House of Sports en TIG Sports halen EK en WK 3x3 Basketball naar Amsterdam

House of Sports en TIG Sports halen EK en WK 3x3 Basketball naar Amsterdam
  • Sponsoring
  • 17 feb 2017 @ 09:36
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingEvenementSport

Amsterdam krijgt er opnieuw twee internationale sporttoernooien bij. De internationale basketballfederatie FIBA heeft zowel het EK als het WK 3x3 basketball toegewezen aan de hoofdstad. Het EK vindt komende zomer al plaats in een speciaal te bouwen arena op het Museumplein. De organisatie is in handen van de sportmarketingbureaus TIG Sports en House of Sports.

'Het belooft drie dagen lang een geweldig internationaal basketballfeest te worden in de hoofdstad van Nederland', aldus de NBB. Naast de komst van de beste 3x3 basketballers van Europa zullen de DJ’s, dunk contests, side events en het entertainment ervoor zorgen dat het EK 3x3 in juli 2017 een onvergetelijke ervaring wordt. Dat gebeurt allemaal op het Museumplein, een iconische plek waar dagelijks duizenden toeristen naar toe komen en dat tevens de bakermat is van het pleintjesbasketball in Nederland.

Nominatie voor Olympische sport

3x3 Basketball is sinds 2010 een door de FIBA erkende discipline. NOC*NSF heeft in mei 2016 3x3 erkend als topsportonderdeel. Nederland staat zowel met de senioren (mannen en vrouwen) als de onder 18-selecties internationaal zeer hoog op de wereldranglijsten genoteerd. De FIBA riep de Nederlandse Basketball Bond in 2015 voor alle toonaangevende 3x3-inspanningen uit tot Meest Actieve Federatie van de wereld. 3x3 Basketball staat zelfs op de nominatie om in 2020 in Tokyo de Olympische status te krijgen.

De organisatie van het EK 3x3 en WK 3x3 is in handen van de sportmarketingbureaus TIG Sports en House of Sports, die in februari overeenstemming bereikten met de FIBA. TIG Sports en House of Sports dragen samen de financiële risico's en zijn verantwoordelijk voor de gehele organisatie en promotie van beide evenementen. Beide bureaus hebben een ruime ervaring in het organiseren van grote evenementen. TIG was de afgelopen jaren nauw betrokken bij het WK hockey en WK beachvolleybal. House of Sports verwierf bekendheid met de Coolste Baan van Nederland – de ijsbaan in het Olympisch Stadion in Amsterdam –  en de Amsterdam City Swim, en is binnen het basketball al geruime tijd actief bij het Nederlands mannenteam.

'Met twee sportmarketingbureaus sta je sterker'

Patrick Wouters van den Oudenweijer, directeur van House of Sports: 'Wij kijken er naar uit om de krachten met TIG te bundelen. Toen bleek dat we beide met deze events bezig waren, hebben we direct gezegd: dit gaan we samen doen. Samen ben je sterker. Het is een unieke samenwerking die tot twee unieke events moet leiden. 3x3 Basketball is internationaal volop in ontwikkeling. Met het EK komend jaar als belangrijke tussenstop en in 2019 de Wereldkampioenschappen 3x3 in hartje Amsterdam als de ultieme finale. De stad waar veel Nederlandse basketballhistorie ligt.'

Rond het EK in 2017 speelt zich op het Museumplein in Amsterdam van 5 tot en met 9 juli de tweede editie van de Urban Sports Week Amsterdam af. Niels Markensteijn, directeur van TIG Sports: 'Een zeer kansrijke combinatie om de urban sporten in Amsterdam nog beter dan vorig jaar de ruimte te geven. Wij streven er met TIG Sports naar om sport op een vernieuwende manier naar het grote publiek te brengen. Dat willen we in Amsterdam  – samen met House of Sports – in 2017 en 2019 ook met 3x3 basketball doen. Wij gaan twee topevenementen neerzetten, die een nieuw perspectief geven aan het snelle en zeer attractieve 3x3 basketball.'

Sinds 2014 organiseert de NBB al met ondersteuning van de gemeente Amsterdam EK-kwalificatietoernooien en de Streetball Masters Finals. Met het binnenhalen van het EK en WK 3x3 bevestigt de stad nogmaals dat het een internationale hot spot voor 3x3 is. 'Dit zijn evenementen waar ik enthousiast van word', zegt Eric van der Burg, de Amsterdamse wethouder van sport. 'Amsterdam is de bakermat van de basketballsport in Nederland. De hoofdstad heeft als ambitie om in 2020 de meest bewegende stad van Europa te zijn. Een urban sportvariant als 3x3 basketball draagt enorm bij aan dat streven. Wij gaan het 3x3 basketball op het Museumplein een fantastisch podium bieden met als doel het basketball in de volle breedte in Amsterdam een geweldige impuls te geven.'



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken