[column] Fondation Louis Vuitton in ieders belang

[column] Fondation Louis Vuitton in ieders belang
  • Sponsoring
  • 15 jul 2019 @ 00:01
  • 11158 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieKunst & CultuurMVO

Behalve als een der hoofdsponsors van het nieuwe dak op de Notre Dame, blijkt Louis Vuitton ook de grote merknaam achter een schitterend paviljoen in het Bois de Bologne te Parijs. In dit spectaculaire gebouw van architect Frank Gehry wordt momenteel getoond wat je met miljarden kunt doen, in ieders belang. We nemen een kijkje.


Tegenwoordig betekent ieder bezoek aan een expo of bijeenkomst in Parijs dat je door poortjes gaat en op wapens wordt gecontroleerd. Zo ook in museum Fondation Louis Vuitton. De rij is kort, niks piept, we worden snel doorgelaten. De aankomst biedt ten eerste prachtige kijkjes op deze creatie van architect Frank Gehry, voor wiens werk we aanvankelijk dachten naar Bilbao te moeten afreizen. Via de Thalys en metrostation Les Sablons in Parijs gaat dat veel sneller hier in het Bois de Boulogne. De spectaculaire collectie die momenteel te zien is, vormt de tweede reden die de reis waard is. Het betreft een deelverzameling van de Brit Samuel Courtauld van de firma Courtaulds, die rond 1920 ‘the greatest name in rayon’ was. Hier komt sponsoring, maecenaat maar ook beleggen in kunst op een bijzondere manier samen.

Het merk Louis Vuitton is in en op het Parijse museum subtiel aanwezig, maar wel onontkoombaar. Boven de hoofdentree zien we het logo LV en de naam van de foundation. We wandelen eerst langs het interne restaurant, ‘Frank’ genaamd, genoemd naar de architect. Tegen de muur boven de kassa zijn een paar klassieke bruine Louis Vuitton-reiskisten geplakt, met daarop het beroemde en vaak geïmiteerde logo. Dan dalen we af naar het enorme souterrain, waarin via slotgrachten en veel glas toch nog strepen licht vallen. Hier lees je over de familie wiens collectie wordt gepresenteerd en dan in het bijzonder over telg Samuel en diens ‘The Miracle of Rayon’. De textielfamilie wist namelijk vanuit Londen als eerste wereldwijd marktleiderschap te verwerven met deze net ontdekte kunststofvezel. Zijn marketing en koopmanschap maakte Samuel miljardair. Toen het geld binnenstroomde toonde hij andermaal visie: in sneltreinvaart begon hij kunst te verzamelen.

Sponsoring als investering
De toen aangekochte en nu getoonde collectie bestaat uit 110 werken van Franse néo-impressionisten als Manet, Monet, Renoir, Pissaro, Seurat, Degas, Toulouse-Lautrec, Cézanne maar ook Gauguin. Naast de Van Gogh, die in waarde ongeveer zoveel waard is als het nieuwe dak op de Notre Dame en de bouwkosten van dit museum samen, staat een speciale beveiliger. Ook zijn er aquarellen van Engelsman William Turner te zien. En dit is nog maar een fractie van de complete verzameling van Courtauld. Wat mij fascineert is dat Samuel Courtaulds passie en obsessie om mooie kunst te verzamelen anno 2019, dus 100 jaar later, heeft geresulteerd in drie dingen:

1. een collectie waar het publiek in het Louis Vuitton-museum zichtbaar en ‘en masse’ van geniet;

2. een collectie waarmee de eigenaar van Louis Vuitton voor de dag kan komen, dat straalt weer af op het merk LV;

3. een collectie die via een stichting nog steeds in familiebeheer is, sterk in waarde stijgt en aldus - intussen nog meer dan de rayon - bijdraagt aan goed rentmeesterschap.

Een triple-winsituatie dus, die ongetwijfeld onder fiscalisten tot de uitroep ‘kwartet’ leidt, want zulke stichtingen in stichtingen in stichtingen worden natuurlijk vriendelijk belast. Wat we hier zien lijkt in ieders belang.

Een echte Louis Vuitton
In de museumshop van Fondation Louis Vuitton Parijs doet zich nog een grappig fenomeen voor. Graag kijk ik in zulke winkeltjes naar wat het assortiment is, of er nog een bijzondere briefkaart te vinden is als aandenken of misschien een geinig kunst-item. Dan zie ik dat allerlei items met handenvol worden weggedragen door een grote groep Japanners, die richting kassa loopt. Ze versjouwen flessenopeners, smartphonehoesjes en toilettasjes, waarvan de nu lege schappen vermelden dat ze tussen de 20 en 30 euro kosten. Waarom kopen ze de hele voorraad op? Ineens schiet het me te binnen: er staat (Fondation) Louis Vuitton op. En de merknaam Louis Vuitton is een goede investering, daarmee kun je thuiskomen. In deze shop voor relatief een prikkie. Dat het item eigenlijk van de Fondation is, wat maakt het uit. En zo vloeit er bovendien weer wat terug in de museumkas: in ieders belang.

tekst: Peter van Woensel Kooy

BEELDIMPRESSIE FONDATION LOUIS VUITTON PARIJS
g

(onderste foto: Samuel Courtauld, fotografie: PvWK)

LVMH
Louis Vuitton Malletier is sinds 1854 een Frans merk dat koffers, tassen, accessoires en kleding vervaardigt in Parijs. In 1896 introduceerde Louis Vuitton het beroemde en nog steeds gebruikte monogram: de letters L en V in repeterend patroon. In 1987 fuseerde het merk met champagnemaker Moët & Chandon, die in 1975 al de cognacproducent Hennessy had ingelijfd. Nu heet de holding van luxemerken Louis Vuitton Moët Hennessy. LVMH heeft in 2018 prima gedraaid. De winst steeg met 18% naar 6,4 miljard euro. De omzet nam toe met 10% tot 46,8 miljoen euro. ‘De begeerlijkheid van onze merken, de creativiteit en de kwaliteit van onze producten, de unieke ervaring die wij onze klanten bieden en het talent en de toewijding van ons team hebben opnieuw het verschil gemaakt’, schrijft de CEO van LVMH, Bernard Arnault trots in het jaarverslag. LVMH prijst de ‘exceptionele resultaten van Louis Vuitton’ mede dankzij de kracht van de leren merkproducten die steeds vernieuwd worden, maar ook dankzij Nicolas Ghesquière die verantwoordelijk wordt gehouden voor de damescollecties en Virgil Abloh die in 2018 aan boord kwam als creatief directeur van de mannenlijn. De Fondation Louis Vuitton is een privémuseum in Parijs dat de kunstverzameling van Bernard Arnault bevat en waarin andere collecties worden gesponsord. Het museum werd in oktober 2014 geopend.


Hieronder: promo Louis Vuitton Tambour Spin Time Air Watch Collection (juli 2019)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken