Het einde van de Olympische Spelen?

Het einde van de Olympische Spelen?
  • Sponsoring
  • 15 aug 2016 @ 08:41
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • KijkcijfersRio2016Olympische Spelen

Op vakantie in Spanje gaan de Olympische Spelen wat meer aan je voorbij dan anders. Kom je in een café voor een koud bier en tapas, dan zie je er een tv aanstaan waar Spanje hockey speelt tegen Australië.

De wedstrijd wordt gespeeld voor zo goed als lege tribunes en in het café in het sportgekke Spanje is er werkelijk niemand die ook maar een blik op de televisie werpt.

Eens in de vier jaar strijden Olympiërs voor het hoogst haalbare. De uitstraling is enorm maar het blijft raar. Hoeveel mensen in Nederland interesseren zich werkelijk voor mega suffe sporten als roeien, zwemmen en boogschieten? Ik heb het dan over suf om naar te kijken, doen is ongetwijfeld heel leuk en een heel ander verhaal.

Maar eens in de vier jaar willen we dan wel kijken als het Olympisch aura eromheen hangt, zeker als Nederland meedoet om de medailles.

Hier in Spanje krijg je de Olympische Spelen vooral mee als je even op NU.nl kijkt om een beetje bij te houden waar er nu weer aanslagen zijn gepleegd. Dan springen headlines als Bronzen Roeiers Gehuldigd in Holland Heineken House je tegemoet.

Ze huldigen daar alles wat los en vast zit en dat is nodig ook want de Nederlandse sporters maken de hoge verwachtingen ruimschoots niet waar. Dafne Schippers, de snelste vrouw ter wereld, blijkt bij nader inzien de op 5 na snelste vrouw ter wereld te zijn, Ranomi Kromowidjojo ziet haar spelen compleet mislukken, de mannen-8 bij het roeien gingen voor goud maar behaalden brons, Tom Dumoulin moet het goud aan veteraan Fabian Cancellara laten.

Waar sporters het niet zelf laten liggen, helpen de bobo's een handje. Na bier en seks moest Yuri van Gelder naar huis - collega Jeroen Mirck schreef daar een mooie column over op MarketingTribune.nl, net als Hugo Camps in NRC.

De kijkcijfers zijn matig. Op zondag 7 augustus keken er 2,7 miljoen mensen naar Rio Live, de de week erna zijn de kijkcijfers voor de Olympische Spelen niet meer in de buurt van dit getal gekomen. Afgelopen vrijdag bleeft het best bekeken Olympisch programma steken op 1,9 miljoen kijkers.

De kaartverkoop in Brazilië valt tegen. 84 procent van de kaarten zou zijn verkocht maar bij de genoemde hockey wedstrijd was het vrij simpel vast te stellen dat minstens 84 procent van de kaarten niet waren verkocht.

Dat doet denken aan schaatsen. Bij wedstrijden buiten Nederland zit er niemand op de tribune. In Nederland is die belangstelling er wel want alleen op het ijs kan Nederland de wereld nog te baas, het is Nederlandse folklore met een niet bestaande internationale uitstraling. Dat hele dunne lijntje zorgt ervoor dat de mondiale schaatssport niet omvalt. Maar mocht NOS ooit besluiten om te stoppen met uitzenden - bijvoorbeeld omdat de kijkers op zijn - dan valt alle sponsoring weg en wordt deze deze sport van de aardbodem geveegd.

Datzelfde gevoel bekruipt me als ik naar de Olympische Spelen kijk. IOC laat weten te balen van de lege tribunes. Brazilë geeft nu kaarten weg aan minder bedeelden en schoolkinderen. Toch blijven de tribunes leeg. Wij kunnen ons daar van alles bij voorstellen.

Ik denk dat het tijd wordt voor organisaties als IOC om eens na te denken over bijvoorbeeld de toewijzing van de Spelen. Die zijn nu in Brazilië, een arm en corrupt land waar mensen geen geld hebben om kaartjes te kopen en waar de president is verwikkeld in een afzettingsprocedure. Zo ook: toewijzing van de organisatie van de WK Voetbal 2022 aan Qatar slaat natuurlijk nergens op.

De werld verandert. Hoeveel Olympische interesse heeft de Millennial? De Millennials in mijn gezin, sportmensen wel te verstaan, in ieder geval volstrekt nul.

En Brazilië heeft natuurlijk ook pech. Zika virus helpt niet, terreurdreiging helpt niet, dat het zo ver is, helpt niet. Het tijdsverschil helpt niet. Dat de Russen er met hun doping zo'n puinhoop van hebben gemaakt, helpt niet.

We weten natuurlijk niet hoe het allemaal gaat lopen. Vier jaar terug was Londen een succes. Rio is nog bezig. Tokyo zal de tribunes wel vol krijgen. Televisie zal tegen die tijd nog wel bestaan en interactiever en leuker zijn. En dus zullen er ook wel mensen kijken. Eén ding is wel zeker, aan de atleten zal het niet liggen. Citius, altius, fortius. Nu weer koud bier en tapas.

 

11 augustus 2016

 
Uitzenddag (KDU) TOT 6+
pos tijd titel zender kdh madl abs
1 2136
RIO LIVE
NPO1 14,2 39,8 2.216.000
2 2032
SLIMSTE MENS
NPO2 10,7 26,3 1.669.000
3 2000
JOURNAAL 20 UUR
NPO2 10,6 29,7 1.654.000
4 1801
STUDIO RIO AVOND
NPO1 7,7 30,3 1.199.000
5 2334
STUDIO OLYMPIC PARK
NPO1 6,7 40,6 1.046.000
6 2235
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 5,9 17,0 920.000
7 1929
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 5,7 18,2 891.000
8 1759
JOURNAAL 18 UUR
NPO2 4,9 20,5 762.000
9 2255
SHOWNIEUWS
SBS 6 4,6 16,1 718.000
10 1835
RTL BOULEVARD
RTL4 4,6 16,4 713.000
11 2200
NIEUWSUUR
NPO2 4,2 10,7 652.000
12 1818
EDITIE NL
RTL4 4,1 16,0 642.000
13 1816
EENVANDAAG
NPO2 4,1 15,6 636.000
14 2425
BOKSEN OS MIN 81KG
NPO1 3,8 38,6 592.000
15 2030
HELP MIJN MAN IS KLUSSER
RTL4 3,7 9,0 574.000
16 2118
BAARDMANNETJES
NPO2 3,5 8,4 539.000
17 1928
UTOPIA
SBS 6 3,4 10,7 537.000
18 2130
SYNDROOM
RTL4 3,4 8,4 533.000
19 2001
NIEUWE TIJDEN
RTL4 3,3 9,1 513.000
20 1927
RAIL AWAY
NPO2 3,2 10,3 506.000
21 2100
LOUIS THEROUX BEHIND BARS
NPO3 3,2 7,8 500.000
22 2130
MR FRANK VISSER DOET UITSPRAAK
SBS 6 3,0 7,5 475.000
23 2003
TRAUMA CENTRUM
SBS 6 2,9 8,0 449.000
24 1759
ZES UUR NIEUWS
RTL4 2,9 12,2 444.000
25 1851
BINNENSTEBUITEN
NPO2 2,4 8,4 369.000
 

 

12 augustus 2016

 
Uitzenddag (KDU) TOT 6+
pos tijd titel zender kdh madl abs
1 2157
STUDIO SPORT EREDIVISIE OP VRIJDAG
NPO1 11,9 32,8 1.850.000
2 2221
RIO LIVE
NPO1 11,3 36,5 1.755.000
3 1830
HOCKEY OS DEU NLD HEREN
NPO1 8,3 36,3 1.286.000
4 2030
SLIMSTE MENS
NPO2 7,9 23,0 1.237.000
5 1959
JOURNAAL 20 UUR
NPO2 7,9 25,7 1.234.000
6 1804
STUDIO RIO AVOND
NPO1 7,2 34,3 1.130.000
7 2347
STUDIO OLYMPIC PARK
NPO1 7,2 45,0 1.121.000
8 2233
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 6,3 18,6 981.000
9 2254
SHOWNIEUWS
SBS 6 5,3 17,2 819.000
10 1929
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 4,8 18,4 741.000
11 1800
JOURNAAL 18 UUR
NPO2 4,6 22,1 714.000
12 1834
RTL BOULEVARD
RTL4 3,8 16,6 597.000
13 2003
NIEUWE TIJDEN
RTL4 3,3 10,4 508.000
14 1816
EENVANDAAG
NPO2 3,3 14,7 507.000
15 2126
RED MIJN VAKANTIE
SBS 6 3,2 9,0 502.000
16 1817
EDITIE NL
RTL4 3,1 14,2 486.000
17 2200
NIEUWSUUR
NPO2 2,9 8,1 452.000
18 2131
PLAYBACK JE GEK
RTL4 2,9 8,1 450.000
19 2033
ALLES MAG OP VRIJDAG
RTL4 2,8 8,1 439.000
20 1400
BOOGSCHIETEN OS HEREN
NPO1 2,8 35,1 432.000
21 1929
UTOPIA
SBS 6 2,6 10,0 409.000
22 1927
RAIL AWAY
NPO2 2,5 9,8 391.000
23 2031
VOETBAL INSIDE
RTL7 2,3 6,7 364.000
24 0959
JOURNAAL 10 UUR
NPO1 2,1 34,4 334.000
25 0914
BASKETBAL OS BRA HRV HEREN
NPO1 2,1 34,2 328.000
 

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken