Landal GreenParks en de ANWB versterken elkaars propositie

12sep 201714:07
  • Algemeen
  • 2123 x gelezen
  • Link
  • Sales
  • Branded content

magazine Op 1 september jl. ging een bijzonder samenwerkingsverband officieel van start: die tussen Landal GreenParks en de ANWB. Twee grote merken die verbinding zoeken vanuit het vertrouwen dat ze elkaar kunnen versterken. Landal en de ANWB gingen niet over één nacht ijs naar samenwerking; het ziet ernaar uit dat juist de gedegen voorbereiding van anderhalf jaar de sleutel tot succes is.

Landal GreenParks en de ANWB hebben veel overeenkomstige thema’s: eropuit, ontdekken, beleven, bewegen en genieten. Daarnaast heeft bij beide partijen duurzaam ondernemerschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen topprioriteit. Een bijzondere gemene deler die niet direct de aandacht trekt, is dat zowel Landal als de ANWB geen klanten heeft. Bij Landal heeft iedereen het consequent over ‘gasten’; de ANWB is een vereniging en heeft derhalve ‘leden’. Maar veel belangrijker dan de naam, is dat de organisaties volledig zijn ingericht op het bieden van een optimale customer experience. Organisaties roepen om het hardst dat ze ‘de gasten en de leden centraal stellen’. Dat Landal GreenParks en ANWB dat ook echt doen, blijkt wel uit het feit dat beide organisaties steevast in de prijzen vallen voor klantvriendelijkheid. Landal GreenParks mocht in 2010 de award voor ‘meest klantvriendelijke bedrijf ’ in ontvangst nemen, is jaar na jaar genomineerd en kreeg dit jaar de eerste prijs in de categorie ‘leisure’. De ANWB voerde in 2014 de lijst aan en staat steevast in de top tien van genomineerden.

Oprechtheid telt
“Prijzen, met name die door consumenten worden gegeven, ontvang je niet zomaar. Daar moet je elke dag opnieuw hard voor werken”, benadrukt Mijke van den Broeke, Marketeer Ledenvoordeel bij de ANWB. “Voor behoud van bestaande leden en werving van nieuwe, moeten we relevante proposities bieden. We mogen ons verheugen in een trouwe schare leden, maar dat wil niet zeggen dat we achterover kunnen leunen. Elke dag stellen we onszelf de vraag waarom mensen zich bij onze ‘club’ willen aansluiten. Onze eigen propositie is heel sterk, maar we staan altijd open voor een samenwerking die meerwaarde creëert voor onze leden.” Ronald Raidt, Manager Marketing & Sales Nederland bij Landal, sluit zich daar hartgrondig bij aan: “Er zijn families die al meer dan 50 keer een vakantie bij een Landal-park hebben doorgebracht. Daar zijn we natuurlijk heel trots op! Maar we moeten elke dag weer de verwachtingen waarmaken voor de tweeënhalf miljoen gasten die we per jaar verwelkomen. Iedere gast is uniek en willen we een onvergetelijke ervaring bieden. We hebben daarvoor legio mogelijkheden: aan de kust, in de bossen of in de bergen en voor actievelingen én rustzoekers. Maar één ding is op al onze parken hetzelfde: oprechte gastvrijheid die je in alles terugziet. Oprechtheid kun je niet simuleren. Als je het wel doet, voelen mensen dat meteen aan.”

Waarmaken wat je belooft
De mening van gasten en leden weegt zwaar bij Landal GreenParks en de ANWB. Landal werkt met een digitale enquête na terugkomst van een verblijf om de Net Promoter Score vast te stellen en de ANWB meet verschillende touchpoints in de customer journey met een eigen meetmethode genaamd NES (wat staat voor Netto Enthousiasme Score). Allebei scoren ze ‘double digits’. “Dat is mooi, maar het gaat er uiteindelijk om dat je ook iets doet met alle informatie”, zegt Van den Broeke. “Om relevantie en meerwaarde te vergroten middels samenwerkingen, moet je weten wat je leden van mogelijke partners vinden; wie het meest passen bij je merk en organisatie, kort gezegd. De ANWB heeft honderden leden gevraagd naar hun mening over mogelijke partners; de onderzoeksresultaten tonen overduidelijk hun betrokkenheid in wat we doen.” Ook Landal GreenParks neemt feedback van gasten serieus. Raidt: “Belangrijke aspecten in het streven naar gasttevredenheid, zijn waarmaken wat je belooft en oprechte betrokkenheid. Het zijn speerpunten in onze visie, net als bij de ANWB. Wij gebruiken de NPS-score onder meer als stuurinformatie om parkspecifiek te kijken hoe de gasten de kwaliteit en beleving ervaren.

De ‘why’
De gedegen aanpak van de samenwerking om de beleving van gasten en leden op het hoogste niveau te brengen, komt tot uiting in een gezamenlijke visie: de zogeheten ‘why’. Deze is als volgt door Landal GreenParks en de ANWB gedefinieerd: ‘Iedere Nederlander moet in vrijheid en plezier kunnen genieten van ruimte, (duurzame) natuur in zijn vakantie en vrije tijd’. ANWB zorgt voor de ‘reis en reizigers’ en Landal voor de ‘bestemming.’ In de praktijk is de eerste gezamenlijke actie dat ANWB-leden gebruik kunnen maken van een aantrekkelijk aanbod bij Landal-parken in binnen- en buitenland. Bij aankomst ontvangen ze een rugzak met wandel- en fietskaart met routes en versnaperingen. Raidt zegt over deze eerste gezamenlijke activatie: “Hele flipovers hebben we volgeschreven met ideeën voor activiteiten, het ledenvoordeel is de basis van de samenwerking. We gaan beiden niet voor een ‘snelle deal’ maar voor een langdurig partnerschap op basis van gelijkwaardigheid en gedeelde doelen. Zo zullen we ook op het gebied van gemeenschappelijke thema’s content gaan delen, creëren en gezamenlijke activaties starten.”

Boordevol plannen
“Landal en de ANWB hebben dezelfde bloedgroep”, vult Van den Broeke aan. Het motto van Landal is ‘Ontdek wat groen kan doen’ en dat credo past ook bij de ANWB. Samen zetten ze zich in om ‘ondernemend buiten zijn’ te bevorderen en de gasten en leden nieuwe dingen te laten ontdekken met daarbij een bijdrage te leveren aan een ‘groene wereld’. De ANWB heeft talloze maatschappelijke projecten waar de organisatie zich hard voor maakt. Rondom de thema’s wandelen en fietsen, bijvoorbeeld. Daarnaast beschikt ze over veel leden die in het land actief zijn als vrijwilliger. Er zijn vele mogelijkheden om dat te combineren met een verblijf op een van de Landal-parken. Raidt sluit af: “Landal GreenParks en de ANWB zijn begonnen aan een reis waarbij er zóveel plekken zijn die we kunnen aandoen om onze gasten en leden een onvergetelijke ervaring te kunnen bieden. We zijn trots op onze overeenkomst en zitten boordevol plannen.”

 

Tekst Marjolein Brokkelkamp Bureau [De Redactie] | Fotografie Zuiver beeld


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners