[column] Gamers moraal wint van oliedollars
- Sponsoring
- 5 aug 2020 @ 09:38
- Link
-
Kevin Loos
Creatief
2Basics - Fan
- 5 aug 2020 @ 09:38
- Kevin Loos
Hoe staat het met het morele gedrag in de grote wereld van de sport en gaming? Creatief Kevin Loos van bureau 2Basics analyseert en ziet dat fans een belangrijke rol spelen in dit proces.
Waarom verandert een game-ontwikkelaar haar logo opeens in de bekende regenboogkleuren? Proberen ze even snel en makkelijk te scoren bij de LGBT gemeenschap tijdens Pride Week? Niet handig. Zeker niet als je als ontwikkelaar tegelijkertijd een partnership lanceert met een met miljoenen dollars doorspekt Saudisch ontwikkelingsproject (NEOM). Waar de regenboogkleuren op zijn zachtst gezegd niet in het straatbeeld zijn te zien.
De fans van de Europese League of Legends competitie (LEC) hoefden er niet lang over na te denken en namen actie. Onder immense druk en een dreiging tot werkweigering van haar hosts en influencers beëindigde competitie-eigenaar Riot Games uiteindelijk het partnership binnen 24 uur. Deze succesvolle opstand tekent de roep om een nieuw soort realisme. Daar kunnen voetbalfans nog wat van leren...
Dat fans zich zo massaal uitspreken tegen een beslissing is het bewijs van succesvol activisme van deze generatie.
Dat fans zich zo massaal uitspreken tegen een beslissing is het bewijs van succesvol activisme van deze generatie. Zij prikken genadeloos door de onverklaarbare bedrijfsbeslissingen als het gedrag van hún merk niet strookt met de uitgedragen boodschap. Tel daarbij nog de boze en verontwaardigde reacties van de bij Riot Games onder contract staande influencers en presentatoren van de LEC bij op en de woede is compleet. Zij zijn niet gekend in dit partnership en weigeren te werken zolang de samenwerking van kracht is. Binnen 24 uur kwam de LEC terug op haar beslissing. Beëindigde het partnership en bood verontschuldigingen aan. Een miljoenendeal verliest het van moraal en activisme.
Een casus waarbij moraal boven geld gaat. Een gedachte die in veel boardrooms bij grote bedrijven en organisaties nog vaak wordt afgedaan met het ‘we doen voor de wet niets fout’- argument. Of het nu gaat om de maatschappelijke rol die multinationals moreel verplicht zijn om te pakken of om beslissingen die gewoonweg niet uit te leggen zijn.
Newcastle en Qatar
Recent voorbeeld uit de voetbalwereld: Newcastle United en haar supporters. Vorige week leek de deal tussen de voetbalclub en een Saudi-Arabische investeringsmaatschappij te klappen. Niet door een massale protestactie van de fans en werknemers van de club. ‘Diepbedroefd’ en ‘in verwarring’ waren de supporters volgens de Telegraaf. Alleen omdat hierdoor de geldkraan niet ongelimiteerd open kan? Amoreel en volstrekt onbegrijpelijk.
Laten we het breder trekken naar de FIFA en alle voetbalfans. Hoezo gaan we voetballen in Qatar? De FIFA heeft als thema-slogan ‘making equality a reality’. Geldt dit ook voor de stadionbouwers aldaar? Een sterkere contradictie als die van de FIFA-slogan en de werkomstandigheden van stadionbouwers in Qatar lijkt niet te bestaan. Onbegrijpelijk dat voetbalfans, bonden en sportjournalisten daar geen écht werk van maken.
Gamers lopen voorop als het gaat om een kritische blik op immoreel gedrag bij bedrijven
Er wordt vaak lacherig gedaan over gamers- en game-influencers. Maar juist zij zijn degenen die geen window dressing accepteren. Zij gaan samen tegenover de verkeerde bobo’s van de clubs staan en blijven met een kritische blik naar de wereld om hen heen kijken. Beste mensen, het is 2020 en boardrooms staan in de kijker en daarmee staan ze ‘te kijk’ bij inconsequente beslissingen.
Gamers lopen voorop als het gaat om een kritische blik op immoreel gedrag bij bedrijven. Zij nemen het voortouw in de roep naar het nieuwe realisme. Ook als dat hen geld kost. ‘To get morality back in the boardroom’.
-
Kevin Loos
- Werkt bij: 2Basics
- Functie: Creatief
- Website:http://www.2basics.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
- Heineken hoofdsponsor Amsterdam 750... 27-02-2024
- Emirates start partnerschap met... 26-02-2024
- Exact sponsor WK shorttrack 2024 23-02-2024
- EasyJet komende drie jaar officiële... 21-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing