Afdracht Nederlandse Loterij groeit naar 195 miljoen
- Sponsoring
- 19 mei 2023 @ 09:49
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 19 mei 2023 @ 09:49
- Sjaak Hoogkamer
Nederlandse Loterij draagt van haar resultaat een groot deel af aan de samenleving, de sport en 18 goede doelen die zich inzetten voor gezondheid, beweging en welzijn. Ook in 2022 steeg de afdracht naar 195 miljoen euro.
Deelnemers aan de negen spellen van Nederlandse Loterij kregen 5.829 miljoen euro prijzengeld uitgekeerd. Dit blijkt uit het jaarverslag 2022 van Nederlandse Loterij dat op maandag 15 mei is gepubliceerd.
Over het jaar 2022 draagt Nederlandse Loterij 195,1 miljoen euro af aan:
• NOC*NSF: 52,3 miljoen euro
• 18 goede doelen via Stichting Aanwending Loterijgelden Nederland (ALN): 19,9 miljoen euro
• Staat der Nederlanden: 122,9 miljoen euro
Ten opzichte van 2021 is de afdracht gegroeid met 7,1 miljoen euro.
Niels Onkenhout, CEO van Nederlandse Loterij: ‘Als verantwoord kansspelaanbieder leveren we een bijdrage aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland, door onze opbrengst door te geven. Onze beneficianten ontvingen over 2022 opnieuw een hoger bedrag, in totaal ruim 195 miljoen euro. Daarvoor bedank ik onze spelers, want door mee te spelen met onze spellen steunen zij de Nederlandse samenleving, sport en goede doelen.’
De omzet van Nederlandse Loterij in 2022 bedroeg 6.503 miljoen euro. Aan prijswinnaars werd 5.829 miljoen euro uitgekeerd. De stijging van de omzet, het uitgekeerde prijzengeld en de afdracht aan beneficianten ten opzichte van 2021 komt voort uit het eerste volledige kalenderjaar met aanbod van online kansspelen en de vernieuwde prijzenpakketten van loterijspellen.
Eerste volledige kalenderjaar met online kansspelen
Spelers wisten in 2022 de weg naar het online aanbod van TOTO Sport en TOTO Casino goed te vinden. TOTO Sport groeide uit tot de nummer 1 in sportweddenschappen en TOTO Casino behoorde tot de top van de vergunde online casino’s.
Nederlandse Loterij staat voor verantwoord spelen: het voorkomen van kansspelverslaving, signaleren van risicovol speelgedrag en ingrijpen als het dreigt mis te gaan. Oftewel: preventie, detectie en interventie.
• In 2022 startten negen betaald voetbalorganisaties en TOTO het programma Rugdekking, om meedoen met sportweddenschappen leuk te houden en de risico’s van gokken bespreekbaar te maken. Daarmee zetten clubs en TOTO zich in voor preventie van risicovol speelgedrag, onder meer via kennissessies voor spelers, medewerkers en supporters van clubs.
• TOTO informeert spelers op verschillende manieren over verantwoorde deelname aan online kansspelen. Bij bepaald speelgedrag krijgen spelers via het TOTO-platform automatisch berichten, onder meer over het instellen van verschillende limieten en het uitbetalen van saldo. In 2022 zijn er 488.182 van dit soort berichten verstuurd.
• Het speelgedrag van TOTO-spelers wordt gemonitord en bij signalen van controleverlies volgen er interventies. In 2022 verstuurde TOTO 7.739 e-mails en werden er 6.476 spelers telefonisch benaderd om in gesprek te gaan over hun speelgedrag.
Staatsloterij breidde in 2022 het prijzenpakket verder uit en had net als het jaar ervoor de grootste prijzenpot van loterijen in Nederland. De Oudejaarstrekking van Staatsloterij is de grootste trekking van Nederlandse Loterij en die brak opnieuw een record. In december 2022 werden meer dan 7,1 miljoen Oudejaarsloten verkocht. Eurojackpot, een ander spel van Nederlandse Loterij, voegde een extra trekking toe, waardoor spelers naast vrijdag ook op dinsdag kunnen meedoen.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Jumbo stopt sponsoring Max Verstappen
- TP Vision hoofdsponsor FC Barcelona
- Herbalife verlengt samenwerking met Cristiano Ronaldo
- 50+ Mobiel tot medio 2025 partner en rugsponsor van Vitesse
- Moederbedrijf Nivea gaat 5-jarig partnership aan met COC...
- Vodafone toont digitaal kunstwerk met gezichten Canal Pride...
Laatste Nieuws
- KNVB en Revolt werken samen aan... 06-06-2023
- 50+ Mobiel tot medio 2025 partner en... 02-06-2023
- Jumbo stopt sponsoring Max Verstappen 02-06-2023
- Moederbedrijf Nivea gaat 5-jarig... 01-06-2023
- Vodafone toont digitaal kunstwerk... 01-06-2023
- Heineken verlengt sponsorcontract... 01-06-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres