Hoe kom je tot een succesvolle leadcampagne? E-mail versterkt print bij leadconcept
- Algemeen
- 17 dec 2014 @ 09:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Branded content
- 17 dec 2014 @ 09:00
- Redactie MarketingTribune
Frank Dionisius, manager Performance Concepts binnen Sanoma, onderzoekt met zijn team de mogelijkheden van het effectief inzetten van de enorme databases die Sanoma beheert. Op een manier die leuk is voor de consument en slim voor de adverteerder. Een van de mooie cases is de samenwerking met de Staatsloterij.
Shirley Kind, marketing manager direct sales & crm bij de Staatsloterij: “Voor de Staatsloterij is een effectieve manier om te werven via de telefoon. Kwalitatieve telefoonnummers vergaren staat daarbij uiteraard aan de basis van een goede werfactie. De samenwerking met Sanoma, en in dit geval specifiek met het merk Libelle, leverde ons precies dat wat we nodig hadden.”
Uniek actieplatform met prijzen
Er is voor de Staatsloterij het actieplatform www.zomerseprijzen.nl gecreëerd met als insteek: Het is bij Libelle extra feest, want je maakt kans op één van de 180 prijzen. Bijvoorbeeld een week naar de Algarve voor twee personen, verblijf in een viersterrenappartement of een elektrische fiets. Het campagneconcept werd ontwikkeld en uitgevoerd door het team van Frank. Van de inkoop van de prijzen tot de dagelijkse optimalisatie van de campagne. De hele look and feel van de printuitingen werd gemaakt door het Libelleteam, die uiteraard hun lezeressen het beste kent. Want de meerwaarde voor de lezeressen was één van de belangrijke basisvoorwaarden voor een succesvolle campagne. In het tijdschrift Libelle is gecommuniceerd via een 1/1 aankondigingspagina (in de week voorafgaand) en vervolgens een Libelle (cover)pas met een unieke code en een spread met daarop de te winnen prijzen. Met de unieke code op de pas kon men via www.zomerseprijzen.nl direct en gratis meedoen. Daarnaast is de Libelle nieuwsbrief en het dedicated Libelle mailbestand ingezet en werd de actie prominent op de Libelle website vertoond.
Onzettend veel leads
Frank Dionisius: “Omdat het één van de eerste campagnes is die we op deze manier hebben ingezet, was het extra spannend wat de resultaten zouden zijn. We hadden het target heel ambitieus op 20.000 leads gezet. We zijn echter overdonderd door het succes. Er deden ruim 78.000 deelnemers mee, waarbij we meer dan 40.000 telefonische opt-ins voor de Staatsloterij hebben geworven”
Learnings delen
“We hebben ontzettend veel geleerd tijdens de campagne omdat we continu aan het optimaliseren zijn geweest. Deze learnings passen we nu alweer toe in andere concepten voor diverse klanten”, aldus Frank Dionisius. “Met name op het gebied van de e-mailuitingen hebben we ons kunnen uitleven. De samenwerking met de makers van Libelle bleek goud waard, want hun designs bleken veel beter te scoren dan onze eigen voorkeursdesigns. Daarbij bleek de zaterdag, voor deze campagne, de ultieme verzenddag. Ook de aloude subjectline test leverde resultaten op die maar liefst 50 % hogere open rate tot gevolg hadden! De inzet van print in combinatie met e-mail heeft een enorm effect gesorteerd. Met onze dedicated e-mailbestanden zijn we in staat geweest een CTR van tussen de 20 en 25% te behalen. Van deze klikkers converteerde op haar beurt ca. 50% na het landen op pagina. O.a. door de unieke code reeds te prefillen binnen de landingspagina. Een andere belangrijke les was, in het geval van een tijdelijk actieplatform, dat we in Google nog geen ranking hadden. De tip is dus ook om tegelijkertijd met de campagne een adwords campagne klaar te hebben staan zodat de online omgeving goed wordt gevonden door de consumenten die de actiepagina in Google intikken.”
Doelgroep:
Libelle fans (vanuit blad en online)
Vrouwen in de leeftijdsgroepen:
20 - 34 jaar, 35 - 49 jaar, > 50 jaar
Looptijd:
25 juni t/m 11 juli 2014
Mediumtype:
E-mail marketing (e-mailnieuwsbrief Libelle, dedicated e-mail), Online (libelle.nl en zomerseprijzen.nl, SEA), Tijdschriften (vooraankondiging, actiespread, coverpas)
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sanoma
tekst: Nathalie Krüger
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
- [onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van Oranje' wint aan waarde
- Max van Oosterhout eerste PIM Young-bestuurslid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management