Het einde van de Olympische Spelen?
- Sponsoring
- 15 aug 2016 @ 08:41
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - KijkcijfersRio2016Olympische Spelen
- 15 aug 2016 @ 08:41
- Bas Vlugt
Op vakantie in Spanje gaan de Olympische Spelen wat meer aan je voorbij dan anders. Kom je in een café voor een koud bier en tapas, dan zie je er een tv aanstaan waar Spanje hockey speelt tegen Australië.
De wedstrijd wordt gespeeld voor zo goed als lege tribunes en in het café in het sportgekke Spanje is er werkelijk niemand die ook maar een blik op de televisie werpt.
Eens in de vier jaar strijden Olympiërs voor het hoogst haalbare. De uitstraling is enorm maar het blijft raar. Hoeveel mensen in Nederland interesseren zich werkelijk voor mega suffe sporten als roeien, zwemmen en boogschieten? Ik heb het dan over suf om naar te kijken, doen is ongetwijfeld heel leuk en een heel ander verhaal.
Maar eens in de vier jaar willen we dan wel kijken als het Olympisch aura eromheen hangt, zeker als Nederland meedoet om de medailles.
Hier in Spanje krijg je de Olympische Spelen vooral mee als je even op NU.nl kijkt om een beetje bij te houden waar er nu weer aanslagen zijn gepleegd. Dan springen headlines als Bronzen Roeiers Gehuldigd in Holland Heineken House je tegemoet.
Ze huldigen daar alles wat los en vast zit en dat is nodig ook want de Nederlandse sporters maken de hoge verwachtingen ruimschoots niet waar. Dafne Schippers, de snelste vrouw ter wereld, blijkt bij nader inzien de op 5 na snelste vrouw ter wereld te zijn, Ranomi Kromowidjojo ziet haar spelen compleet mislukken, de mannen-8 bij het roeien gingen voor goud maar behaalden brons, Tom Dumoulin moet het goud aan veteraan Fabian Cancellara laten.
Waar sporters het niet zelf laten liggen, helpen de bobo's een handje. Na bier en seks moest Yuri van Gelder naar huis - collega Jeroen Mirck schreef daar een mooie column over op MarketingTribune.nl, net als Hugo Camps in NRC.
De kijkcijfers zijn matig. Op zondag 7 augustus keken er 2,7 miljoen mensen naar Rio Live, de de week erna zijn de kijkcijfers voor de Olympische Spelen niet meer in de buurt van dit getal gekomen. Afgelopen vrijdag bleeft het best bekeken Olympisch programma steken op 1,9 miljoen kijkers.
De kaartverkoop in Brazilië valt tegen. 84 procent van de kaarten zou zijn verkocht maar bij de genoemde hockey wedstrijd was het vrij simpel vast te stellen dat minstens 84 procent van de kaarten niet waren verkocht.
Dat doet denken aan schaatsen. Bij wedstrijden buiten Nederland zit er niemand op de tribune. In Nederland is die belangstelling er wel want alleen op het ijs kan Nederland de wereld nog te baas, het is Nederlandse folklore met een niet bestaande internationale uitstraling. Dat hele dunne lijntje zorgt ervoor dat de mondiale schaatssport niet omvalt. Maar mocht NOS ooit besluiten om te stoppen met uitzenden - bijvoorbeeld omdat de kijkers op zijn - dan valt alle sponsoring weg en wordt deze deze sport van de aardbodem geveegd.
Datzelfde gevoel bekruipt me als ik naar de Olympische Spelen kijk. IOC laat weten te balen van de lege tribunes. Brazilë geeft nu kaarten weg aan minder bedeelden en schoolkinderen. Toch blijven de tribunes leeg. Wij kunnen ons daar van alles bij voorstellen.
Ik denk dat het tijd wordt voor organisaties als IOC om eens na te denken over bijvoorbeeld de toewijzing van de Spelen. Die zijn nu in Brazilië, een arm en corrupt land waar mensen geen geld hebben om kaartjes te kopen en waar de president is verwikkeld in een afzettingsprocedure. Zo ook: toewijzing van de organisatie van de WK Voetbal 2022 aan Qatar slaat natuurlijk nergens op.
De werld verandert. Hoeveel Olympische interesse heeft de Millennial? De Millennials in mijn gezin, sportmensen wel te verstaan, in ieder geval volstrekt nul.
En Brazilië heeft natuurlijk ook pech. Zika virus helpt niet, terreurdreiging helpt niet, dat het zo ver is, helpt niet. Het tijdsverschil helpt niet. Dat de Russen er met hun doping zo'n puinhoop van hebben gemaakt, helpt niet.
We weten natuurlijk niet hoe het allemaal gaat lopen. Vier jaar terug was Londen een succes. Rio is nog bezig. Tokyo zal de tribunes wel vol krijgen. Televisie zal tegen die tijd nog wel bestaan en interactiever en leuker zijn. En dus zullen er ook wel mensen kijken. Eén ding is wel zeker, aan de atleten zal het niet liggen. Citius, altius, fortius. Nu weer koud bier en tapas.
11 augustus 2016
|
|||||||
Uitzenddag (KDU) | TOT 6+ | ||||||
pos | tijd | titel | zender | kdh | madl | abs | |
1 | 2136 |
RIO LIVE
|
NPO1 | 14,2 | 39,8 | 2.216.000 | |
2 | 2032 |
SLIMSTE MENS
|
NPO2 | 10,7 | 26,3 | 1.669.000 | |
3 | 2000 |
JOURNAAL 20 UUR
|
NPO2 | 10,6 | 29,7 | 1.654.000 | |
4 | 1801 |
STUDIO RIO AVOND
|
NPO1 | 7,7 | 30,3 | 1.199.000 | |
5 | 2334 |
STUDIO OLYMPIC PARK
|
NPO1 | 6,7 | 40,6 | 1.046.000 | |
6 | 2235 |
HART VAN NEDERLAND
|
SBS 6 | 5,9 | 17,0 | 920.000 | |
7 | 1929 |
HALF ACHT NIEUWS
|
RTL4 | 5,7 | 18,2 | 891.000 | |
8 | 1759 |
JOURNAAL 18 UUR
|
NPO2 | 4,9 | 20,5 | 762.000 | |
9 | 2255 |
SHOWNIEUWS
|
SBS 6 | 4,6 | 16,1 | 718.000 | |
10 | 1835 |
RTL BOULEVARD
|
RTL4 | 4,6 | 16,4 | 713.000 | |
11 | 2200 |
NIEUWSUUR
|
NPO2 | 4,2 | 10,7 | 652.000 | |
12 | 1818 |
EDITIE NL
|
RTL4 | 4,1 | 16,0 | 642.000 | |
13 | 1816 |
EENVANDAAG
|
NPO2 | 4,1 | 15,6 | 636.000 | |
14 | 2425 |
BOKSEN OS MIN 81KG
|
NPO1 | 3,8 | 38,6 | 592.000 | |
15 | 2030 |
HELP MIJN MAN IS KLUSSER
|
RTL4 | 3,7 | 9,0 | 574.000 | |
16 | 2118 |
BAARDMANNETJES
|
NPO2 | 3,5 | 8,4 | 539.000 | |
17 | 1928 |
UTOPIA
|
SBS 6 | 3,4 | 10,7 | 537.000 | |
18 | 2130 |
SYNDROOM
|
RTL4 | 3,4 | 8,4 | 533.000 | |
19 | 2001 |
NIEUWE TIJDEN
|
RTL4 | 3,3 | 9,1 | 513.000 | |
20 | 1927 |
RAIL AWAY
|
NPO2 | 3,2 | 10,3 | 506.000 | |
21 | 2100 |
LOUIS THEROUX BEHIND BARS
|
NPO3 | 3,2 | 7,8 | 500.000 | |
22 | 2130 |
MR FRANK VISSER DOET UITSPRAAK
|
SBS 6 | 3,0 | 7,5 | 475.000 | |
23 | 2003 |
TRAUMA CENTRUM
|
SBS 6 | 2,9 | 8,0 | 449.000 | |
24 | 1759 |
ZES UUR NIEUWS
|
RTL4 | 2,9 | 12,2 | 444.000 | |
25 | 1851 |
BINNENSTEBUITEN
|
NPO2 | 2,4 | 8,4 | 369.000 | |
12 augustus 2016
|
|||||||
Uitzenddag (KDU) | TOT 6+ | ||||||
pos | tijd | titel | zender | kdh | madl | abs | |
1 | 2157 |
STUDIO SPORT EREDIVISIE OP VRIJDAG
|
NPO1 | 11,9 | 32,8 | 1.850.000 | |
2 | 2221 |
RIO LIVE
|
NPO1 | 11,3 | 36,5 | 1.755.000 | |
3 | 1830 |
HOCKEY OS DEU NLD HEREN
|
NPO1 | 8,3 | 36,3 | 1.286.000 | |
4 | 2030 |
SLIMSTE MENS
|
NPO2 | 7,9 | 23,0 | 1.237.000 | |
5 | 1959 |
JOURNAAL 20 UUR
|
NPO2 | 7,9 | 25,7 | 1.234.000 | |
6 | 1804 |
STUDIO RIO AVOND
|
NPO1 | 7,2 | 34,3 | 1.130.000 | |
7 | 2347 |
STUDIO OLYMPIC PARK
|
NPO1 | 7,2 | 45,0 | 1.121.000 | |
8 | 2233 |
HART VAN NEDERLAND
|
SBS 6 | 6,3 | 18,6 | 981.000 | |
9 | 2254 |
SHOWNIEUWS
|
SBS 6 | 5,3 | 17,2 | 819.000 | |
10 | 1929 |
HALF ACHT NIEUWS
|
RTL4 | 4,8 | 18,4 | 741.000 | |
11 | 1800 |
JOURNAAL 18 UUR
|
NPO2 | 4,6 | 22,1 | 714.000 | |
12 | 1834 |
RTL BOULEVARD
|
RTL4 | 3,8 | 16,6 | 597.000 | |
13 | 2003 |
NIEUWE TIJDEN
|
RTL4 | 3,3 | 10,4 | 508.000 | |
14 | 1816 |
EENVANDAAG
|
NPO2 | 3,3 | 14,7 | 507.000 | |
15 | 2126 |
RED MIJN VAKANTIE
|
SBS 6 | 3,2 | 9,0 | 502.000 | |
16 | 1817 |
EDITIE NL
|
RTL4 | 3,1 | 14,2 | 486.000 | |
17 | 2200 |
NIEUWSUUR
|
NPO2 | 2,9 | 8,1 | 452.000 | |
18 | 2131 |
PLAYBACK JE GEK
|
RTL4 | 2,9 | 8,1 | 450.000 | |
19 | 2033 |
ALLES MAG OP VRIJDAG
|
RTL4 | 2,8 | 8,1 | 439.000 | |
20 | 1400 |
BOOGSCHIETEN OS HEREN
|
NPO1 | 2,8 | 35,1 | 432.000 | |
21 | 1929 |
UTOPIA
|
SBS 6 | 2,6 | 10,0 | 409.000 | |
22 | 1927 |
RAIL AWAY
|
NPO2 | 2,5 | 9,8 | 391.000 | |
23 | 2031 |
VOETBAL INSIDE
|
RTL7 | 2,3 | 6,7 | 364.000 | |
24 | 0959 |
JOURNAAL 10 UUR
|
NPO1 | 2,1 | 34,4 | 334.000 | |
25 | 0914 |
BASKETBAL OS BRA HRV HEREN
|
NPO1 | 2,1 | 34,2 | 328.000 | |
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Premier Padel Rotterdam gesponsord... 23-04-2024
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing