Omzet van eSports explodeert

Omzet van eSports explodeert
  • Sponsoring
  • 22 sep 2016 @ 10:13
  • Link
  • Kevin Loos
    Kevin Loos

    Creatief
    2Basics
  • BereikOnline gamingSportmarketingDigitaal

De markt van eSports groeit razendsnel, en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven, en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune.

1. St. George Bank partner van ESL Australia 

Groot sponsornieuws in de eSports-wereld. De Australische St. George Bank is 'presenting partner' geworden van de ESL AU&NZ Championship. Algemeen directeur retail banking Ross Miller ziet zijn doelgroep die in gaming zit steeds groter worden. ‘We zien dat een grote groep van onze klanten online gaming omarmt, en dat deze groep iedere maand groeit. Daarnaast verbindt gaming verschillende generaties. Het zijn niet alleen meer onze kinderen die online games spelen en kijken.’ 

2. Voorspelling: omzet eSports doorbreekt grens $1 miljard in 2019 

De groei die de eSports-wereld doormaakt is exponentieel. Een voorbeeld hiervan is het aantal viewers van de finale van de LCS, het belangrijkste League of Legends toernooi ter wereld. De finales van seizoen 1 (2011) en 2 (2012) trokken respectievelijk 1, 6 en 8 miljoen kijkers. Naar de eindstrijd vorig jaar keken 36 miljoen mensen. Ook de omzetcijfers van de gehele eSports scene blijven maar groeien. Onderzoeksbureau Newzoo voorspelt dit jaar een omzet van bijna $500 miljoen t.o.v. $325 miljoen in 2015 en $194 miljoen in 2014. Newzoo heeft berekend dat competitive gaming in 2019 wereldwijd meer dan 1 miljard dollar opbrengt. 

3. League of Legends naar 100 miljoen actieve spelers 

In januari 2014 publiceerde Riot Games, de ontwikkelaar en uitgever van de game League of Legends, een rapport waaruit bleek dat hun game maandelijks wereldwijd 67 miljoen actieve spelers had. Sindsdien zijn er geen cijfers naar buiten gebracht. Geruchten dat het spel aan populariteit verliest aan o.a. Dota2 en Overwatch doen sindsdien de ronde. Vorige week kwamen aan die geruchten abrupt een einde, toen de oprichters van Riot in een interview onthulden dat League of Legends tegenwoordig maandelijks 100 miljoen actieve spelers heeft. Dit maakt League of Legends de meest gespeelde game van de wereld. Ter vergelijking: concurrent Dota2, de game met de grootste prijzenpot ter wereld, moet het doen met 13 miljoen actieve spelers per maand. 

4. Coca-Cola & eSports: indrukwekkende activaties 

In 2013 stapte Coca-Cola, als partner van Riot, als een van de eerste branchevreemde merken in eSports. Alban Dechelotte is head of global gaming bij het frisdrankmerk en geeft in een interview met A-list Daily een inkijkje in de activaties die de komende maanden gepland staan. Wat blijft zijn de vele populaire viewing parties die Coca-Cola wereldwijd organiseert in bioscopen tijdens grote eSports events. Nieuw zijn de indrukwekkende ideeën die samengaan met de release van FIFA17, zoals een Amerikaans college toernooi en duizenden ingame prijzen. Helaas voor de Nederlandse spelers activeert Coca-Cola de launch van de nieuwe FIFA editie vooral in de Verenigde Staten. 

Kevin Loos is marketeer bij 2Basics, dat zorgt voor duurzame relaties tussen merken en 13,1 miljoen sporters, waaronder eSporters. Zo verbond en activeert het bureau YoungCapital als hoofdsponsor van de Dutch College League, de eerste eSports-competitie die wekelijks live op FOX Sports wordt uitgezonden.

Kevin Loos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken