vrouwen helemaal gelijk. Dat betekent dat beide winnaars 16.000 euro verdienen. Ook de startgelden voor de ploegen zijn de afgelopen jaren regelmatig verhoogd

‘Dat is een flinke stap voorwaarts. In totaal in het prijzengeld voor de vrouwen, net als bij de heren, dit jaar 40.000 euro. Dat is 30.000 meer dan vorig jaar. Een aanzienlijke verhoging dus,’ vult Leontien van Moorsel, koersdirecteur Amstel Gold Race aan. ‘Als je ziet waar het vrouwenwielrennen vandaan komt en waar we nu staan, dan is dat echt een wereld van verschil. De ontwikkeling om meer gelijkheid te krijgen in de wielersport heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. En hier willen we echt in de kopgroep zitten. Ik ben heel trots dat we bij de Amstel Gold Race steeds vernieuwende stappen nemen en een leidende rol pakken.’

Met een kleine parcourswijziging en een geweldig deelnemersveld bij zowel de mannen als vrouwen belooft het volgens Amstel een spannend weekend te worden. Leo van Vliet, koersdirecteur Amstel Gold Race: ‘De afgelopen jaren waren pittig, we hebben ons continu moeten aanpassen aan de situatie. Nu alles weer ‘normaal’ is kunnen we weer een Amstel Gold Race organiseren zoals iedereen dat van ons gewend is. Met een uitverkochte Toerversie op zaterdag en op zondag spectaculaire wedstrijden met publiek op parcoursen door het Zuid-Limburgse Heuvellandschap.’

De Amstel Gold Race kent ook dit jaar weer een sterk deelnemersveld. Mathieu van der Poel, winnaar van 2019, staat na twee jaar weer aan de start met onder meer Kasper Asgreen en Alejandro Valverde.

Bij de vrouwen staan onder andere winnaar van vorig jaar Marianne Vos, Annemiek van Vleuten en Demi Vollering aan de start. De renster van Team SD Worx eindigde vorig jaar als tweede in de Amstel Gold Race.

Ook de Toerversie van de Amstel Gold Race, met 15.000 wielervrienden, staat weer voor de deur. Het is de 20e editie van de populaire toertocht. Dijkhuizen: ‘Van 2000 deelnemers 20 jaar geleden naar 15.000 in de afgelopen jaren. En van 2% vrouwelijke deelnemers in de eerste editie naar maar liefst 20% dit jaar. De toertocht is onverminderd populair.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken