Rijksmuseum lanceert Collectie Online

Rijksmuseum lanceert Collectie Online
  • Sponsoring
  • 28 nov 2024 @ 11:25
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

800.000 kunstwerken op hoge resolutie, 500.000 boeken en 800 meter documentatie op één plek. Het Rijksmuseum lanceert Collectie Online, een nieuw platform dat de collectie van het Rijksmuseum nog toegankelijker maakt.

Collectie Online is gemaakt door het Rijksmuseum, Fabrique en Q42. Ook KPN, Mondriaan Fonds, Rijksmuseum International Circle en particuliere schenkers via het Rijksmuseum Fonds hebben geparticipeerd in het project.    

Met behulp van Linked Open Data en AI-technologie kan iedereen op een eenvoudige manier zoeken in de collectie, beeld en informatie verzamelen, downloaden en delen. Met Collectie Online zet het Rijksmuseum naar eigen zeggen ‘een nieuwe standaard voor het delen van erfgoeddata.’

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum: ‘De collectie van het Rijksmuseum is van iedereen. Of je nu wetenschapper bent, kunstliefhebber of gewoon nieuwsgierig, iedereen heeft recht op de meest up-to-date informatie. Daarom hebben we besloten zoveel mogelijk kennis en beeld te delen met de wereld. Kunst en geschiedenis komen nu dichterbij dan ooit.’  

Alle kennis op één plek

Om alles over de collectie aan elkaar te koppelen, ontwikkelde het Rijksmuseum een speciale infrastructuur die verschillende datasystemen met elkaar verbindt. Hiervoor is gebruikgemaakt van Linked Open Data, een universele methode voor het vrijgeven van gestructureerde data in het publieke domein. In lijn met het Informatie- en Databeleid worden in de toekomst voortdurend nieuwe databronnen toegevoegd aan Collectie Online, zoals archiefstukken en onderzoeksresultaten van bijvoorbeeld Operatie Nachtwacht. Ook kan op termijn worden gelinkt met bronnen van andere musea. Zo wordt de digitale kennis van kunst en geschiedenis wereldwijd steeds breder vindbaar en bruikbaar. 

Online innovaties

In de museale wereld is deze manier van ontsluiten van geïntegreerde data via een userinterface en een AI-gedreven zoekmogelijkheid aldus het Rijksmuseum niet eerder op deze schaal toegepast. In 2012 lanceerde het Rijksmuseum Rijksstudio, en stelde als eerste museum ter wereld een recordaantal van 125.000 afbeeldingen in hoge resolutie gratis beschikbaar. In 2022 publiceerde het Rijksmuseum een foto van De Nachtwacht in de allerhoogste denkbare resolutie (717 gigapixel). In 2023 kwamen alle schilderijen van Vermeer in ultrahoge resolutie online. Het Rijksmuseum ontving voor deze toepassingen meerdere internationale onderscheidingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken