ING-campagne ' Niemand buitenspel' doorbreekt taboe verborgen armoede

ING-campagne ' Niemand buitenspel' doorbreekt taboe verborgen armoede
  • Sponsoring
  • 1 jul 2022 @ 09:31
  • 12632 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Op 6 juli 2022 start het Europees Kampioenschap voetbal voor vrouwen. Hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal ING zet tijdens dit EK de campagne ‘Niemand buitenspel’ in om het taboe op kinderarmoede te doorbreken.

In elk voetbalelftal zit, zo blijkt uit cijfers van Jeugdfonds Sport, gemiddeld één kind uit een gezin met financiële zorgen. Voor hun ouders is het vaak lastig om de contributie of andere kosten van een voetbalclub te betalen. ING wil de drempel om te praten over financiële problemen en schulden verlagen, want vaak zijn er meer mogelijkheden dan ouders of verenigingen weten om toch te kunnen voetballen, ook als er even geen geld is.

Leon Wijnands, directeur duurzaamheid bij ING Nederland: ‘Niemand mag, om welke reden dan ook, buitenspel komen te staan. We bieden daarom onder andere een oplossing met financieel contactpersonen bij voetbalverenigingen. Sinds de lancering van dit initiatief hebben al meer dan 80 amateurverenigingen zich hiervoor aangemeld. We willen dit snel uitbreiden naar alle 550 verenigingen waarvan ING sponsor is, om hopelijk later dit jaar alle amateurvoetbalverenigingen in Nederland te voorzien van een route om leden met geldzorgen bij te kunnen staan.’

Niemand buitenspel
Via de website kunnen leden met geldzorgen op een eenvoudige, laagdrempelige en anonieme manier gebruik maken van de online middelen van Geldfit en De Voorzieningenwijzer. De website zorgt ervoor dat leden van amateurclubs in een oogopslag kunnen zien welke lokale voorzieningen er zijn in hun gemeente. Er zijn natuurlijk ook mensen die digitaal niet zo vaardig zijn of gewoon graag even iemand willen spreken over dit onderwerp. Daarom introduceert ING bij iedere vereniging die meedoet een financieel contactpersoon, iemand bij wie leden van de club terecht kunnen voor vragen over dit onderwerp.

Wegwijs maken
Door financieel contactpersonen in te zetten die mensen op een laagdrempelige manier wegwijs maken in de verschillende regelingen, willen ING, KNVB, SchuldenlabNL, De VoorzieningenWijzer en de NSR (Nederlandse Schuldhulproute) zorgen dat kinderen toch kunnen (blijven) voetballen. ING vraagt hier in haar campagne tijdens het EK voetbal voor vrouwen aandacht voor, onder andere in tv-commercials en online advertenties.

Podcast
In een podcast onder leiding van Barbara Barend gaan initiatiefnemer ING, een bestuurslid van amateurvoetbalvereniging Zeeburgia en een expert op het gebied van schuldhulpverlening met elkaar in gesprek. Ze spreken over verborgen armoede, het initiatief om met financieel contactpersonen dit taboe bij voetbalverenigingen te doorbreken en de verwachtingen voor het EK voetbal voor vrouwen.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken