McDonald's en IOC onverwacht uit elkaar
- Sponsoring
- 19 jun 2017 @ 09:06
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - MerkenFoodSportmarketingSponsoringOlympische Spelen
- 19 jun 2017 @ 09:06
- Redactie Sponsoring
Heibel op de Olympus: McDonald's en het Internationaal Olympisch Comité (IOC) beëindigden per direct hun sponsorcontract, dat nog tot 2020 zou doorlopen. De fastfoodgigant was al 41 jaar verbonden aan de Olympische Spelen. Ondanks dit langlopende partnership was er vaak kritiek op de koppeling van topsport aan fastfood.
De overeenkomst was van kracht was sinds de Olympische Winterspelen van 1976. Negen jaar later trad McDonald's als een van de eerste multinationals toe tot het uiterst kostbare programma van TOP-sponsors. Het laatste contract (over de periode van 2012-2020) vertegenwoordigde een waarde van 100 miljoen dollar.
Bij de beëindiging van het contract, zaterdag onthuld door de website Inside The Games, liet McDonald's weten voor de komende jaren een andere marketingstrategie voor ogen te hebben. Het IOC zei te begrijpen dat er andere zakelijke prioriteiten zijn gesteld. Onbekend is welke dat precies zijn.
Voorlopig zoekt IOC nog niet naar een vervanger in de foodsector. Het comité heeft nu nog twaalf sponsors in het TOP-programma: Alibaba, Dow, Panasonic, P&G, Coca-Cola, Samsung, Atos, General Electronic, Visa, Omega, Toyota en Bridgestone.
Ondanks het verscheurde sponsorcontract zal McDonald's toch nog aanwezig zijn bij de Winterspelen van Pyeongchang in 2018, maar dat hangt samen met een lokale sponsordeal.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- FC Barcelona spelers kondigen... 19-05-2025
- Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur... 15-05-2025
- a.s.r. zet ouders en kinderen aan... 25-04-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management