McDonald's en IOC onverwacht uit elkaar

McDonald's en IOC onverwacht uit elkaar
  • Sponsoring
  • 19 jun 2017 @ 09:06
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenFoodSportmarketingSponsoringOlympische Spelen

Heibel op de Olympus: McDonald's en het Internationaal Olympisch Comité (IOC) beëindigden per direct hun sponsorcontract, dat nog tot 2020 zou doorlopen. De fastfoodgigant was al 41 jaar verbonden aan de Olympische Spelen. Ondanks dit langlopende partnership was er vaak kritiek op de koppeling van topsport aan fastfood.

De overeenkomst was van kracht was sinds de Olympische Winterspelen van 1976. Negen jaar later trad McDonald's als een van de eerste multinationals toe tot het uiterst kostbare programma van TOP-sponsors. Het laatste contract (over de periode van 2012-2020) vertegenwoordigde een waarde van 100 miljoen dollar.

Bij de beëindiging van het contract, zaterdag onthuld door de website Inside The Games, liet McDonald's weten voor de komende jaren een andere marketingstrategie voor ogen te hebben. Het IOC zei te begrijpen dat er andere zakelijke prioriteiten zijn gesteld. Onbekend is welke dat precies zijn.

Voorlopig zoekt IOC nog niet naar een vervanger in de foodsector. Het comité heeft nu nog twaalf sponsors in het TOP-programma: Alibaba, Dow, Panasonic, P&G, Coca-Cola, Samsung, Atos, General Electronic, Visa, Omega, Toyota en Bridgestone.

Ondanks het verscheurde sponsorcontract zal McDonald's toch nog aanwezig zijn bij de Winterspelen van Pyeongchang in 2018, maar dat hangt samen met een lokale sponsordeal. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken