De kunst van projectmanagement bij Jumbo

De kunst van projectmanagement bij Jumbo
  • Algemeen
  • 11 sep 2017 @ 10:55
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Bij de supermarktketen Jumbo – die zijn oorsprong vindt in Brabant – vervult Esker Sterneberg (25) haar tweede opdracht via Schaal+. Binnen het online marketingteam van Marcel Schellekens (37) leert ze onder andere projectmanagement. Laatstgenoemde vertaalt zich onder meer in een bijdrage aan de Dagje Uit Campagne. Sterneberg is één van de zestien talenten die het Digital Talent Development Programma van Schaal+ volgt.

Na Zilveren Kruis startte Sterneberg op maandag 27 maart bij Jumbo. De supermarktketen besteedt al zijn campagnes volledig uit aan bureaus, vandaar dat het met een klein team werkt. ‘We werken inclusief mezelf met vijf vaste krachten, een stagiaire en nu dus met Esker. Het is vooral van belang om binnen het crossfunctionele team – daarin zijn zowel mensen vanuit meerdere disciplines van Jumbo als onze partners opgenomen - duidelijke briefings te geven en het creatieve proces vervolgens nauwgezet te begeleiden’, zo licht Schellekens toe.
Door deze werkwijze kan Sterneberg zich bekwamen in het projectmanagementdeel van marketing. ‘We maken een strakke planning en ik help om te zorgen dat deze wordt gehaald. Het is op meerdere manieren leerzaam om te schakelen met de bureaus waar we mee werken. Het moet van beide kanten duidelijk zijn wat er moet gebeuren. Dat loopt gelukkig goed’, zo vertelt Sterneberg.
Binnen het Schaal+ programma wordt aandacht besteed aan projectmanagement, maar Schellekens vindt dat hier meer focus op zou mogen komen. ‘Projectmanagement is een belangrijk onderdeel van marketing. Daar zou meer aandacht aan besteed mogen worden in de masterclasses die op vrijdag aan de talenten worden aangeboden.’

Sterneberg groeide op in Den Bosch en studeerde Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam waar zij ook al enkele jaren woont. Werken voor een groot merk in de food&retail ervaart ze als dynamisch. ‘Bij Zilveren Kruis was het een totaal andere dynamiek. Mensen houden zich immers maar één keer per jaar bezig met het overstappen van zorgverzekeraar. Terwijl ze bij wijze van spreken drie keer per dag bedenken wat ze bij de supermarkt gaan kopen. Bij Jumbo wordt daarom veel meer op de actualiteit ingesprongen.’
Het gegeven dat ze nu werkt bij het Brabantse familiebedrijf Jumbo geeft voor haar een extra dimensie. ‘Ik ben opgegroeid in Den Bosch en het is daarom speciaal om nu bij een heel mooi familiebedrijf op het hoofdkantoor in Veghel te werken. Het is inderdaad wel een eind reizen vanuit Rotterdam, maar daar heb ik weinig last van aangezien ik nu twee á drie nachten bij mijn ouders logeer.’

Sterneberg werkt onder meer mee aan de Dagje Uit campagne, vooral via de website, de app en de social mediakanalen van Jumbo. ‘Klanten hebben de keuze uit 68 uitjes in binnen- en buitenland. Ik lever een bijdrage aan de contentmarketing. Bijvoorbeeld aan de nieuwsbrieven, en ik ben er medeverantwoordelijk voor dat de juiste informatie in de app te vinden is. We laden de content natuurlijk ook via ons eigen Facebook, Twitter en YouTubeaccount.’
Daarnaast is zij betrokken bij Share a Perfect Day. Een evenement voor vriendinnen in Hilvarenbeek. Schellekens: ‘Wij organiseren dit evenement samen met Sanoma. In Hilvarenbeek treden tussen vrijdag 30 juni en zondag 2 juli artiesten op zoals Jan Smit, Guus Meeuwis, Di-rect en Kensington. Dat loopt ontzettend goed. Het is natuurlijk maar een voorbeeld, in de uitjes is er voor ieder wat wils. Van de Apenheul tot Walibi, tot in België Bobbejaanland en Aqualibi.’

Ze voelt zich als een vis in het water in het team van Schellekens waar ze al snel volwaardig in meedraaide. ‘Marcel geeft veel vertrouwen en vrijheid, daardoor kan ik eigen initiatieven nemen en groeien.’ Schellekens is andersom even positief. ‘Zij vraagt af en toe waarom we de processen inrichten zoals we ze inrichten. Wij leren van de frisse blik van Esker op zaken.’
En precies dit ‘organisatiebewustzijn’ is voor beide partijen leerzaam. ‘Het is heel interessant en leerzaam om in de praktijk te ondervinden hoe een bedrijf georganiseerd is en wat ervoor nodig is om zaken voor elkaar te krijgen’, zo besluit Sterneberg.

Digital Talent Development Programma
Schaal+ is een initiatief van werving- en selectiebureau SchaalX. Het Digital Talent Development programma biedt recent afgestudeerde hbo’ers en wo’ers een combinatie van werken en masterclasses in digital marketing. In een periode van 1,5 jaar werken de talenten voor verschillende opdrachtgevers gedurende vier dagen per week aan digital marketing vraagstukken. Een dag per week krijgen zij masterclasses van gerenommeerde bureaus over relevante online marketing onderwerpen en wordt aandacht besteed aan de juiste vaardigheden en competenties om de digitalisering te begeleiden en om te gaan met de snelheid en toenemende complexiteit. 

Fotografie: Zuiverbeeld 

Dit artikel stond eerder in MarketingTribune 12, 2017. 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken