Toet-toet, BinckBank!
Zijn we er al aan gewend dat de Eneco Tour tegenwoordig de BinckBank Tour heet? Ik eerlijk gezegd wel. De term valt veelvuldig, bekt lekker en blijft goed hangen. Fijn voor de sponsor, want vaak loopt het heel anders.
Welk merk is sterker: Vierdaagse of Tour?
Ajax schijnt weer populairder te zijn dan Feyenoord. En de Vierdaagse in Nijmegen zou een geliefder sportmerk zijn dan de Tour de France. Serieus? Het blijkt uit merkonderzoek, maar is het ook echt zo?
Ronaldo en de onvoorspelbare werking van sportsponsoring
Ronaldo verruilde recentelijk het gras van Real voor dat van Juventus. Voor een duizelingwekkend bedrag. Toch werd al snel duidelijk wat voor (financiële) impact de Portugees heeft op het imago van Juventus (en zijn sponsors).
Week van wielergekte: fietsmarkt in kaart
Het NK Mountainbike XCO vindt op 21 en 22 juli plaats in Apeldoorn. De zondag staat in het teken van de battle van de Anne’s/Anna (Anna van der Breggen en Anne Terpstra) en natuurlijk van Mathieu van der Poel, die zijn derde Nederlandse titel dit jaar kan winnen.
The Ultimate Experience Economy Boost
Het brede aanbod van producten, diensten en services wordt steeds individueler. Aanbieders weten veel meer van jou, maar tegelijk willen we zelf ook meer meemaken, intensiever meebeleven en als het even kan ook meedoen. Slimme aanbieders hebben dat al lang door.
Rwanda wint WK Voetbal
Internationale sportevenementen zoals het WK Voetbal brengen de wereld dichter bij elkaar. Toch vond de meest opmerkelijke voetbal-actie afgelopen maand plaats in het clubvoetbal: Rwanda als sponsor van Arsenal.
Pieken en dalen voor voetbalsponsors
Het was weer een turbulent voetbalseizoen. Voetbal is soms oorlog, waar je als sponsor soms noodgedwongen onderdeel van bent. Laten we een aantal hoofdrolspelers uitlichten. Van PSV tot FC Twente.
Picnic moet Max Verstappen 1,5 ton betalen. Koopje?
Picnic leek in eerste instantie bij de beslagrechter goed weg te komen met zijn ludieke filmpje. Daarin bezorgt een look-a-like van Max Verstappen de boodschappen met de Picnic-kar. In tweede instantie, ging het echt over het portretrecht. Die oordeelde strenger, maar de boete van 150.000 euro valt mee.
Het onmogelijke mogelijk maken
Inmiddels ben ik alweer 25 jaar met mijn huidige vrouw en even zolang ondernemer. Ik ben dus niet meer zo snel onder de indruk van een marketingcampagne. Toch kwam ik gisteravond stuiterend in huis.
Is Wüst te oud?
Laten we het nog één keer over schaatssponsoring hebben. Niet om er van af te zijn (want er is altijd wel wat aan de hand), maar omdat een succesvol schaatsseizoen toch een beetje treurig eindigt. Daar speelt sponsor Justlease.nl een grote rol in, vanwege de ophef over een 'te oude' Ireen Wüst.
Holland Hufter Huis
Sport staat voor waarden als gezond, discipline en prestatie. Logisch dat merken daar graag op meeliften. Reinier Rombouts vraagt zich echter af het Holland Heineken House nog wel voldoet.
Olympische sponsors scoren net even anders
Over ruim een week beginnen de Winterspelen. Dat gaat snel ineens, maar door de groeiende aandacht kom ik wel lekker in de stemming. Sponsors pakken flink uit met Pyeongchang. Wat opvalt: ze doen het ditmaal vaak anders dan anders.
Help, de sponsor is boos!
Het gaat goed met de economie, dus ook met het aantal afgesloten sponsorships. Dat is een belangrijke conclusie in de aanloop naar het jaar 2018. Tegelijk kunnen sponsors en gesponsorden ook kritischer zijn. Past een partner wel bij ons? Is deze deal wel maatschappelijk genoeg verantwoord? Goed dat er ruimte is voor discussie over een integere brand-fit.
Cultureel reveil voor sponsors
Als sponsorjournalist krijg ik wel eens het verwijt dat ik te veel over sportsponsoring schrijf. In sport mag dan het meeste geld omgaan, maar daarnaast zijn er andere sectoren waar sponsoring vaak een hoger doel dient. Niet voor niets ging het Sponsorcongres deze week over 'purpose', hét toverwoord in marketingland. Vaak gaat het dan om sociaal-maatschappelijke of ecologische projecten, maar - zo wordt me geregeld ingepeperd - is cultuur uiteindelijk niet het allerhoogste doel?
Waarom doet John de Mol nog niets met SBS?
Nadat de kijktijd in juni met 8,3 procent was gedaald, was de daling in juli met 1,9 procent opvallend mild en even zag het ernaar uit dat het een opmaat zou kunnen zijn voor een groei in de kijktijd in augustus maar augustus laat een daling zien van 6 procent tot 156 minuten per dag.
Sponsoring op Lowlands 2017
Muziekfestival Lowlands bestond afgelopen weekend een kwart eeuw, maar weigert zichzelf als verouderd te zien. Het evenement dat decennia lang de norm heeft gesteld voor hedendaagse muziekfestivals had dit jaar het terrein en de aankleding omgegooid. Ook is weer lekker uitgepakt met relevante sponsoring. Welke activaties vielen op?
3 Voorbeelden van slimme Brand Partnerships
Er wordt veel geschreven over de ontwikkelingen van digitale marketing, mobile first, content strategieën, de inzet van influencers, YouTube, SEO, SEA. Maar er wordt weinig gesproken over de kracht van brand partnerships. Zonde, want in de hevig concurrende en veranderende marketingwereld zijn brand partnerships erg interessante om op te vallen tussen het advertising geweld. Bijvoorbeeld om je merkimago te veranderen, spontane vraag te creëren door vernieuwing of exclusiviteit, awareness of bereik te genereren of kosten te reduceren. Kortom hoogste tijd om een blogserie te wijden aan brand partnerships.
Transfer-gekte: wat is Neymar écht waard?
Neymar werd afgelopen week de duurste voetballer aller tijden, met een voorsprong van grofweg 100 miljoen euro ten opzichte van de eerdere recordhouders Ronaldo en Pogba. Is de voetbalwereld een piramidespel geworden voor sponsors, adverteerders en clubs?
Procter & Gamble betaalt mee aan transfer Neymar
Schrikbarend dat één van ‘s werelds grootste adverteerders haar budget voor digitaal adverteren gigantisch laat slinken. Is het dan over met digitaal adverteren of geeft Procter & Gamble hier een verkeerd signaal? Ik denk dat ze bij hebben moeten lappen aan de overstap van Neymar naar Paris Saint-Germain, omdat hij anders niet meer met Gillette zou scheren.
Google ziet link tussen Nederland en FIFA17
De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van marketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune. Ditmaal over FIFA17, Usain Bolt en Google.
Overal eSports, ook bij Red Bull
De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van marketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune. Deze maand onder meer Red Bull en Formule 1.
Niet de zender, maar de content
Tom Dumoulin is de eerste Nederlander in 37 jaar die een grote wielerronde op zijn naam schrijft en de eerste Nederlander ooit die de Giro wint. En dan wint hij ook nog eens van meervoudig rondewinnaars Quintana en Nibali. Hoeveel geschiedenis kun je schrijven? Eurosport schrijft net zo hard geschiedenis. Het kocht dit jaar de rechten van Italiaanse wielerwedstrijden en liet Sporza en NOS met lege handen.
'Iedereen moet iets met eSports!' #HoeDan
En het marketing-toverwoord van 2017 is... eSports. Als u als marketeer niks met eSports doet, hoort u er tegenwoordig niet meer bij. Wilt u jongeren bereiken? Stap dan in eSports! U wilt de millennial aan uw merk binden? Probeer dan eens iets met eSports. Uw stadionpubliek vergrijst? Contracteer dan een FIFA17-speler! De vervolgvraag is dan wel: #HoeDan? Op die vraag hebben veel marketeers geen antwoord.
De merkwaarde van de Johan Cruijff Arena
De Amsterdam Arena gaat de Johan Cruijff Arena heten, maar da’s logisch. Natuurlijk moet het stadion van Ajax worden vernoemd naar de mythische nummer 14, die qua imago de landsgrenzen ver overstijgt. Toch ging er aan deze intentieverklaring tussen Ajax, Arena en Amsterdam veel getouwtrek vooraf. Da’s ook logisch, zeggen sponsor-experts. Er spelen immers veel belangen. Al is het sterk de vraag of al die bobo’s het grootste belang wel echt inzien: de gevoelswaarde van het merk Cruijff.
Feyenoord of Ajax?
We stevenen af op een bloedstollende ontknoping van de Eredivisie. Feyenoord leek fluitend op koers naar een eerste titel sinds achttien jaar, maar Ajax morrelt aan de poort. Daar waar het nationale team een zware periode doormaakt, lijken beide traditionele topclubs juist op te bloeien. Ook op sponsorgebied: Feyenoord strikte Qurrent, terwijl Ajax naast Ziggo ook ABN Amro langer aan zich bond. Begint het Nederlands voetbal aan een comeback?
Arme Richard Krajicek (2)
Ik had me voorgenomen om niet net als vorig jaar een column over het ABN Amro Tennis Tournament te schrijven met als kop 'Arme Richard Krajicek'. Vorig jaar haakte de grote publiekstrekker Roger Federer vlak voor het toernooi geblesseerd af. Helaas overkwam toernooidirecteur Richard Krajicek dit jaar goeddeels hetzelfde: hij spreidde zijn kansen, maar ontving ditmaal afmeldingen van zijn beide topseeds: Rafael Nadal en Stan Wawrinka. Is het nu alle hens aan dek in Ahoy?
Jos van den Bergh (Renault): 'Extreme Roadtrip is storytelling'
In de designfilosofie van Renault komt na de levensfase ‘love’ de tijd dat mensen erop uittrekken en het leven gaan ontdekken. 'Explore life' volgt na de verliefdheid waarvoor de Renault Clio symboolstaat. In deze explore fase gaan mensen op avontuur en zoeken ze het buiten de gebaande paden. Hier gaan de modellen Renault Kadjar en Captur mee op avontuur.
Wat gaat Eredivisie doen met eigen FIFA17-competitie?
De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van marketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune. Ditmaal met speciale aandacht voor de E-Divisie, waarmee de Eredivisie komende maand in de game FIFA17 stapt.
Eurosonic/Noorderslag 2017: wie krijgt wat van de steeds grotere taart?
In de muziek industrie begin je het nieuwe jaar niet met een saaie borrel, maar met de grootste muziek showcase en conferentie van Europa: Eurosonic/Noorderslag. Ruim 40.000 bezoekers genoten van de 424 optredens tijdens het festival in Groningen die terug te zien waren in 34 verschillende landen. Met talloze professionals bespraken we goed nieuws, namelijk mensen gaan vaker naar concerten, ze geven meer uit en de doelgroep wordt breder, maar stonden we ook stil bij de nieuwe uitdagingen die hiermee gepaard gaan. Luc van Stiphout, Head of Music & Brands bij MassiveMusic doet verslag.
Wie heeft de Biggest Data?
Het is in onze zoektocht naar nieuwe toepassingen van technologie en de koppeling met de wereld, nu de beurt aan Big Data. De conclusies zijn opvallend, verrassend… en natuurlijk op geen enkele manier met Big Data gevalideerd. Stoelriemen vast dus!
Sponsoring wordt bewijslast voor positionering
Sponsoring wordt meer en meer de bewijsvoering onder de positionering van merken. Dit kan alleen als het een integraal onderdeel is van communicatie. Verder komt er een verschuiving van geld naar immateriële zaken als kennis en menskracht.
Sportfans beter binden met keiharde metrics
We bevinden ons in een interessant tijdperk van sportsponsoring. Door de digitalisatie van de maatschappij laten wij steeds meer bruikbare en identificeerbare data over ons gedrag en onze interesses achter via allerlei verschillende touchpoints (websites, social media, apps, inloggen op event-WiFi et cetera). Wanneer deze data gecombineerd wordt met transactionele data (zoals merchandise en lidmaatschap), interesses en demografische gegevens zijn bonden, clubs, competities, evenementen en atleten in staat om zeer gedetailleerde profielen op te bouwen van sportliefhebbers.
Sponsorship is intern kompas, geen marketing-gril
Hoe gaat sponsoring zich verder ontwikkelen? Volgens Ivar Spierings, directeur van Schooljudo.nl, richten sponsors zich steeds minder exclusief op het snelle externe succes, maar zien zij het sponsorship ook steeds nadrukkelijker als een kompas voor de eigen organisatie.
Record: eSports-finale trekt 43 miljoen kijkers
De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune. Ditmaal over de eigen eSporter van PSV, maar toch vooral het kijkcijferrecord van de League of Legends World Finals.
Dance4Life Situation Room: zweten voor het goede doel
Met zes ondernemende types 24 uur in een Situation Room opgesloten zitten om zoveel mogelijk besparingen te realiseren voor Dance4life. Want hoe minder kosten deze organisatie maakt, hoe meer geld er naar de doelstelling kan: voorlichting geven over de gevaren van onveilige seks aan jongeren over de hele wereld.
Kobe Bryant en Serena Williams in eSports?
De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune.
Zijn reclame-dollars van Trump en Clinton weggegooid geld?
Je kunt het gerust de grootste marketingcampagne van het jaar noemen: de Amerikaanse presidentsverkiezingen krijgen vandaag een winnaar... en een verliezer. Hillary Clinton en Donald Trump besteedden samen zo'n 200 miljoen dollar aan advertising, op hun totale budget van pakweg 2 miljard dollar aan campagnegeld, grotendeels opgehaald bij fans en sponsors. De vraag is: heeft het daadwerkelijk invloed gehad op het stemgedrag van de Amerikanen?
Vooruitblik op 'Superbowl in eSports'
De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune.
Omzet van eSports explodeert
De markt van eSports groeit razendsnel, en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven, en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune.
Sponsorcongres 2016: twijfelen, durven en doen
Sponsoring is professioneler dan ooit tevoren, maar toch bestaat er geen sponsormanager die nooit twijfelt. Zoveel mensen, zoveel meningen. Dat bleek eens te meer op het door MarketingTribune georganiseerde Sponsorcongres, waar alle sprekers hun eigen invulling gaven van het centrale thema 'partnerships'. Tegelijk spraken enkele marketeers openlijk over hun twijfels. Mooi om te zien.
Sponsoring op Lowlands: zo doe je dat wel/niet
Lowlands was afgelopen weekend spraakmakender en urgenter dan in voorgaande jaren. Veel goede en memorabele optredens, maar ook acts met een speciaal verhaal: The Eagles of Death Metal zijn onlosmakelijk verbonden met de aanslagen in Parijs, terwijl Yuri van Gelder sportieve revanche nam op zichzelf en NOC*NSF na te zijn weggestuurd uit Rio. Daarnaast probeerden ook sponsors een onuitwisbare indruk achter te laten in Biddinghuizen. In hoeverre lukte dat?
Nissan’s dansende auto’s en Bolt-snelle tweets
Wie de Olympische Spelen in Rio de Janeiro bezoekt kan niet om Nissan heen. Zij zijn als één van de hoofdsponsors van het LOC zeer goed zichtbaar. Dat mag ook wel want die zichtbaarheid kost het Japanse automerk ruim 200 miljoen euro. Met de achterliggende gedachte dat de investering het bedrijf naamsbekendheid en heel veel engagement oplevert, waarmee zij de helft meer marktaandeel hopen te veroveren in Latijns-Amerika.
Onsportieve adverteerders naar huis gestuurd
‘Wat ben je aan het doen, Jan?’ We zitten in een vergaderzaal vlak voor een grote presentatie aan een belangrijke klant. ‘Oh, ik noteer even wat spontane opmerkingen’. Collega Jan wilde alles altijd extra goed doen. Zo gaat het ook met inhaakreclame. Adverteerders willen een spontane, actuele indruk maken, maar bereiden zich verdomd goed voor.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Premier Padel Rotterdam gesponsord... 23-04-2024
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing