Record: eSports-finale trekt 43 miljoen kijkers
De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune. Ditmaal over de eigen eSporter van PSV, maar toch vooral het kijkcijferrecord van de League of Legends World Finals.
Dance4Life Situation Room: zweten voor het goede doel
Met zes ondernemende types 24 uur in een Situation Room opgesloten zitten om zoveel mogelijk besparingen te realiseren voor Dance4life. Want hoe minder kosten deze organisatie maakt, hoe meer geld er naar de doelstelling kan: voorlichting geven over de gevaren van onveilige seks aan jongeren over de hele wereld.
Kobe Bryant en Serena Williams in eSports?
De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune.
Zijn reclame-dollars van Trump en Clinton weggegooid geld?
Je kunt het gerust de grootste marketingcampagne van het jaar noemen: de Amerikaanse presidentsverkiezingen krijgen vandaag een winnaar... en een verliezer. Hillary Clinton en Donald Trump besteedden samen zo'n 200 miljoen dollar aan advertising, op hun totale budget van pakweg 2 miljard dollar aan campagnegeld, grotendeels opgehaald bij fans en sponsors. De vraag is: heeft het daadwerkelijk invloed gehad op het stemgedrag van de Amerikanen?
Vooruitblik op 'Superbowl in eSports'
De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune.
Omzet van eSports explodeert
De markt van eSports groeit razendsnel, en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven, en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune.
Sponsorcongres 2016: twijfelen, durven en doen
Sponsoring is professioneler dan ooit tevoren, maar toch bestaat er geen sponsormanager die nooit twijfelt. Zoveel mensen, zoveel meningen. Dat bleek eens te meer op het door MarketingTribune georganiseerde Sponsorcongres, waar alle sprekers hun eigen invulling gaven van het centrale thema 'partnerships'. Tegelijk spraken enkele marketeers openlijk over hun twijfels. Mooi om te zien.
Sponsoring op Lowlands: zo doe je dat wel/niet
Lowlands was afgelopen weekend spraakmakender en urgenter dan in voorgaande jaren. Veel goede en memorabele optredens, maar ook acts met een speciaal verhaal: The Eagles of Death Metal zijn onlosmakelijk verbonden met de aanslagen in Parijs, terwijl Yuri van Gelder sportieve revanche nam op zichzelf en NOC*NSF na te zijn weggestuurd uit Rio. Daarnaast probeerden ook sponsors een onuitwisbare indruk achter te laten in Biddinghuizen. In hoeverre lukte dat?
Nissan’s dansende auto’s en Bolt-snelle tweets
Wie de Olympische Spelen in Rio de Janeiro bezoekt kan niet om Nissan heen. Zij zijn als één van de hoofdsponsors van het LOC zeer goed zichtbaar. Dat mag ook wel want die zichtbaarheid kost het Japanse automerk ruim 200 miljoen euro. Met de achterliggende gedachte dat de investering het bedrijf naamsbekendheid en heel veel engagement oplevert, waarmee zij de helft meer marktaandeel hopen te veroveren in Latijns-Amerika.
Onsportieve adverteerders naar huis gestuurd
‘Wat ben je aan het doen, Jan?’ We zitten in een vergaderzaal vlak voor een grote presentatie aan een belangrijke klant. ‘Oh, ik noteer even wat spontane opmerkingen’. Collega Jan wilde alles altijd extra goed doen. Zo gaat het ook met inhaakreclame. Adverteerders willen een spontane, actuele indruk maken, maar bereiden zich verdomd goed voor.
Dopper activeert missie vanaf Copacabana
Best opvallend. Een oer-Hollands merk, geen sponsor of partner van het IOC of LOC, is gedurende Spelen prominent aanwezig op het momenteel meest populaire en zichtbare strand van de wereld: de Copacabana.
Het einde van de Olympische Spelen?
Op vakantie in Spanje gaan de Olympische Spelen wat meer aan je voorbij dan anders. Kom je in een café voor een koud bier en tapas, dan zie je er een tv aanstaan waar Spanje hockey speelt tegen Australië.
Yuri, de ezel
Het is opvallend hoeveel mensen zich achter Yuri van Gelder scharen. Dat komt voort uit iets positiefs. Wij Nederlanders houden van gezelligheid en een biertje pakken na een zware inspanning is voor ons volstrekt logisch. Maar de vraag is of dat wel te vergelijken is. Wie heeft er gelijk?
Top-5 bekendste partners van NOC*NSF
Jeroen Mirck schreef in zijn blog: ‘Sportfans houden meer van atleten dan van sponsors, dus ken je plek’. Ruigrok NetPanel onderzocht of Nederlanders überhaupt weten welke merken partner zijn van de Nederlandse equipe. Heineken is veruit de bekendste partner van NOC*NSF. Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) weet van het partnerschap tussen de brouwer en het Comité.
Je vraagt er toch zelf om?
Daags voor zijn belangrijke eerste wedstrijd op de Olympische Spelen in Brazilië ontving ik een whatsappbericht van Yuri van Gelder. 'Frank, zaterdag knallen!!', aangevuld met twee boksen. 'Als een malle! U can do it', stuurde ik terug. De verwachtingen bij de Waalwijker waren hooggespannen, want dertien jaar lang liep hij deelname aan de spelen mis. Hij vertelde me zenuwachtig te zijn maar toch ook te blaken van het zelfvertrouwen. Eveneens keek hij enorm uit naar een overwinningsfeest en huldiging in het Holland Heineken House, waarna hij zijn vriendin Katharina op de Copacabana misschien wel ten huwelijk zou vragen. Als hij een medaille zou winnen dan...alles voor het complete plaatje.
Geen goud voor Grolsch en Chocomel
De Olympische Spelen is geen Spelen zonder inhakers. Het wegsturen van Yuri van Gelder was gisteren (9 augustus) het gesprek van de dag. Helaas is hij daarbij ook het mikpunt van spot en leedvermaak op social media. Van Lord of the Rings tot Lord of the Drinks, diverse ‘woordgrappen’ passeren in sneltreinvaart de revue.
Opvallende activaties vanuit Rio in beeld
De Olympische Spelen zijn in volle gang. In aanloop naar deze Spelen is er veel bericht over ‘minder bedrijven die inhaken op de Olympisch Spelen in Rio’. Uiteraard zijn er genoeg merken die wél met hun content, campagnes en activaties inspringen op hét sportevent van 2016. Vanuit Rio de Janeiro, maar ook vanaf de Olympic Experience in Den Haag, brengt Breedtesport & Marketingbureau 2Basics, de komende weken opvallende merk activaties in beeld.
Heineken sponsort niet, Heineken 'faciliteert'
Het is Olympisch drama in optima forma: het naar huis sturen van 'lord op the rings' Yuri van Gelder na een avond stappen. Pijnlijk voor de sporter die eerder al in opspraak kwam door cocaïne, maar de kwestie legt nog een ander pijnpunt bloot: het falen van succesbeluste sponsors bij het reageren op slecht nieuws uit Rio.
R.O.T.
Corruptie gepaard met politieke onrust, doden tijdens bouwwerkzaamheden, Zika en andere gezondheidsproblematiek, deadline issues, een dopingschandaal rondom Rusland en budgetoverschrijdingen zijn een aantal highlights wat betreft de uitdagingen die the Road to Rio versperden. Al met al is de weg naar goud niet eenvoudig.
Celebrity-endorsement, vloek of zegen?
In een onlangs gepubliceerd onderzoek van de universiteit van New York wordt duidelijk gemaakt dat beroemdheden bijna alleen reclame maken voor ongezonde voeding en dranken. Het gaat dat met name om fastfood en frisdrank met veel suiker. Slechts zelden worden deze rolmodellen ingezet ter promotie van gezonde voeding.
ING wil zich meten met Ikea en Google
ING wil Nederland vooruithelpen. Niet alleen een bank op afstand zijn, maar ook dichtbij de klanten staan. ING streeft ernaar de meest geliefde bank van Nederland te worden. Mooie voornemens, maar hoe gaat de bank dat doen en hoe staat het er nu voor? Marije Bouwknegt, sportmarketeer bij 2Basics Breedtesport & Marketing, ging in gesprek met Johan van der Zanden, Hoofd Communicatie van ING.
Controversiële sponsoring: (n)iets mis mee?
Opnieuw is in Groot Brittannië een rel uitgebroken over sponsoring. Nadat er eerder al langdurige protesten waren tegen de sponsoring van Tate Gallery door oliegigant BP zijn het nu vredesactivisten die protesteren tegen de sponsoring door Airbus van het National Science Museum. De reden: Airbus fabriceert naast passagiersvliegtuigen ook straaljagers. De vraag is of het zo verkeerd is dat controversiële bedrijven culturele instellingen sponsoren?
Cycling like it's 1999
Vandaag trapt de Giro d'Italia af in Apeldoorn. Wederom huisvest Nederland de start van een grote wielerronde. De media-aandacht voor wielrennen is groot, evenals de interesse van sponsors. Je zou bijna vergeten hoezeer het imago van de sport is besmeurd door doping. Hoe kwetsbaar is wielersponsoring?
Is het voetbal failliet?
Deze week was het D-Day voor drie voetbalclubs. Clubs van uiteenlopende statuur: uit de Eredivisie, de Jupiler League en de Topklasse. De amateurvereniging (WKE) is inmiddels failliet verklaard, dus is de vraag wat die twee profclubs staat te wachten: FC Twente en Fortuna Sittard. Dat zou ook zomaar een faillissement kunnen zijn. Is het voetbal failliet?
Arme Richard Krajicek
Arme Richard Krajicek, het is een jaarlijkse verzuchting geworden. Wanneer te gebruiken? Als een topspeler zich geblesseerd afmeldt voor het ABN Amro Tennis Tournament in Rotterdam, maar hij leent zich ook prima als reactie op een voortijdig gesneuvelde publieksfavoriet. Dit jaar was het Rotterdamse gezucht niet van de lucht, maar de vraag is natuurlijk of dat terecht is.
Tv-zenders strijden om aandacht van sportfan
Eind 2014 betaalden Sky Sports en BT Sport liefst zeven miljard euro voor de uitzendrechten van drie seizoenen Premier League. Een bedrag waar de Nederlandse voetbalclubs alleen maar van kunnen dromen. In Nederland liggen de bedragen een stuk lager. Toch gaf FOX Sports de Eredivisie wel degelijk een impuls toen het 51 procent van de belangen van Eredivisie Media & Marketing CV overnam in 2013. Sindsdien staan de ontwikkelingen niet stil. Een analyse.
17.000 toeschouwers, 30 mln kijkers: Coca-Cola in eSports
17.000 toeschouwers in een stadion en 30 miljoen kijkers thuis zagen vorige maand de World Championship Final van de game League of Legends in Berlijn. Coca-Cola is partner van Riot, de ontwikkelaar en uitgever van League of Legends en was zichtbaar aanwezig in Berlijn. Alban Dechelotte is als Entertainment Marketing Manager op het hoofdkantoor in Atlanta verantwoordelijk voor dit partnership. Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics sprak hem op dit amazing eSports event.
Ode aan de grootste sponsorwerver aller tijden
Met Max Verstappen heeft Nederland weer een Formule 1-coureur van wereldklasse. Het talent van de jonge Limburger is onmiskenbaar en ‘Max-o-Mania’ viert hoogtijdagen in kranten en op social media. Als er geen rare of nare dingen met Verstappen gebeuren dan hoeft hij zich over geld en sponsoring geen zorgen te maken en is zijn succesvolle toekomst wel verzekerd. Hoe anders was dat voor één van zijn voorgangers uit de jaren ’80: Huub Rothengatter, schrijft Danny de Graaf.
Hoe Coca-Cola de scepsis rondom frisdrank pareert
Marije Bouwknegt, sportmarketeer bij 2Basics Breedtesport & Marketing zocht Therese Noorlander op, Directeur Public Affairs en Communicatie van Coca-Cola. Op zoek naar de geloofwaardigheid van de nieuwe strategie van Coca-Cola, waarin een gebalanceerde leefstijl een belangrijke rol speelt. Hoe ga je te werk als jouw product zo populair is dat sommige mensen er veel te veel van drinken en zo veel te veel suiker binnen krijgen? En als je merk zo sterk is dat het de verpersoonlijking van de frisdranksector is? Want dat is in het kort de uitdaging.
[ADE D&B] verslag - 3 tips voor een mooie samenwerking met artiesten
Afgelopen weekend werd Amsterdam overspoeld door meer dan tweeduizend dj’s en bijna 400.000 fans voor het Amsterdam Dance Event (ADE). Er wordt hier ook veel kennis gedeeld. Het grootste clubfestival van de wereld bestaat uit meer dan 300 evenementen inclusief film screenings, muziek hardware presentaties, exposities en een vierdaagse conferentie. Onderdeel van de ADE conferentie was Dance & Brands, een middag georganiseerd door MarketingTribune, FDOS en ADE, met seminars en paneldiscussies over muziek en marketing. Rose Zandvliet, PR manager bij W+K was erbij, hieronder haar learnings.
Filmsponsoring: Riskant maar soms heel succesvol
Binnenkort verschijnen er met de nieuwe James Bond en ‘Back to the Future’ twee films waar niet alleen consumenten, maar ook de bedrijven die er in geïnvesteerd hebben, reikhalzend naar uit kijken. Pepsi, dat ook al sponsor van de eerste film was, heeft zwaar ingezet op ‘Back to the Future II’ en komt met een (nu nog) limited edition van Pepsi Perfect op de markt. En ook bij Heineken zijn ze alvast begonnen met de promotie van de nieuwe James Bond: Spectre. De geschiedenis laat zien dat het sponsoren van films riskant is, niet zelden heel irritant of storend is, maar dat het voor een bedrijf ook heel succesvol kan zijn, schrijft Danny de Graaf.
Rugby World Cup: Betere ROI voor sponsoren dan bij voetbal
Afgelopen vrijdag is het WK Rugby gestart in Engeland, het land waar het rugby spel ontstaan is. Hoogst waarschijnlijk zal Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika of Engeland het toernooi gaan winnen. We moeten hiervoor echter nog even geduld hebben want de WK-finale staat pas gepland voor 31 Oktober. Maar buiten het sportieve gedeelte zal het toernoei vooral een marketingsucces worden, zegt Bart van Schijndel.
Sail 2015: klaar om te wenden?
Als Sail-bezoekers en zeilliefhebbers een schipper 'Reeeee!' horen brullen, weten ze wat hen te doen staat. Wie niet beweegt, maakt kennis met de zwiepende giek. Wat kunnen we als vakgenoten leren van Sail 2015?
De aantrekkingskracht van sponsoring voor Emirates
Als u het sponsornieuws enigszins volgt stuit u regelmatig op een bericht dat begint met “Emirates nieuwe sponsor van..”. Samen met o.a. Turkish Airlines en Etihad timmert de luchtvaartmaatschappij uit Dubai de laatste jaren flink aan de weg en sluit het de ene na de andere sponsorovereenkomst. Danny de Graaf, eerder sponsormanager bij KLM, onderzoekt de redenen van sponsoring door Emirates.
Debbie de Wagenaar (McDonald’s): ‘Maatschappelijke sponsoring draagt bij aan zakelijk succes’
McDonald’s, een van de grootste restaurantketens ter wereld, verschuift steeds meer van Fast Food naar Good Food Fast. Met 242 restaurants en ruim 3 miljoen gasten per week in Nederland kan het bedrijf als geen ander het eetgedrag van mensen beïnvloeden. Het fast service bedrijf toont haar betrokkenheid door o.a. actief te zijn als maatschappelijke sponsor en sportsponsor. Best tegenstrijdig, koopt de fastfoodketen wellicht hiermee haar schuldgevoel af? Hoe stralen de huidige sponsorships af op McDonald’s? Marije Bouwknegt van 2Basics Breedtesport & Marketing vroeg het Debbie de Wagenaar, Director Corporate Communications van McDonald’s.
De Tour win je in bed
Met een Tourstart in eigen land, een natuurlijke relatie met topsport, als official sleep supplier van Team LottoNL-Jumbo én met een topambassadeur die al in 1980 riep dat ‘De Tour wordt gewonnen in bed’, was voor M Line de optelsom snel gemaakt. De Nederlandse specialist in slaapsystemen greep Le Grand Départ met beide handen aan om opnieuw te laten zien dat slaap de meest onderschatte training is voor topprestaties, zegt Pieter Kuijpers, senior sportmarketeer Triple Double.
Wie zijn de sponsors van de Tour de France-ploegen?
De komende weken kunt u weer genieten van de Tour de France bij de NOS. De grootse wielerronde van de wereld staat niet alleen bol van de heroïek en spanning, maar ook van de sponsornamen. Maar welke bedrijven gaan er eigenlijk schuil achter ploegnamen als “Katusha”, “Orica GreenEDGE” en Tinkoff-Saxo”? Danny de Graaf van Sponsoringadviseur zocht het voor het tweede achtereenvolgende jaar uit.
217.000 stemmen zonder mediabudget
Dat is onmogelijk zal je denken. Het tegendeel bleek echter het geval tijdens de verkiezing Penningmeester van het Jaar 2015. Het initiatief van 2Basics Breedtesport & Marketing haalde maar liefst 217.710 stemmen op, waarmee clubleden op grote schaal hun betrokkenheid en waardering uitten voor ‘de stille motor’ van de sportclub.
Sponsoring Europese Spelen is vooral schimmig en niet-transparant
Het ontgaat de meesten van ons, maar op dit moment vinden in de eerste Europese Spelen plaats. De Europese Spelen kampen met een groot gebrek aan aandacht en dat komt niet alleen doordat de top atleten niet meedoen en er geen live uitzendingen zijn. Ook de sponsors van de Europese Spelen laten verbluffend weinig van zich horen en zien het evenement vooral als een lokaal feestje. En daar is een goede reden voor want voor de sponsors lijken de Europese Spelen vooral van politiek belang.
Blatter, Huges en de zorg van bestuurders om hun persoonlijke reputatie
De val van Sepp Blatter (FIFA) en Timo Huges (NS) laat zien hoe kwetsbaar de bestuurders persoonlijk geworden zijn. Reputatie is niet voor niets inmiddels het nummer-1 topic in de boardroom geworden. Het besef groeit sterk bij bestuurders dat hun organisatie steeds meer onder een vergrootglas ligt en de druk toeneemt. Dat ondervinden bedrijven immers ook aan den lijve. De vraag is echter of het bij het onderkennen van de zorg blijft of dat er ook actief gehandeld wordt om de corporate reputatie te versterken en risico’s adequaat te managen.
Jurgen Surstedt (Interpolis): “Interpolis kiest 100% voor maatschappelijke sponsoring”
Interpolis wordt genoemd als één van de verzekeraars met de sterkste marketing. Sinds 2013 is Interpolis official partner van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB). De glasheldere verzekeraar richt zich binnen de samenwerking op veiligheid zowel op het hockeyveld als in het clubgebouw. In hoeverre blinkt Interpolis ook uit in haar sponsoring en welke maatschappelijke doelen streeft zij na? Marije Bouwknegt van 2Basics Breedtesport & Marketing vroeg het Jurgen Surstedt, senior manager Merkmanagement van Interpolis.
Reclamemakers, onze sporthelden verdienen beter
Wie de commercial een keer gezien heeft zal het mij eens zijn; er zijn weinig slechtere voorbeelden te vinden van sporters in reclame dan de commercial van Alpecin met wielrenner Tom Dumoulin. Dumoulin die een prachtige haardos heeft waar menig man van middelbare leeftijd jaloers op is, moet in de Alpecin reclame op amateuristische wijze een haargroeimiddel aanprijzen. Omdat de logica (anders dan de sponsorrelatie) ver te zoeken is hebben de reclamemakers Dumoulin maar laten zeggen dat hij de shampoo zelf gelukkig niet nodig heeft. De knulligheid en gemaaktheid van deze commercial spat van je beeldscherm. Het gevoel dat na het kijken van deze reclame overblijft is er één van plaatsvervangende schaamte en medelijden met die arme Tom.
[Column] Hypocriete hulp
Heel veel raker kon Tim, een schilder bezig in ons pand, het niet zeggen: 'Moeten we doneren aan Nepal… maar al die bootvluchtelingen laten we rustig verzuipen!' Je zou je af kunnen vragen of ons morele kompas in deze tijdgeest überhaupt nog wel bestaat. Maar laten we het er in ieder geval op houden dat niet alleen bij de stichtingen maar ook bij ons donateurs een nogal hypocriet luchtje kan hangen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing