Is het voetbal failliet?

Is het voetbal failliet?
  • Sponsoring
  • 3 mrt 2016 @ 14:38
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkVoetbalSport

Deze week was het D-Day voor drie voetbalclubs. Clubs van uiteenlopende statuur: uit de Eredivisie, de Jupiler League en de Topklasse. De amateurvereniging (WKE) is inmiddels failliet verklaard, dus is de vraag wat die twee profclubs staat te wachten: FC Twente en Fortuna Sittard. Dat zou ook zomaar een faillissement kunnen zijn. Is het voetbal failliet?

Natuurlijk kan ik hier allemaal mitsen en maren gaan lopen opsommen over de kansen van deze twee worstelende clubs, maar laten we even eerlijk zijn: een strenge curator had al lang een streep gehaald door het bestaansrecht van Fortuna Sittard en FC Twente. Technisch gezien zijn beide clubs onherstelbaar afgegleden.

Maar zo werkt het niet in het voetbal. Voetbal is emotie, voetbal is passie. Daarom is voetbal ook zo'n prachtige sport voor sponsors. En daarom ook trekt menige gemeenteraad toch maar weer de portemonnee als die lokale prachtclub in de financiële problemen zit.

Allegaartje

En laten we wel wezen: eerder dit jaar bleek uit KNVB-cijfers dat het betaald voetbal redelijk stabiel is. Afgelopen seizoen brachten alle clubs samen 203,72 miljoen euro op aan sponsorgeld. Het overgrote deel daarvan (173,7 miljoen euro) wordt verdiend in de Eredivisie, de rest (30 miljoen euro) door clubs uit de Jupiler League.

Toch kan het geen kwaad om eens de vraag te stellen of er niet gewoon te veel Betaald Voetbalorganisaties (BVO's) zijn in kikkerland Nederland. Zo is de Jupiler League natuurlijk een allegaartje van bijna-Eredivisie, 'net niet', veredelde amateurclub en de tweede teams van Ajax en PSV die toch niet mogen promoveren. Een oneven aantal bovendien, waardoor er elk weekend een club is die niet mee mag doen.

Eén club minder kan dan toch best? Zuur voor de fans in Sittard, maar Fortuna was ook in 2009 al praktisch failliet. In het bedrijfsleven geldt: als iets niet rendabel te maken is, stoppen we ermee. Voor supporters is het wellicht onbestaanbaar, maar er werd echt al eerder aan de noodrem getrokken: in Wageningen, in Haarlem en een paar jaar geleden nog in Roosendaal. Verdrietig voor alle betrokkenen, maar toch ook verstandige besluiten.

Financial Fairplay

FC Twente is een ander verhaal. Die club deed wat in andere landen doodnormaal is: boven je stand leven om grotere successen te boeken. Topclubs als Real Madrid en FC Barcelona floreren al jaren met absurde schuldenlasten die vloeken met de regels van financiële fairplay. Deze topclubs komen ermee weg, maar kleinere teams krijgen straf, zoals recent nog de Turkse oud-kampioen Galatasaray.

Ook Enschede wordt nu gestraft, en terecht. Het was bij FC Twente namelijk een onbestaanbare financiële puinbak, inclusief illegale transferdeals met het corrupte bedrijf Doyen. Nu de directie is ontmanteld moet er ook een forse schuld worden ingelost. Overleeft Twente die ingrepen? Wellicht niet, maar dan wordt het een angstbeeld voor anderen.

Laten die andere clubs liever een voorbeeld nemen aan Rekordmeister Bayern München: al vele jaren financieel gezond, maar tegelijk ook gewoon wereldtop. Dat laatste zit er voor Nederland niet meer in, maar laten het betaald voetbal in ieder geval eindelijk eens zijn geldzaken op orde hebben. Dan kunnen we het gewoon weer over voetbal hebben.

Jeroen Mirck is platform-manager Sponsoring van MarketingTribune. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken