Omzet sportevents steeg tot 236 miljoen euro
- Sponsoring
- 10 nov 2014 @ 11:16
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SportOnderzoek
- 10 nov 2014 @ 11:16
- Redactie Sponsoring
De 400 belangrijkste sportevenementen die in 2013 in Nederland hebben plaatsgevonden genereren gezamenlijk 236 miljoen euro. Ruim 70 procent daarvan is afkomstig van de 11,7 miljoen bezoekers, de overige 30 procent komt bij deelnemers, sponsors en subsidiënten vandaan. Bovenstaande cijfers staan opgenomen in de vorige week verschenen, 17e editie van de Sport Evenementen Monitor van onderzoeksbureau Respons.
De Sport Evenementen Monitor bevat een diepgaande analyse van de 400 belangrijkste topsport- en breedtesportevenementen in Nederland. Een deel van de cijfers over sportevenementen van Respons verscheen onlangs ook in de publicatie ‘Sportevenementen in Nederland: over sportevenementen en hun maatschappelijke betekenis’ van het Mulier Instituut. Zo meldt het persbericht.
Meeste events in Amsterdam en Rotterdam
Met respectievelijk 42 en 27 top- en breedtesportevenementen in 2013 nemen de twee grootste steden van Nederland, Amsterdam en Rotterdam, de meeste sportevenementen voor hun rekening. Met 85 sportevenementen blijft de provincie Noord-Holland, Zuid-Holland (73) en Noord-Brabant (50) voor. De ruim 400 topsport- en breedtesportevenementen worden georganiseerd door 317 organisatoren en vinden op 268 verschillende locaties plaats. Stichting Sportevenementen Le Champion – organisator van o.a. TCS Marathon Amsterdam en de Dam-tot-Dam Loop komt als meest frequente organisator (10 sportevenementen) uit de analyse, het TT Circuit Assen is met 12 sportevenementen de meest voorkomende accommodatie in de Sport Evenementen Monitor.
ABN/Amro marathon
Het grootste sportevenement in 2013 -op basis van aantal bezoeken per dag- was ABN/Amro Marathon Rotterdam met 950.000 bezoeken. Het bezoeken van sportevenementen is in Nederland populair: per jaar bezoeken vier op de tien volwassen Nederlanders wel eens live een sportevenement als deelnemer of als toeschouwer, zo blijkt uit het rapport van het Mulier Instituut.
Nationale Sportevenementenkalender
De evenementen die opgenomen zijn op de Nationale Sportevenementenkalender vormen dit jaar voor het eerst de basis van de Sport Evenementen Monitor van Respons. De Nationale Sportevenementenkalender van NOC*NSF heeft als doel om Nederland te laten zien welke grootschalige top- en breedtesportsportevenementen er in ons land georganiseerd worden. Dit betreffen sportevenementen om als bezoeker naar toe te gaan, als vrijwilliger aan mee te werken, of om zelf aan deel te nemen. De Nationale Sportevenementenkalender is een initiatief van NOC*NSF in samenwerking met Respons en is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van VWS. Op de Nationale Sportevenementenkalender staan top- en breedtesportevenementen in zes piramidelagen.
Criteria
Op basis van verschillende criteria zijn sportevenementen in Nederland onderverdeeld in 6 categorieën (piramidelagen). Internationale topsportevenementen zitten boven in de piramide (laag 1) en lokale breedtesportevenementen, het fundament van het sportevenementenlandschap in Nederland, in de onderste laag (laag 6). De analyse in de Sport Evenementen Monitor heeft betrekking op de ruim 400 sportevenementen in de lagen 1 tot en met 5 van de Nationale Sportevenementenkalender van NOC*NSF.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing