[Trendvisie 2016] Human, Flex-human & Super-human

[Trendvisie 2016] Human, Flex-human & Super-human
  • Algemeen
  • 28 okt 2015 @ 08:15
  • Link
  • Peter Heshof
    Peter Heshof

    strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
    BLOOM
  • Trends

In mijn Tijdgeest trendvisie 2020 -2025 benoem ik meerdere trends, zoals Natural Goodness, Best Basics, Casualness en Blurring. In dit artikel wil ik me graag richten op drie ontwikkelingen die allen draaien om de mens, namelijk: Human, Flex-human en Super-human. Voor de marketeer betekent de focus op Human dat niet de klant maar de mens altijd en overal centraal moet staan.

Human

In onze onzekere en globaliserende wereld hebben mensen behoefte aan de menselijke maat en welzijn als tegenwicht. Je ziet bij veel merken en organisaties allerlei initiatieven om een bijdrage te leveren aan mens en samenleving. Daarmee bedoel ik niet duurzaam ondernemen, reducing your negative impact, want dat is een randvoorwaarde geworden. Het gaat er om dat je een positieve bijdrage levert aan het dagelijks welzijn van mens en samenleving, increasing your positive impact. Daarmee bedoel ik niet een purpose formuleren op het hoogste niveau als geluk en wereldvrede, maar gewoon het verbeteren van het dagelijkse leven van de mensen.
Op persoonlijk niveau is er de toenemende behoefte om het innerlijke welzijn te ontdekken, met elementen uit de seventies hippie lifestyle, zoals spiritualiteit, aura’s, chakra’s, natuurwijsheid en psychedelica. Waarbij xtc straks worden ingeruild voor de virtual reality lenzen om in een lovely ecstasy mood te komen.

De menselijke maat zien we ook terug in onze consumptie. Mensen keren zich af van de massamerken die kiezen voor het industriële en uniforme met hun passion for profit (Zie McDonalds, Coca Cola, Kellogg’s, Heineken). De voorkeur ligt bij lokale merken die gaan voor vakmanschap en kleinschaligheid met hun passion for product (Zie Burgerz, Fritz-kola, Zonnatura, Jopenbier). Niet voor niets kopen grote bierreuzen zoals Heineken, SAB Miller en AB Inbev lokale craftbeers op om hun relevantie niet te verliezen. In de wereld van vandaag zijn niet de directeuren en managers maar de founders, de makers en de healers onze helden.

Flex-human

De komende jaren zullen onzekerheid en transformatie onderdeel blijven van ons leven. Verandering zal de enige constante zijn, geaccelereerd door de digitale technologie. Mensen die instaat zijn om zich makkelijk aan te passen aan nieuwe situaties zullen succesvol zijn. De Flex-human is niet zozeer lenig door de yoga maar vooral wendbaar in haar attitude en gedrag. Haar behoeftes zijn helder. Ze wil het zelf kunnen bepalen, kunnen samenstellen, kunnen personaliseren en kunnen produceren van energie tot servies. En hij wil dit alles on-demand, op het moment dat het hem uitkomt. De oer-driver die hier achter ligt is die van vrijheid; we willen vrij en onafhankelijk zijn en willen niet belemmert worden in ons leven.

De Flex-human wil ook steeds minder commitments aangaan. Het hebben van verplichtingen zoals een auto, abonnementen, 30 jaar-hypotheek en 50 jaar-huwelijk leidt tot een gevoel van gevangenschap. Dat zie je terug in een tal van verschuivingen, zoals:

  • Van bezit naar toegang tot: de deel-economie wordt de komende jaren nog groter. Zelf heb ik recent BeesSpots mede opgericht. BeesSpots is de marktplaats voor unieke ruimtes in jouw omgeving, van woonkeuken, werkruimte, tuin tot garage (www.beesspots.nl).
  • Van vast contract naar betalen per gebruik, wordt de komende jaren veel makkelijker door de opmars van de Internet of Things technologie.
  • Van meer naar bewuster kopen, deze ontwikkeling zet het midden segment (Blokker, V&D) onder druk en geeft ruimte voor premium (Bijenkorf, Haussmann) en value for money (Flying Tiger, Søstrene Grene) proposities. Met een gemiddeld product voor een gemiddelde prijs verlies je de klant.

Super-human

Bovenstaande trends passen heel goed bij nu en de komende jaren. Maar je ziet al de eerste ontwikkelingen die aangeven dat we straks naar een andere Tijdgeest periode koersen. Een periode waar de Android robot onze grootste vriendin is en waar we afscheid nemen van de participatie maatschappij.
Er zal een volkomen vertrouwen zijn in technologie om ons leven leuker en gemakkelijker te maken; technologie als onze nieuwe geluksmotor.
Het draait in deze periode om ratio, zekerheid, perfectie, controle en 100 procent personalisatie. Straks is niet de getatoeëerde Maker maar de Expert met zijn facts & figures onze nieuwe held. We willen niet meer afgaan op 1 specialist voor onze therapie, maar op IBM’s Watson die op basis van honderd duizenden medische analyses ons een perfect persoonlijk medisch advies geeft.
We willen straks niet meer groente uit de volle grond vol enge beestjes, maar liever ultra verse groenten net geoogst in de eigen stad in een high-clean gebouw, waar geen beestjes en bestrijdingsmiddelen aan te pas komen.
We willen perfectie, we verwachten 100% gepersonaliseerde producten, pro-actief advies en autonome service. Zo is je bad thuis al lekker warm volgelopen, voordat je hem heb aangezet, omdat je smartphone en badkamer met elkaar hebben overlegd en o.b.v. je algoritme hebben besloten dat je er zin in zult hebben.
We kunnen dan ook de emotionele discussies over gluten, zuivel, spelt, quinoa, koffie, suiker etc vergeten, omdat dan jouw DNA en eetpatroon bepaalt wat goed voor je is en niet de generieke Voedselzandloper of de Schijf van 5.
Kortom, de technologie stelt ons straks instaat om van Human te transformeren naar een Super-human. Op de Dutch Design Week liet afstudeerder Lucas Teixeira met zijn N Series zien hoe je met small wearables bijv. je linker hersenhelft kan stimuleren om rationeler te denken en meer geconcentreerd te zijn (http://lucas-pt.com).
We worden straks allemaal Super-humans; een mooie hybride van biologie en technologie.

Peter Heshof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken